Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: prathörnan
LĂ€st 2570 ggr
Shia1
7

Vad bakar du idag 10

😃

förra trĂ„den nĂ€rmade sig 300 inlĂ€gg sĂ„ tĂ€nkte kanske var dags för ny trĂ„d đŸ˜‰

• Redigerat 2021-09-21 16:08 av Carmarino
Carmarino
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakade lite bullar idag, med vetekli och morötter. Degen var för lös för att jag skulle lyckas fĂ„ snygg form pĂ„ dem, och inte heller göra dem lika stora. NĂ„ja, jag fĂ„r hoppas att de Ă€r goda Ă„tminstone. Ska smaka dem ikvĂ€ll. đŸ™‚

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

Carmarino
2

Bakade ocksÄ en "skafferirensningskaka", d.v.s. jag tog lite andra ingredienser Àn de som stod i receptet. Höll mig dock till receptet genom att blanda i kakao, vaniljfrön samt rivet skal och saft av en apelsin.

DÀremot bytte jag ut vetemjölet mot ölandsvete och blandade tre olika sorters Socker, eftersom jag hade lite "smÄslattar" av kokossocker och rörsocker. De rÀckte inte sÄ jag fick komplettera med rörsocker. Slutligen tillsatte jag en riven tonkaböna för att testa hur det blir i en mjuk kaka.

Bakade den i lÄngpanna, för dÄ kan jag skÀra den i lagom stora bitar och frysa in.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

[VSK]
1

Ser momsigt ut. Tack Werner, -tack Werner đŸ˜ƒ

Shia1
2

TĂ„rta pĂ„ g! 😂 Formen hĂ„ller dock ej tĂ€tt runt om, hett i chokladmousse(chokladmousse pĂ„ kladdkaka botten) sĂ„ rinner saaaakta ut men tĂ€nker att det borde hinna stelna helt innan allt Ă€r borta😅 (vart gsk hög Ă„ mkt sĂ„ gör ej ngt men 😅

Carmarino
0

Hoppas du hinner fotografera den innan den "försvinner". đŸ™‚

Soligajag1
1

Jag ska baka kanel och vanilj bullar nu , Visar en bild pĂ„ degen , nĂ€r den jĂ€st klart / 40 min. Kommer bild pĂ„ bullarna sen . 😀

HH đŸ™‚

Carmarino
1

En stor deg verkar det som. đŸ™‚

Soligajag1
2

# Jaa , 1,2 L blev det , Gjort semmel bullar ,

HH đŸ™‚

Soligajag1
2

Kanelbullar klara . Jag bakar stora bullar , utan bull pappers formar ,

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Gott! đŸ‘

Soligajag1
0

#10 Tack sĂ„ mycket ! 😀

HH đŸ™‚

Shia1
2

Syrrans tĂ„rta-hon ville ha en enkel tĂ„rta. DĂ€rav utseendetđŸ€·â€â™€ïž samt tidsbrist. Blev planering Ă„ gjorde inom nĂ„gra timmar. Kladdkaka m chokladmousse. Formen var dĂ„lig sĂ„ moussen rann saaaakta ut😂 men stelnade i tid sĂ„ ej allt for ut! Fick vĂ€l godkĂ€nt!

Soligajag1
0

#12 Jag tycker den ser riktigt smaskig ut ! 😀

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#12 Tycker ocksÄ den ser god ut.

(VÀnde pÄ den sÄ att den kom rÀtt.)

Soligajag1
1

Bakade Roy Fares Cookies , Riktigt goda blev dem.

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Vad Àr det för sorts cookies?

lillnessie
2

Barnen har legat i feber och hosta, piggare idag men hemma frÄn skolan. De behövde nÄt att göra sÄ vi bakade mördegskakor i olika fÀrger.

lillnessie
0

Blev grötbröd ocksÄ mör ugnen ÀndÄ var varm

Carmarino
1

Gissar att barnen hade jĂ€ttekul och glömde bĂ„de feber och hosta. đŸ™‚

Soligajag1
1

https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/american-cookies-med-marshmallows/ Med vit , mörk ,mjölk choklad , och marshmallows,

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Aha, sĂ„ det Ă€r dĂ€rför det Ă€r vita strĂ„k i kakorna. đŸ™‚

Soligajag1
1

#21 Precis ! 70 g smör, rumstempererat 100 g farinsocker [1,5 dl] 45 g strösocker [0,5 dl] 55 g Ă€gg [1 st] 120 g vetemjöl [2 dl] 40 g kakao [1 dl] 5 g bikarbonat [1 tsk] 2 g salt [0,25 tsk] 50 g mörk choklad 50 % 50 g mjölkchoklad 50 g vit choklad 1 handfull minimarshmallows 1 handfull jordnötter Gör sĂ„ hĂ€r SĂ€tt ugnen pĂ„ 175 grader varmluft. Vispa smör, farinsocker och strösocker fluffigt i en bunke. Blanda ner Ă€gget. Sikta ned de torra ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Grovhacka all choklad och arbeta in den i degen. FortsĂ€tt med nötter och marshsmallows efter smak. Om degen kĂ€nns kladdig, plasta in den och lĂ„t den ligga i kylen cirka 20 minuter. Dela degen i 15 bitar, rulla bitarna till kulor och lĂ€gg dem glest pĂ„ plĂ„t med bakplĂ„tspapper. Platta till kulorna lite och grĂ€dda dem mitt i ugnen i cirka 10 minuter. LĂ„t kakorna svalna en aning och flytta dĂ€refter gĂ€rna över dem till ett galler för att svalna helt. Jag gjorde precis som i receptet ! Degen blev kladdig , la den i kylen i 20 min, tog ut den och la degen pĂ„ bakbordet , la pĂ„ lite vetemjöl , gjorde en rulle av degen , tog en kniv och delade degen till ca 15 bitar , La pĂ„ en plĂ„t med bakplĂ„tspapper, Jag la kakorna för tĂ€tt ihop , dem grĂ€ddades fast i varann . SĂ„ lĂ€gg kakorna med brett emellan . Jag provar att göra sĂ„ nĂ€sta gĂ„ng , lycka till ! 😀đŸŒč

HH đŸ™‚

Soligajag1
2

Cookies ( men ett annat recept Àn Roy Fares)

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Har massor med chokladknappar sĂ„ jag fĂ„r nog ta och baka lite chocolate chip cookies snart. đŸ™‚

Soligajag1
1

#24 Det tycker jag . HĂ€r kommer Ray Fares recept , som jag tycker om. Sen kan man Ă€ven titta pĂ„ filmen dĂ€r han visar hur man bakar kakorna . Jag har ingen Kitchen aid , sĂ„ jag anvĂ€nder elvisp. Bilden Ă€r Ray Fares cookies , första gĂ„ngen jag bakade dem.Vart inte sĂ„ lyckade. MĂ„ste öva mer !😀 https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/american-cookies-med-marshmallows/

HH đŸ™‚

Carmarino
2

#25 Jo, jag har sett honom baka och jag har flera av hans böcker. Är dĂ€remot inte sĂ„ förtjust i marshmallows, sĂ„ jag tror jag vĂ€ljer ett annat recept. Han har ju Ă€ven ett recept pĂ„ "Triple chocolate chip cookies". đŸ‘

https://www.koket.se/nyhetsmorgon/roy-fares/triple-chocolate-chip-cookies/

Soligajag1
1

#26 Tack sĂ„ mycket 😊 Det Ă€r sĂ„ gott med cookies !

HH đŸ™‚

Shia1
0

XD denna envisa förkylning sitter i! hade planerat att göra wienerbrödsemlor(och wienerbröd+ prova frysa deg) denna helg
.

hade velat gjort i tisdags men dÄ slog förkylningen till pÄ riktigt..

sÄ vart förkyld i över en veckaXD men har sportlov nu sÄ nÀr jag blir frisk, dÄ ska det bakas! + har vi börjat planera mitt kök nu :) innan mitten av april Àr det tÀnkt ska vara klart!!!

tÀnkte baka semlor, ngn cheesecake samt ngn kaka nÀsta v nÀr jag blivit kvitt förkylningen. fÄr ksk skylla mig sjÀlv som rider trots förkyld men XD(ti- sov hela dagen för orka rida dr trÀning, sen i fre red jag 1 h Ä sÄ Idag 1.5 i i -12*

Carmarino
0

Stackars dig. Förkylning Àr inte roligt. Det Àr ju tyvÀrr inte sÄ mycket man kan göra för att skynda pÄ tillfrisknandet, men jag hoppas den gÄr över snart.

Du fĂ„r visa bilder pĂ„ ditt kök nĂ€r ni börjar bygga det. đŸ™‚

Soligajag1
3

Kolakakor.

HH đŸ™‚

lillnessie
2
Carmarino
3

#30 Det var lĂ€nge sedan jag bakade kolakakor. FĂ„r nog ta och göra det snart. Fast det kanske blir lakritssnittar istĂ€llet. đŸ€”đŸ™‚

Carmarino
0

Eftersom brödet tog slut igÄr sÄ fick jag baka idag. Det blev efter samma recept som i #1, för de Àr sÄ otroligt goda. Delade dÀremot degen i 16 bitar den hÀr gÄngen, för jag tyckte bullarna blev för stora förra gÄngen.

Shia1
3

Damsugare hĂ€romdan! Hade inte ork att rulla sĂ„ skar dem i rektanglar istĂ€llet 😅 Blev huuur goda som helst! Älskar damsugare😂 kan hĂ€nda jag Ă„t upp 3/4av allađŸ€·â€â™€ïž och att de typ e slut. Lyckades bra m tempereringen! Vet ej om de syns sĂ„ bra pĂ„ bilden men đŸ€·â€â™€ïž

Carmarino
1

Formen spelar ju ingen roll. Huvudsaken Ă€r att de blev goda. Tempereringen ser bra ut. đŸ‘

(Beskar bilden lite, och vÀnde pÄ den.)

Soligajag1
3

Hallonmuffins ! Tog det lugnt och bakade . Ville ha nĂ„t gott till kaffe ☕ t !

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Smarrigt! đŸ™‚

Soligajag1
1

#37 Tack 😊. Kunde inte lĂ„ta bli att smaka en muffins .

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Idag har jag bakat rödbetsbullar. AnvÀnde samma recept som i #33, men bytte ut morötterna mot rivna rödbetor, och skippade honungen. De doftade rÀtt mycket av rödbetorna, sÄ det blir intressant att smaka dem i kvÀll.

Shia1
1

#39 LĂ„ter gott! Men😂röbettor Ă„ jag Ă€r dessvĂ€rre inge bra kompisar. ÄNTLIGEN fĂ„tt tag i jĂ€st sĂ„ blir bullbak till helgen! Gjorde för övrigt en tĂ„rta t pappa som fyllde Ă„r hĂ€romdan. Luftig chokladbotten fylld m vit choklad-lemoncurd mousse pĂ„ första lagret och pĂ„ andra en vit choklad-marsanpulver mousse (han ville ha Marsan krĂ€m
. SĂ„ blandade i pulvret i mousse😁😁) Sedan citronmousse ovanpĂ„ det Ă„ en chokladglaze. Inte vackraste men defenitivt godaste! (tidsbrist+för lite choklad=misslyckad temperering=övergöddr m guldströssel 😂

Shia1
2

Och key lime pajer till pappas jobb som blev vÀldigt lyckade!

Carmarino
0

#40 Tycker rödbetor Ă€r rĂ€tt gott, men eftersom det Ă€r 150 g rödbetor i degen sĂ„ kanske det blir lite för mycket. FĂ„r se vad jag tycker. Annars Ă„tergĂ„r jag till att anvĂ€nda morötter. Det vet jag ju att det blir jĂ€ttegott. đŸ™‚

Din tÄrta lÄter vÀldigt god. Hoppas din pappa blev glad för den.

Har aldrig bakat key lime paj, men tĂ€nkt göra det flera gĂ„nger. FĂ„r nog ta mig i kragen och göra det snart. Det var extrapris pĂ„ lime i veckan, sĂ„ jag köpte tre stycken. đŸ‘ Ă… andra sidan hade jag tĂ€nkt anvĂ€nda dem till chokladtryffel, sĂ„ jag fĂ„r se vad det blir.

Shia1
1

😂 😂 Oj insĂ„g nu att det blev fel bild haha. Syrrans morotsoppa för den som undrar! Detta ska vara key lime pajen

Shia1
2

Och hĂ€r pappas tĂ„rta😂 Key lime pie Ă€r typ vĂ€rldens godaste! Var succĂ© pĂ„ cafĂ©t i sommar Ă„ gjort flertalet gĂ„nger till andra. Aldrig gjort till mig sjĂ€lv/familj dock? Men pappa tog undan 4bitar sĂ„ vi kunde fika sen 😁

Carmarino
1

Tyckte vĂ€l att pajen sĂ„g lite vĂ€l flytande ut. đŸ˜ƒ

Tant Grön
0

#43 Tyckte vĂ€l att pajen sĂ„g underlig ut. đŸ˜ƒ

Soligajag1
2

Roy Fares Cookies, med bara mörk choklad i , inga jordnötter eller marshmallows. Tyckte dem blev ok.

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Det kan vara gott med bara choklad ocksĂ„. Är inte sjĂ€lv sĂ€rskilt förtjust i marshmallows, sĂ„ det hade jag nog ocksĂ„ uteslutit om jag hade bakat cookies. Jordnötter tycker jag dĂ€remot kan vara gott, för de tillför lite sĂ€lta och "knaprighet".

Soligajag1
0

#48 Tack ! đŸ˜€â€ïž

HH đŸ™‚

Soligajag1
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kanelbullar

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Fina. đŸ‘

Har ni kaféet igÄng fortfarande?

Soligajag1
1

# 51 Tack ! Nej , det Àr personalen i Konst/ LÀnsmuseet som har bestÀllt bullar . Jag bakar hemma .

HH đŸ™‚

Soligajag1
1

Nu blev det Ray Fares Cookies , sÄ goda och enkla att baka .

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Ja, och sĂ„ behövs ingen jĂ€st heller. đŸ‘

Soligajag1
0

#54 Precis ! SĂ„ goda ! 😀đŸȘ

HH đŸ™‚

Soligajag1
1

Va sugen pÄ nÄt gott , det blev kÀrleksmums .

HH đŸ™‚

Carmarino
1

KĂ€rleksmums Ă€r alltid gott. Kom pĂ„ att jag nog har kvar en del bitar i frysen. đŸ‘

Soligajag1
0

#57 Tack 😊 Ja , jag lĂ€gger dem i lĂ„dor och sen i frysen . Spar nĂ„gra till Kaffe ☕ t !

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#58 Samma hĂ€r. đŸ™‚

Shia1
1

. Planerar just nu pĂ„skmiddag t pĂ„ fredag. (rĂ€ttare sagt efterĂ€tt😅mina matlagningskunskaper varierar kraftigt) Tips tas gĂ€rna emot! FĂ€rglagt gult. Dock Ă€r ingen förutom jag sĂ„ förtjust i citron och vit choklad, lime tyck de om men det Ă€r ju som grönt🙄 Ă„ gjorde key lime pie förra veckan😅

Shia1
0
Carmarino
1

Soligajag1
0

# 62 Tack för detta recept ! Toppen och sĂ„ enkelt , Roy Fares Ă€r bĂ€st ! 😀 Denna ska bakas !

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Den hĂ€r tĂ„rtan lĂ„ter inte sĂ„ tokig den heller. Vill man ha den gul kan man ju fĂ€rga marĂ€ngsmörkrĂ€men. Tror det funkar, Ă€ven om den Ă€r lite rosa av jordgubbarna. đŸ™‚

https://matlagningsmamman.blogg.se/2020/april/pasktarta-med-chokladmousse.html

Shia1
1

oooh
 goda recept!

kom dock precis pĂ„ ! gjorde en riktigt god pĂ„sktĂ„rta för x Ă„r sen och hittade receptet! 

https://www.coop.se/recept/kaffe-och-valnotstarta

Àven gjort bottnarna dÀr Ä anvÀnt i en riktigt tÄrta.

funderar dock nu
 den dĂ€r kaffesmörkrĂ€men var riktigt god, men tĂ€nker vill som har nĂ„got pĂ„skigt i sjĂ€lva tĂ„rtan?  samt om typ lemoncurd skulle passa in för blir ask sött

kanske skulle funka m marÀngbottnarna Ä sÄ gör man en lemoncurdsmörkrÀm av nÄgot slag(typ den dÀr smörkrÀmen men tillsÀtter lemoncurd eller sÄ)

och typ utseendet som pÄ

https://tidningenhembakat.se/recept/pasktarta-med-vanilj-marangsmorkram/

men med gult istÀllet för grönt?

hade velat gjort nÄgot i "Àgg" i vit choklad- funkar det att anvÀnda ett Àggskal som mall? och hur isÄnafall?eller forma en form i folie?

Carmarino
0

Lemon curd Àr ju rÀtt syrligt, sÄ det brukar funka ihop med marÀngbottnar. Skulle tro att marÀngsmörkrÀmen blir gul istÀllet för grön dÄ.

Hur menar du med att göra nÄgot i Àgg?

Du skulle ju kunna göra marsipanÀgg som du doppar i vitchoklad:

https://alltommat.se/recept/marsipanagg-med-vit-choklad/

Eller "stekta" godisÀgg med vitchoklad:

https://alltommat.se/recept/godisagg/

Eller anvÀnda KinderÀgg som skal:

https://www.tasteline.com/recept/fyllda-chokladagg/

Shia1
0

true.. 

XD tĂ€nkte mest anvĂ€nda skalet som mall, men insĂ„g vanliga blir för smĂ„ Ă„ den som hade ankĂ€ggs ankor hade vila sĂ„. 

men kommit pÄ nu!

valnötsmarĂ€ngbotten- 3 delar. 

lager 1 fyllning- kaffesmörkrÀmen.

lager tvÄ= lemoncurdmousse m vit choklad och fÀrskost

(för övrigt blir förrÀtten petit choux som jag tÀnkte fylla med Àdelost+fÀrskost och sedan pÀrsikohalva sÄ det ser ut som Àgg, och huvudrÀtt blir nÄgon kyckling fylld m fÀrskost(mkt av det hemma heh) och salvia(?) tom m sötpotatis)

XD fÄr se hur matlagningen gÄr. min grÀns brukar gÄ vid falafel & ris paj/potatisbullar/pizza. (kan ex inte steka fiskpinnar XD)

oooh
 kom pĂ„ jag kan doppa Ă€ggskal i vit choklad som dekor med smĂ„ godisĂ€gg runt om (XD Ă„ se om syrran tror det gĂ„r Ă€ta haha. tömmer dock Ă€gget innan heh)

Carmarino
0

Det lĂ„ter ambitiöst (matlagningen alltsĂ„). đŸ‘
TÄrtan blir sÀkert jÀttegod.

Du kan ju ocksĂ„ koka Ă€gget innan, skala det och doppa i vit choklad. Vet dock inte om det blir sĂ„ jĂ€ttegott med Ă€gg och vit choklad - men man vet aldrig förrĂ€n man testat. đŸ˜ƒ

Om du fÄr tag i yuzujuice sÄ kan du ju alltid testa att göra yuzucurd. Det blir jÀttegott. Yuzu smakar ungefÀr som mandarinlÀsk. HÀr Àr ett enkelt recept:

Yuzucurd

Ingredienser:
150 g smör
ca 200 g (3 stora) Ă€gg
270 g (3 dl) socker
100 g (1 dl) yuzujuice

En vÀl diskad glasburk som rymmer ca 750 g.

Gör sÄ hÀr:
TÀrna smöret.
Yuzucurden skall göras i vattenbad: sÀtt pÄ en stor gryta med vatten och tag en mindre kastrull/bunke som fÄr plats över grytan.
Medan vattnet kokar upp, vispa upp Àggen i den lilla kastrullen/bunken sÄ att vitorna slÄs sönder.
SÀnk vÀrmen sÄ att vattnet sjuder.
TillsÀtt yuzujuicen och sockret.
VÀrm över vattenbad under omrörning till ca 50-60°C (eller, om man inte har en termometer, tills sockret har smÀlt).
TillsÀtt smöret bit för bit och fortsÀtt röra tills curden tjocknar (ca 78-80°C).
HĂ€ll upp i burk genast, men sĂ€tt inte pĂ„ lock förrĂ€n curden svalnat.

Förvaras kallt.
HÄller ca 3-4 veckor i kylskÄp, lÀngre om om man inte lÄter den stÄ ute i rumstemperatur och om man ser till att anvÀnda helt rena redskap.

Tillagningstid: 45 min + 3 tim att stelna

Kan ju berÀtta att min yuzucurd höll i nio mÄnader i kylen, men dÄ hade jag knappt haft den utanför kylskÄpet pÄ hela tiden. Bara medan jag tog sÄ mycket jag behövde av den.

Carmarino
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Brödet tog slut igÄr, sÄ idag var det dags att baka nytt. Det blev min favorit - morotsbröd. Den hÀr gÄngen gjorde jag dubbel sats, sÄ det blev bÄde bullar och en limpa.

AnvĂ€nde en form till limpan som normalt anvĂ€nds till sockerkaka, men den funkade bra Ă€ven till en jĂ€sdeg. TĂ€nkte det skulle bli lĂ€ttare att skĂ€ra jĂ€mna skivor om jag anvĂ€nde den. đŸ‘

Soligajag1
1

Äppel kaka , serveras med VaniljsĂ„s. 😀😊

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Gott. Fast jag brukar Ă€ta vaniljsĂ„s med Ă€ppelkaka. đŸ˜ƒ

Carmarino
1

Idag var det dags att baka igen, för brödet Àr nÀstan slut. AnvÀnde samma recept som jag brukar, pÄ morotsbullar, men Àndrade lite i det. IstÀllet för vetemjöl special tog jag fyra sÀdesslag lantbrödsmjöl.

Hade dessutom lĂ€st ett recept dĂ€r man hade smĂ€lt choklad i degen, sĂ„ det testade jag. SmĂ€lte 50 gram Valrhona Otucan 69% choklad och blandade ner. DĂ€rför ser degen lite lĂ€tt oaptitlig ut. đŸ˜ƒ

Carmarino
1

NÀr de var klara sÄg de dog inte sÄ oaptitliga ut. De smakade inte choklad, men de var goda ÀndÄ.

Carmarino
1

DÀrefter testade jag ett nytt recept, nÀmligen "Morotsbullar med spÀnnande fyllning". Det var rivna morötter och havregryn i degen, men annars var det en vanlig vetedeg.

Carmarino
1

Den "spÀnnande fyllningen" bestod av kokta morötter som mixats med fÀrskost och Socker.

Carmarino
1

Enligt receptet skulle det bli 32 bullar, men eftersom jag inte hade fler muffinsplÄtar sÄ gjorde jag bara 30 stycken. Bullarna blev rÀtt lagom stora ÀndÄ.

Carmarino
1

SÄ hÀr sÄg de ut nÀr de var klara. Egentligen skulle det ha varit pÀrlsocker pÄ dem ocksÄ, men eftersom jag hade anvÀnt "Sötin" som sötningsmedel i bÄde degen och fyllningen sÄ ville jag inte "förstöra" det sockerfria med pÀrlsocker.

De var goda, men jag kan inte pĂ„stĂ„ att jag tyckte fyllningen var sĂ„ spĂ€nnande precis. Kanske den blir godare sedan. Jag brukar ju aldrig tycka att brödet jag bakar Ă€r gott förrĂ€n det gĂ„tt nĂ„gra dagar. đŸ™‚

Carmarino
2

Med tvÄ degar pÄ gÄng samtidigt sÄ hinner det samlas en del disk. Eftersom jag inte har nÄgon diskmaskin sÄ var det bara att börja beta av högarna manuellt.

Carmarino
4

Gissa om jag var glad - och trött - nÀr det Àntligen sÄg ut sÄ hÀr.

Soligajag1
2

Jag bakade pitabröd idag ! Mums va gott ! 😀

HH đŸ™‚

Shia1
0

aj kan relatera XD har dock diskmaskin men blir fullt sÄ snabbt heh
.

hĂ€nder dock ofta jag bakar 5 saker samtidigt XD 

Okej alltsÄ började café förra helgen Ä kör öppet de helger i maj som Àr fint vÀder dÄ mamma har blomförsÀljning!

XD baka, skola, hĂ€star, cafe, plugg.typ sĂ„ ser mina dagar ut. 

men planerar man tiden effektivt gÄr det! man kan göra marsipanrosor under nk lektion, baka kladdkakor under matten, göra oreocheesecake under svenskan osvXD

plan att ha nÀsta helg

Citronmuffin m vit choklad Ă„ citron marĂ€ngsmörkrĂ€mfluff. 

oreocheesecake

kay lime pie

prinsesstÄrta

chokladbollar + raw chokladboll

kladdkaka + Socker, gluten och mjölkfri kladdkaka

smultronbiskvier- smaksatte med smultron hallon mormorsaft koncentrat! (skulle ha hallon men blev fel)

chokladbiskvier.

tror det var allt. hade dock vart sugen pĂ„ ngt m hallon i ocksÄ ..

Carmarino
1

Oj, vad du jobbar. Glöm inte att koppla av emellanĂ„t ocksĂ„. Annars riskerar du att rasa ihop av trötthet, Ă€ven om det du gör Ă€r jĂ€tteroligt. Det Ă€r oftast dĂ„ faran Ă€r som störst att man tar i för mycket. đŸ€—

Shia1
1

#82 <3

jo, :) just nu funkar det ÀndÄ. klar m typ alla uppgifter nu XD

provbakade citronmuffins, rÀtt sÄlyckat ÀndÄ!

XD överlycklig nu över nÀsta sv uppgift! inom omrÄdet hÀxor fick vi nu vÀlja mellan olika uppgifter. illustrera bildbok om hÀxans historia, göra en podd, skriva berÀttelse, göra ett "Bolibompa"inslag, eller !!! trolldrycksbok!!

ska dĂ„ göra en trolldrycksbok! 

=drycker och kakrecept baserade pÄ hÀxhistorier!

XD nÀr lÀraren ringde upp oss sen i grupper sa han " och ja, du ska förstÄs göra en kokbok skulle jag tro? XD

"Absolut"

han lovade faktiskt i höstas vi pĂ„ ngt sĂ€tt skulle ha med baka som möjlighet  till nĂ„gon uppgift :)

Carmarino
1

#83 SĂ„ roligt. Ska du sĂ€lja boken i cafĂ©et sedan? đŸ™‚

lillnessie
2

Det stog nÄ Yoghurt i kylen som ingen ville Àta sÄ gjorde yoghurtlimpa med frön i. Smakat lite och den var god

lillnessie
2

Jag hade ocksĂ„ smultron/jordgubbsyoghurt som var över. Sökte recept och hittade Pitekaka. Det har jag Ă€tit för lĂ€nge sedan men aldrig bakat. Kom dĂ„ pĂ„ att Ă€ggen var slut, de hade Ă„kt ner i pannkakssmeten. (HjĂ€rnan gĂ„r trögt efter te jobbnĂ€tter 😄😄) Hmm, tĂ€nkte att jag bakar utan Ă€gg och försökte rĂ€kna om , mer bakpulver och mer vĂ€tska. Minskade pĂ„ sockret ocksĂ„ dĂ„ yoghurten Ă€r ganska söt. Vet inte om den blev som den ska men god den med.

Carmarino
0

Det ser gott ut Ă„tminstone. Alltid bra om man kan hitta alternativ om man saknar nĂ„gon ingrediens. đŸ‘

Soligajag1
1

Jag bakade Ă€ppel muffins 🧁 Mums va gott !

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Det ser gott ut. Passar ju bra inför muffinsdagen pÄ onsdag.Tummen upp

Soligajag1
1

#89 Tackar 😊 Ska ta med dem till pappa imorgon MĂ„ndag , DĂ„ fĂ„r vi hĂ€lsa pĂ„ pappa i 2 timmar , sĂ„ hĂ€rligt !

HH đŸ™‚

Soligajag1
1

Godmorgon 😀 Nu blir det bullbak , kanelbullar . HĂ€r Ă€r degen . Den blev riktigt bra. Jag Ă€r nöjd. 😀 Bild pĂ„ bullarna kommer senare .

HH đŸ™‚

Soligajag1
2

Bullbak + en plÄt klar , grÀddad .

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Har frysen full med fikabröd men eftersom jag inte Ă€ter sĂ„ mycket sjĂ€lv sĂ„ gĂ„r det inte Ă„t sĂ€rskilt mycket. SĂ„ det blir inte sĂ„ mycket bakat för min del nu, Ă€ven om jag egentligen skulle vilja göra det. đŸ˜•

Soligajag1
0

# 93 Jag bakade Ät pappa, min bror som skjutsar mig o handla , ger Àven bullar till Älderdoms hemmet dÀr pappa bor. DÄ blir dem sÄ glada ! Det Àr sÄ hÀrligt att se alla boenden och personal njuta av mina bullar .

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#94 Tidigare bakade jag ocksĂ„ Ă„t Ă€ldreboendet dĂ€r min mor bodde, men sedan hon dog har jag ingen kontakt med dem. Det var dock vĂ€ldigt uppskattat nĂ€r jag gjorde det  - sĂ€rskilt eftersom det var under den perioden nĂ€r jag gick den "föreberedande konditorkursen". DĂ„ bakade vi sĂ„ mycket att jag var fullastad med kakor och tĂ„rtor nĂ€r jag besökte dem. đŸ˜ƒ

Carmarino
0

Idag blev det en omgÄng ingefÀrssnittar. I receptet stod att ugnen skulle vara 150 grader, men det var nog varmluft - Àven om det inte stod nÄgot om det. Trots att jag lÀt kakorna stÄ inne i ugnen lÀngre Àn vad de skulle sÄ var de ÀndÄ inte helt genombakade. SÄ ska jag göra dem igen sÀtter jag ugnen pÄ 175 grader som vanligt.

De Ă€r vĂ€ldigt spröda och smuliga, men har en lagom mild smak av ingefĂ€ra. Det skulle vara bĂ„de mald ingefĂ€ra och hackad, syltad ingefĂ€ra, men jag bytte ut den syltade mot kanderad istĂ€llet, eftersom jag hade en paket med det i skafferiet. Det gick bra det med. đŸ‘

lillnessie
2

Bakade en Àgg-mjölkfri kladdkaka. Gjorde en sylt sv rabarber och jordgubbar och lade det pÄ. TÀckte med grÀdde och pyntade med jordgubbar och vindruvor. Mycket god tyckte dagens student.

Tant Grön
1

#97 SĂ„ god den ser ut. 😛

Soligajag1
1

Bakade kanel bullar och gifflar / bröd igĂ„r , 

Tycker  att det blev mycket lyckat! đŸ™‚

HH đŸ™‚

Carmarino
0

#97 Kan tĂ€nka mig att den var populĂ€r. đŸ‘

Carmarino
1

#99 Det ser gott ut. Är gifflarna fyllda, eller Ă€r det matbrödsgifflar?

Soligajag1
0

#97 Ser riktigt gott ut ! 

Har du nĂ„got recept Ă„t mig ?? tack ! đŸ™‚

#101 Nej , enkla gifflar med havregryn och vetemjöl , olja , vatten , fĂ€rsk jĂ€st ( 1 ) 

Matbrödsgifflar , jag har dem till frukost eller till soppa.

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#102 đŸ‘

lillnessie
0

#102 https://www.kokaihop.se/recept/kladdkaka-muffins-utan-agg Bytte ut smör mot mjölkfritt margarin och mjölen mot mandelmjölk. Och en havrebaserad vispgrÀdde

Carmarino
1

Idag bakar jag matbröd. Det Àr "knÄdfritt grytbröd" med torrjÀst, som har stÄtt och jÀst över natten. Eftersom det bara skulle vara en halv tesked torrjÀst i degen, och degvÀtskan skulle vara rumstempererad, sÄ trodde jag inte degen skulle jÀsa sÄ mycket som den gjorde. Den jÀste upp till drygt det dubbla.

Carmarino
1

Och sÄ hÀr blev slutresultatet. Inte sÄ vackert, men jag var lite osÀker pÄ hur jag skulle göra för att forma det snyggt. Degen skulle nÀmligen lÀggas pÄ ett mjölat bakplÄtspapper och sedan formas med hjÀlp av papperet sÄ att degen tÀcktes av mjöl. NÄja, det doftar vÀldigt gott, sÄ jag hoppas det smakar lika gott ocksÄ.

Carmarino
1

Hade ju torrjÀst kvar i pÄsen, och eftersom den inte hÄller sÄ lÀnge nÀr man öppnat pÄsen, bestÀmde jag mig för att baka ytterligare lite bröd. Hittade ett recept som verkade bra, och trots att jag inte hade fullt en pÄse torrjÀst i degen sÄ jÀste den upp riktigt mycket.

Carmarino
1

Det blev 15 minilimpor den hÀr gÄngen.

Soligajag1
0

#108  WOW !! Va duktig du Ă€r!!! đŸ™‚ 

Ser verkligen goda ut!! đŸ‘

HH đŸ™‚

Carmarino
0

#109 Tack. BĂ€gge bröden var vĂ€ldigt lĂ€tta att baka, sĂ„ man behöver inte vara sĂ€rskilt duktig för att göra det - sĂ€rskilt inte om man har en matberedare till hjĂ€lp nĂ€r degen i #107 skall knĂ„das. đŸ‘

Carmarino
2

#106 SĂ„ hĂ€r ser brödet ut i genomskĂ€rning. MĂ„nga stora hĂ„l, trots att ingen surdeg varit inblandad.👍

Carmarino
1

#108 Bullarna Ă€r jĂ€ttegoda! đŸ‘

Carmarino
1

#111 Brödet Àr ocksÄ gott, men hade nog varit godare utan brödkryddorna. FÄr lÄta bli dem nÀsta gÄng jag bakar det.

Soligajag1
2

# 113 Ok , ja , jag har oxÄ prövat baka med brödkryddor i degen , inte gott . Nu blev det muffins med banan och kanel till pappa .

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#114 Brukar tycka att det Ă€r gott med brödkryddor i brödet, men i just det hĂ€r passade det inte lika bra. Fast det smakar faktiskt riktigt gott nu, sĂ„ det kanske bara hade kommit lite extra kryddor i skivan jag testade först. đŸ™‚

Fina muffins. đŸ‘

Soligajag1
0

#115 FörstĂ„r ! 

Joo, sĂ„ kan det ha varit , att det blev en större klump pĂ„ ett bröd som du smakade pĂ„.  Jag tycker inte om det . alls. 

Tackar ! đŸ™‚

HH đŸ™‚

lillnessie
1

Bakade idag filmjölkslimpa och rabarberpaj. Glömde ta bild 😔

Carmarino
0

Har du redan Ă€tit upp dem? đŸ˜‰

(Det Àr inget tvÄng med bilder, men det Àr trevligt att se hur bakverken ser ut.)

lillnessie
2

#118 Ja, pajen Ă€r slut men jag Ă„t inte hela sjĂ€lv 😄 En limpa Ă€r kvar men de Ă€r populĂ€ra hĂ€r, dĂ„ de Ă€r ganska söta, sĂ„ den Ă€r nog ocksĂ„ slut snart.

Carmarino
0

#119 Kan tĂ€nka mig det. đŸ˜ƒ

lillnessie
2

Det utlovades sĂ€mre vĂ€der idag och dĂ„ tĂ€nkte jag att jag kunde passa pĂ„ att fylla frysen. Den var nĂ€stan tom pĂ„ bröd sĂ„ det behövdes. Nu kom inte regnet förrĂ€n jag var klar, men bakat blev det i alla fall. Grytbröd, Grötbullar, Filmjölkslimpa, RĂ„glimpa, LĂ„ngpannerutor, Sockerkaka och Kanelbullar. Barnen bakade ormar, vulkaner och annat gott av mördeg 😄

lillnessie
3
lillnessie
3
Carmarino
1

Oj, vad flitiga ni har varit! Inte dĂ„ligt att hinna med sĂ„ mycket pĂ„ en enda dag. đŸ‘

Soligajag1
0

#121 , Wow ! Vad du har bakat !! Hur har du hunnit detta , inte pĂ„ en dag va ? Ser riktigt gott ut ! Duktiga barn ! 😊👍

HH đŸ™‚

Soligajag1
1

Bakade havre kakor idag , Vart riktigt goda och möra! 😊

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#126 De ser goda ut. đŸ‘

Tror aldrig jag har bakat havrekakor. Är inte jĂ€tteförtjust i dem faktiskt - om det inte Ă€r den varianten som har undersidan tĂ€ckt av choklad. đŸ™‚

Har recept pÄ havrekakor med fyllning, d.v.s. man lÀgger ihop tvÄ stycken med fyllning mellan. Det kan jag tÀnka mig kan vara gott.

Soligajag1
0

#127  Okej , nej , jag tycker om dessa , enkla och spröda , möra . 

Inget annat som choklad under eller emellan , Men tur vi alla tycker olika , 

Tanterna och farbröderna -gĂ€sterna dĂ€r jag jobbade ville ha nĂ„t enkelt o litet dĂ„ blev de dessa , dem blev poppis . DĂ„ fortsatt jag och bakade dem . đŸ™‚

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#128 Äter dem om jag blir bjuden, för de kan vara goda till fika, men av nĂ„gon anledning har det aldrig blivit av att jag har bakat dem sjĂ€lv. Bakar ju andra kakor som jag inte heller Ă€r sĂ€rskilt förtjust i. đŸ™‚

Faktum Ă€r att jag egentligen inte tycker sĂ„ mycket om kakor och bullar, men jag tycker det Ă€r roligt att baka dem. â˜șïžđŸ˜ƒ

Tant Grön
2

Har sĂ„ gott som slutat baka SmĂ„kakor, men havrekakor Ă€r ju vĂ€ldigt gott. Jag brukade ha russin i. 😛

Shia1
3

blev citronkaka i lĂ„ngpanna, oreocheesecake(allt lĂ„ngpanna), chokladbollar, kladdkaka Ă„ kardemummatĂ„rta, idag. 

var Ă„ handlade först i eftermiddags sĂ„ stĂ„tt nu efter middagen. 

imorrn blir det raw chokladboll, 4 sorters biskvier( XD lĂ€r ta eviiiigheeeeet brukar bli sĂ„dĂ€r 100-150 st stooora biskvier Ă„ temperera 3-5 kg choklad Ă€r ej det snabbaste gjort. 

Àven jordgubbscheesecake Ä passionfruktscheesecake, raw cheesecake, sen sÀkert mer som jag glömt just nu XD

Soligajag1
0

#131  Oj va skoj för dig ! 

Har du nĂ„gra bilder pĂ„ ditt bakande tack ? đŸ™‚

HH đŸ™‚

Shia1
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Inget frÄn idag dÄ det dök rÀtt ned i frysen tills vidare XD

(införskaffade till frys igÄr, 160 ngt hög, heh hade lyckats fylla den till förra helgen)

men hÀr lite bilder frÄn förra helgen/ngn frÄn helgen innan

Shia1
2

oke verkar typ som bilderna blev gigantiska? ser sjÀlv bara toppen menmenXD

Soligajag1
0

#134  Bilderna Ă€r underbara!! 

Du Ă€r en mĂ€ster bagerska . FörstĂ„r att folk kommer och fikar hos dig!! đŸ™‚đŸŒș Grattis !!

HH đŸ™‚

Carmarino
0

#134 Det brukar bli sĂ„ nĂ€r bilderna Ă€r olika stora. Har kommit pĂ„ att om jag lĂ€gger den största bilden som nummer ett sĂ„ syns Ă€ven de andra. Ett tips till nĂ€sta gĂ„ng. đŸ™‚

lillnessie
2

Idag bakade jag mellanmÄlsbars efter detta recept MellanmÄlsbar https://www.ica.se/recept/?recipeid=716142 men förlÀngde tiden i ugnen för att de skulle bli torrare = lÀttare för att kunna följa med i ryggsÀcken pÄ vÄr fjÀllvandring. Av Àggulorna blev det en Guldkaka https://fredriksfika.allas.se/guldkaka-aggulekaka/ Brödet heter bondbröd i lÄngpanna

Soligajag1
0

#137  Ser riktigt gott ut . 

Tack för recept . đŸ™‚

HH đŸ™‚

Carmarino
1

HÄller med Soligajag1. Det ser vÀldigt gott ut.

Har aldrig bakat guldkaka faktiskt. DÀremot har jag för mig att jag bakat silverkaka en gÄng. Det Àr ungefÀr samma sak, men görs pÄ överblivna Àggvitor istÀllet. HÀr Àr ett annat recept pÄ silverkaka. De skiljer sig lite Ät, sÄ man kan vÀlja det man tycker Àr enklast.

Carmarino
2

Har bakat morotsbullar idag, eftersom brödet tog slut igÄr.

Carmarino
2

UpptÀckte att jag glömde skriva att jag bakade vetebullar i lördags.

lillnessie
1

LÄter gott med morotsbullar, Carmarino. Jag bakade ocksÄ vetelÀngder idag och torkade en del av dem. FÄr se om de duger att Àta

Carmarino
0

Ja, de Ă€r vĂ€ldigt goda lillnessie. Recept kommer inom kort. đŸ™‚

Dina vetelĂ€ngder ser mumsiga ut. Tror sĂ€kert de duger att Ă€ta. đŸ‘

Soligajag1
1

Nu blev det enkla tekakor med gröna oliver i degen , sĂ„ gott det Ă€r med oliver ! Tog ett varmt bröd och smakade , sen ska jag gĂ„ med en pĂ„se till grann tanten ! đŸ˜Šâ€ïž

HH đŸ™‚

Carmarino
1

De ser vÀldigt goda ut. SjÀlv föredrar jag svarta oliver, men kan Àta gröna om jag pillar bort paprikan i mitten. (Blir sjuk av paprika.)

Soligajag1
1

#145  Tack ! Ok , ja , i dessa oliver Ă€r det ingen paprika , utan en kĂ€rna som jag skar bort och sen hackade smĂ„tt , la ner det i slutet av degen . đŸ™‚

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#146 Har inte sett att det finns gröna oliver med kĂ€rna, bara de svarta. DĂ„ kanske jag kan Ă€ta gröna ocksĂ„. đŸ‘

Soligajag1
1

#147 , Ok , dÄ tycker jag att du ska titta i affÀren nÀsta gÄng.

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#148 Ska göra det - om jag kommer ihĂ„g det. đŸ˜ƒ

Lillyrod
2

Bullbak idag. Testade pÄ gamla sÀttet utan papper och det blev sÄdÀr. MÄnga olika serpentiner.

Carmarino
0

Tycker de ser fina ut. Det trista med pappersformar Àr ju att ofta fastnar bullarna i dem, sÄ bullarna blir mÄnga gÄnger bÀttre utan formar.

Lillyrod
1

De blev helt ok Àven om flera lade sig ner istÀllet för att gÄ uppÄt. Det rÀknade jag med sÄ inga konstigheter : )

Bullarna Àr sonens julklapp. Han Àlskar bullar men glömde bort och nu Àr det nog 2 mÄnader sen han sa att han ville ha dem. BÀttre sent Àn aldrig.

Carmarino
0

#152 Ska de hĂ„lla Ă€nda till jul? đŸ˜ź

Lillyrod
1

Haha nĂ€ han fick dem i julas. Jag sa att han skulle sĂ€ga till i god tid nĂ€r han ville ha dem. Sen glömde han julklappen. Nu Ă€r de bakade iallafall och han kommer och hĂ€mtar dem i morgon đŸ™‚

Carmarino
0

Aha, sĂ„ han fick ett presentkort pĂ„ bullar i julklapp. Smart. đŸ‘

Lillyrod
1

Japp precis sÄ.

Carmarino
3

Idag blev det en sockerkaka pÄ mormors vis.

Tyckte det passade bra att baka det idag, eftersom min mormor föddes idag för 130 Ă„r sedan. â€ïž

Soligajag1
0

#157  Den Ă€r jĂ€ttefin ! Gott med Socker kaka .🙂

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#158 Tack. đŸ™‚

Ja, den doftar vĂ€ldigt gott i alla fall. FĂ„r se om den smakar lika gott ocksĂ„. đŸ‘

Tant Grön
3

Bakade friterade Kosovoalbanska bröd som heter petla, vet inte om det stavas sÄ.

Soligajag1
2

#160  Mums va gott! đŸ™‚

Dessa bakade jag nyss , enkla havrekakor ! đŸ™‚

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#161 Är det till dig sjĂ€lv eller Ă€r det bjudkakor? đŸ˜‰

Soligajag1
1

#162  Det Ă€r till pappa + bjud kakor . đŸ™‚

Kanske spar dem till tjejfesten i nĂ€sta vecka. đŸ‘

HH đŸ™‚

lillnessie
2

#160 Havrekakor Ă€r sĂ„ gott 😋 Brödbak för mig idag. Morotsbullar enligt Carmarinos fina vĂ€gledning, Dinkellimpa och RĂ„gsiktsbullar med dadlar

Soligajag1
0

# 164 Mums va mycket gott du bakat ! RĂ„gsikts bullar med dadlar , annorlunda . SĂ€kert gott . 😊👍

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#164 HĂ„ller med Soligajag1 om att det Ă€r mycket gott du bakat. Hoppas du gillar morotsbullarna. đŸ™‚

Soligajag1
2

Bakade en sockerkaka till pappa! Nu blir han glad ! 😊😋👍

HH đŸ™‚

Carmarino
1

SĂ„ fin. đŸ‘

Soligajag1
1

#168 Tack sĂ„ mycket ! 😊 Det blev en annan smak , jag hade smör + kokos , smörjde formen med. Annars som vanlig Socker kaka recept , https://www.koket.se/sockerkaka-grundrecept 3 Ă€gg , 1/2 dl citron saft + lite mjölk, Annars som receptet , Vispa poröst , Ă€ggen ska vara rums tempererade , GrĂ€dda i ca 25-30 min, ta gĂ€rna ut kakan lite tidigare , dĂ„ blir den saftigare , 😊

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Idag har jag bakat morotstekakor, fast jag bakade ut dem som minilimpor istÀllet.

Shia1
0

Phu sista helgen i helgen m cafĂ©t för sĂ€songen! 8 e helgen totalt iĂ„r, 5 e irad. StĂ„tt 14 h idag konstant i kök😂 frĂ„n 9 till 23. Brukat se ut sĂ„ 5-6 h bakning ons, 10 h torsdag, 12-14 h fredag m hjĂ€lp av min kompis 8 h😅 Sen Lö-sön bakning 8-12, försĂ€ljning 12-16, diska undan 16-18och sen lö kvĂ€ll en baka mer till sön. (ledig mĂ„ndagar och planerar och handlar tisdagar) 😂 Sjukt glad att ha hjĂ€lp av min kompis i sommar. UnderlĂ€ttar mkt framförallt pĂ„ helgerna att vara tvĂ„. đŸ€Ł Hon skickade vid 4 idag "behöver du hjĂ€lp att baka?" đŸ€Ł Stod dĂ„ Ă„ hade raw cheesecake tvĂ„ st, halloncheesecake, göra klart biskvier, kladdkaka kardemumma mjölkchoklad tĂ„rta, chokladbollar osv. đŸ€Ł Tur det hon kom. Hon hjĂ€lpte frĂ„n sju tills elva sĂ„đŸ˜‚Hade nog behövt stĂ„ t ett/tvĂ„ annars. (đŸ€Ł typ sĂ„ de va första helgerna. Bakade pĂ„ lö kvĂ€ll 18-02 för att ha söndag. Nu Ă€r dock vĂ€dret inte bra menmen. Sön verkar bli helt ok! Bilder kommer men ska just nu sova 😂

Carmarino
0

Att du orkar! đŸ„” Tur att du har hjĂ€lp av kompisen.

Fast vad mycket mer du har lĂ€rt dig den hĂ€r sommaren. Ju mer man bakar desto bĂ€ttre blir man. Inte konstigt att det kommer sĂ„ mycket folk till ditt cafĂ©. đŸ‘

Shia1
1

#172 Jo😅 Tror jag rĂ€knade ut att jag i snitt stĂ„tt 45-55 h i kök/vecka Ă„ baka😅 🙈AlltsĂ„ skulle regna hela dagen Ă„ Ă„ska. Men det sprack upp Ă„ var uppehĂ„ll, och kom en hel del folk! 😂 Hade rĂ€knat pĂ„ fĂ„ folk idag mkt pĂ„ söndag. Men vart ju mkt idag, sĂ„ behövt baka tills nu halv ett för att ha mer imorn😂 (kan ej baka mer innan, fyll 2 frysar samt 1.5 kyl😂

Carmarino
1

#173 Det Ă€r ju mer Ă€n ett heltidsjobb bara att baka! đŸ„”

Gissar att det Àr bÄde skönt och trist att det Àr sista helgen för i sommar med caféet? Eller ska du fortsÀtta nÄgra helger till?

Soligajag1
2

Nu bakade jag en finsk blÄbÀrskaka o lÄngpanna med bulldeg , Bulldeg , som vanligt .

Fyllning: 

. 1L blÄbÀr 1-2 dl 3 msk potatismjöl 1-2 dl vatten , hÀll dessa ingredienser i en kastrull , rör ihop , det blir en blÄbÀrssylt / massa , Kavla ut bulldegen pÄ ett bakplÄtspapper , lÄt lÀsa i 10 min , ha pÄ blÄbÀrs röran , Gör lÄnga remsor av bulldegen och bilda ett sick snack mönster , kors o tvÀrs , sÄhÀr , Sedan penslar du med uppvispat Àgg , grÀddar kakan i ugnen , 225 grader i ca 20 min , mitt i ugnen.

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Det ser gott ut. đŸ™‚

Ska inte blÄbÀrsmassan koka upp?

Soligajag1
0

# 176 , jo , det ska den , ursÀkta , om jag inte fick med det . KrÄngligt att göra den , tyckte jag . Min mammas specialitet !

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#177 FörstĂ„r det. Den ser inte sĂ„ enkel ut att göra. đŸ™‚

Soligajag1
2

# 178 , Det blev sĂ„hĂ€r , nĂ€r jag kavlade ut degen , hade sĂ€kert för mycket deg , för tjock , sen hade jag pĂ„ blĂ„bĂ€rs koket , sen gjorde jag lĂ„nga ’pinnar’ av degen som jag la kors o tvĂ€rs , In i ugnen , Ujujuj. . , Blir nog en vanlig smulpaj med blĂ„bĂ€r nĂ€sta gĂ„ng.

HH đŸ™‚

Carmarino
1

#179 Smulpaj lĂ„ter onekligen enklare. đŸ˜ƒ

Carmarino
1

Idag blev det tvÄ limpor surdegsbröd. (Det finns alltsÄ Àven en hel limpa.)

Lillyrod
2

Bakade rÄgbullar igÄr kvÀll.

Carmarino
1

De ser vÀldigt goda ut Lillyrod.

lillnessie
2

ÅÄÄ, blev sĂ„ kakbakssugen idag. Bakade Havrekakor och Lakritssnitt. Det blev inte precis ”rasande elegant” men gott 😋

Carmarino
1

SmĂ„kakor Ă€r svĂ„ra att fĂ„ "rasande eleganta", men jag tycker nog du har lyckats bra med Ă„tminstone snittarna. Havrekakor ser ju alltid ut sĂ„ dĂ€r. đŸ˜ƒ

Soligajag1
0

# 184  Dem ser mumsiga ut  och dem blir sĂ„dĂ€r nĂ€r man bakar havrekakor tex, dem flyter ut pĂ„ plĂ„ten. 

Lakritssnitt har jag aldrig bakat , bara kanel , kola eller choklad snitt .   

SĂ€kert mumsiga till kaffet . đŸ‘

HH đŸ™‚

Shia1
2

Blev lite biskvier idag. Ca 70 st😅 Lyckades PERFEKT med marĂ€ngsmörkrĂ€m en! Direkt. Behövdes inge choklad i för att reda ut den! Brukar ofta vara pĂ„vĂ€g att skĂ€ra sig och brukar behöva rĂ€dda den. SĂ„ gick snabbt! 3 h endast sĂ„ var botten fyllning Ă„ doppad klar! SĂ„lt drygt hĂ€lften 24 idag Ă„ 12 till imorn. Fick in ingred kostnaderna +300 till sĂ„ resterande 34 biskvier=gratis! 😁 (köper bakingred osv sjĂ€lv, sĂ„ sĂ€ljer för att fĂ„ in) Nu vĂ€ntas ett spĂ€nnande samtal för att sedan fĂ„ komma pĂ„ intervju Ă„ ev provjobba pĂ„ espressohouse😍 fick ett samtal idag. SĂ„ beroende pĂ„ hur det gĂ„r blir det ksk mindre bakning😅 ska hinna med skola, Ev jobb, tvĂ„ hĂ€star att rida Ă„ sĂ„ de andra pĂ„ gĂ„rden att fixa med tsm m syrran.

Shia1
3

Glömde sĂ€ga smaker! Nötcreme, kexchoklad, citron. Lagom stora😅 (insĂ„g mina cafĂ© stora biskvier var Stooora) dĂ„ jag Ă€ven gör de lite högre.

Carmarino
1

JĂ€ttefina. Biskvier hör till mina favoriter bland bakverk, men jag gör dem aldrig sjĂ€lv. Tycker de Ă€r lite "bökiga" att göra.🙂

Lycka till med jobbet.👍

Soligajag1
0

# 188 SĂ„ fina biskvier du bakat !! 😊👍 Jag mĂ„ste bara sĂ€ga att du Ă€r helt otrolig pĂ„ att baka ! SĂ„ fina bakverk ! Lycka till med jobbet ! ❀

HH đŸ™‚

Soligajag1
1

Jag bakade BlĂ„bĂ€rs muffins , stora , i receptet stĂ„r det 12 st , men jag gjorde i 9 formar , dĂ„ blir dem lite större . https://www.recepten.se/recept/blaabaersmuffins.html Sedan hade jag inte i 5 dl vetemjöl utan 4 , sen hade jag 3/4 dl mjölk + citron pressad , Men blandade ner blĂ„bĂ€ren i smeten , Ja , vart vĂ€l ok . 😊

HH đŸ™‚

Carmarino
1

De ser goda ut i alla fall. Hoppas de var det ocksĂ„. đŸ™‚

Shia1
1

#189/#190 

tack!

XD kan vĂ€l sĂ€ga sĂ„hĂ€r. gjort 90-100 (STORA) biskvier i veckan 5 veckor, samt 50 st  3 veckor

sÄ ksk gjort 700 biskvier sen början pÄ maj XD

Ă€lskar nĂ€r man har marĂ€ngsmörkrĂ€m istĂ€llet för ren smörkrĂ€m. blir som luftigare, mindre "smörsmak", lĂ€ttare smaksĂ€tta, samt ofc billigare XD till 70 st gick det Ă„t 1kg smör, 0.4kg Ă€ggvita, ksk 3dl Socker, samt smaksĂ€ttningen dĂ„. 

Gott med blÄbÀrsmuffins!!!

XD vid muffins, och framförallt blÄbÀr, gÄr min bakgrÀns, totalt översvÄrt enl mig med muffins hahaXD

Carmarino
2

#193 Kan du göra biskvier sĂ„ borde muffins vara busenkelt. Det gĂ€ller bara att hitta rĂ€tt recept. đŸ™‚

Tycker ocksĂ„ att marĂ€ngsmörkrĂ€m Ă€r godare Ă€n smörkrĂ€m - och dĂ„ tycker jag Ă€ndĂ„ inte sĂ€rskilt mycket om marĂ€nger. đŸ˜ƒ

Fast italiensk marÀng Àr rÀtt gott. Den Àr inte lika torr och smulig som fransk marÀng. Schweizisk marÀng gÄr ocksÄ an, men tycker den Àr rÀtt jobbig att göra eftersom den ska vispas över vattenbad.

Soligajag1
2

Idag blev det skurna chokladkakor ! Mums va gott och lĂ€tt till kaffe☕t ! https://www.koket.se/skurna-chokladkakor Detta recept har jag bakat efter .

HH đŸ™‚

Carmarino
2

Skurna chokladsnittar Àr gott. Har bakat det nÄgra gÄnger. Minns inte vilket recept jag har anvÀnt, men jag har för mig att det Àr Birgitta Rasmussons.

Bakar sĂ€llan snittar av nĂ„gon anledning. FörstĂ„r egentligen inte varför, för det Ă€r bĂ„de enkelt och gĂ„r snabbt - och sĂ„ blir det gott. FĂ„r nog ta mig i kragen nĂ€r det blir lite svalare och baka nĂ„gra omgĂ„ngar snittar. Det börjar bli vĂ€ldigt tomt i kakburkarna nĂ€mligen. đŸ™‚

Soligajag1
1

Idag blev det kanel bullar ! Pappa vill sÄ gÀrna ha till fikat , sedan min bror som Àr sÄ gullig som skjutsar mig till affÀren och andra butiker .

HH đŸ™‚

Carmarino
1

Kanelbullar Ă€r alltid gott. đŸ‘

Soligajag1
0

#198 Tack Carmarino ! 😊

HH đŸ™‚

Lillyrod
1

Kolakakor blev det idag. TvÄ minuter för lÀnge i ugnen gjorde dem hÄrda istÀllet för mjuka men goda ÀndÄ.

Carmarino
0

#200: De ser goda ut. Tror att de mjuknar lite om de fĂ„r ligga i en plastpĂ„se ett tag. (Men Ă€r inte helt sĂ€ker.) Annars fĂ„r du anvĂ€nda dem till "doppe-bröd", d.v.s. du fĂ„r doppa dem i kaffet. 😁

Min mor tyckte om sĂ„dana hĂ„rda kakor, sĂ€rskilt skalkarna, för dĂ„ gick de inte sönder nĂ€r hon doppade dem. 🙂

Carmarino
1

Lillyrod
1

Precis vad jag skulle vilja ha till kaffet om bara en liten stund : ) De ser smaskiga ut.

Carmarino
2

#203: Du hade gĂ€rna fĂ„tt en - eller ett par - om du varit hĂ€r i nĂ€rheten. 🙂 Fast de ligger i frysen, för jag har redan Ă€tit tvĂ„ stycken. 😊

• Redigerat 2020-09-09 18:12 av Carmarino
[VSK]
1

#204:

Jag tankar Bettan och rullar nedĂ„t sĂ„ ta ur de ur frysen 😁

Carmarino
0

#205: DĂ„ fĂ„r du skynda dig med jag har nĂ„gra kvar. 😁

[VSK]
0

😂

Shia1
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

hinner inte med sÄ mycket bakning just nu XD
Probjobbet pÄ espresohouse gick jÀttebra sÄ fick jobbet! ProvanstÀllning 6 mÄnader Ä sen tillsvidare. hade första riktiga jobbpasset i lördags :) började kl 9 Ä nÀsta gÄng jag kollade pÄ klockan var den 14:03 sÄ hade slutat för 3 min sen XD har 3 jobbpass nu under oktober! 11-16 alla.
i snitt varannan lördag. TvÄ hÀstar att rida/trÀna fullt ut pÄ det, samt 6 andra pÄ gÄrden :P Ä skola pÄ det. som sagt. inte mkt tid över till bakning.
men igÄr fick jag en timma ledigt sÄ blev lite olika sorters biskvier :) hade lite biskvibottnar i frys och fuskade nÄgra m mariekex heh:)
men pÄ 1 h blev det ca 50 st. (gjorde fyllning , spacklade och doppade dem.)
Citron, Oreo och hallon blev smakerna.
insett mörk choklad Ă€r billigast att doppa i. hittat en butik m 74% choklad för typ 74 kr kg. sĂ„! ungefĂ€r liknande för vit choklad men gĂ„r typ dubbelt sĂ„ mkt vit choklad 
.

Ă€r typ beroende av biskvier hahaXD
blev kĂ€rleksmums i söndags, och tidigare förra veckan en typ mördegsbotten, chokladkolaaktig tryffel, marsmallowfluff och sĂ„ jordnötter m karamell typ
(gjorde utan recept pĂ„ rester i kylen XD hade typ inga bra ingredienser sĂ„ blev mördeg m margarin, chokladfyllningen pĂ„ kokosfett(men blev typ kolaaktig?) Ă„ sĂ„ karamell aktiva m jordnötterna- smĂ€lt Socker m margarin samt hade i sirap för mindre hĂ„rt.
Smakerna blev som jag ville, likasÄ utseendet, men konsistenserna inte helt hundra. alltsÄ inget fel sÄ, men lite opraktisk m mör botten, en hÄrdmjuk fyllning, sen mjuk fluff Ä sen hÄrt topping m jordnöt/karamell. lite svÄrt Ä skÀra fina bitar.

Carmarino
0

#208: Grattis till jobbet! 👍

FörstĂ„r inte hur du hinner med allt. Glöm inte att vila lite ocksĂ„ mellan varven. 😊

Biskvier Ă€r gott. 😋

Carmarino
0

Har inte hunnit lÀgga ut nÄgra bilder, trots att jag bakat under veckan. IgÄr blev det kanelbullar till kanelbullens dag idag. Lite annorlunda utseende eftersom jag ville testa om det gick att göra dem mindre kladdigare genom att ha fyllningen inuti. Det funkade bra.

Carmarino
1

I onsdags bakade jag en omgÄng amerikanska pepparkakor. Min bror fyllde nÀmligen Är i torsdags sÄ det var hans födelsedagspresent. Han Àr mjölkproteinallergiker, sÄ dÀrför gjorde jag dem mjölkfria. Det Àr ingen skillnad i smaken, och han tyckte de var jÀttegoda.

lillnessie
3

Idag har jag bakat Kladdkakemuffins. BÄde vita, mörka och kombinerade

Carmarino
1

#212: Tjusigt. 👍

Soligajag1
1

#212:
SĂ„ fina ! SĂ€kert riktigt goda ! đŸ˜Šâ€ïžđŸ‘

HH đŸ™‚

Carmarino
0

Idag blev det lite bullar, eftersom brödet tog slut igÄr.

Shia1
1

ÄNTLIGEN fĂ„tt baka XD

visade sig jag tagit lite vÀl mkt att göra och glömt att ta det lugnt och vila under ett vÀldigt bra tag. resulterade i jag kraschade igen och lades in pÄ BUP slutenvÄrd i stad 2 h frÄn oss.
blev inlagd förra fredagen och skrevs ut igÄr eftermiddag.

sÄ idag blir det perfekt kladdkaka med hemmagjord vaniljglass!
kommit pÄ perfekta receptet pÄ kladdkaka
 hehe

ska skriva bakbok i vinter sÄ tÀnkte ta med det dÀr.
delade dock det receptet med de andra inlagda, dÄ de mest troligt ska fÄ baka i helgen.

haha
 less pĂ„ delicato chokladbollar nuXD enda "gofikat" förutom torra kardemummakakor.

Carmarino
0

Synd att de inte fattade hur gott fika de hade kunnat fĂ„ om de lĂ„tit dig "hĂ€rja fritt" i köket. 😄

Ser fram emot bilder pĂ„ din kladdkaka och glassen - om du hinner/orkar fota dem. 😊

Carmarino
1

Idag bakade jag bullar med pepparkaksfyllning. Hade dock inte fyllning sÄ det rÀckte till alla 24 bullarna, utan jag fick göra sex stycken med hallonsylt ocksÄ. De blev goda allihop, men en del av fyllningen rann ut pÄ de flesta tyvÀrr.

Carmarino
0

Bakade bullar idag. AnvÀnde receptet frÄn #215 men med annat mjöl. Plattade dessutom ut bullarna lite, sÄ de ser helt annorlunda ut, och de Àr dessutom lite grövre Àn de tidigare.

• Redigerat 2020-10-27 16:10 av Carmarino
Carmarino
0

Bakade Àven Tareq Taylors himmelsk Àppeltosca idag.

lillnessie
1

Idag var det dags att fylla upp frysen med mjukkaka. Skönt att stÄ i vÀrmer frÄn elden en sÄ hÀr grÄ dag.

Carmarino
0

Det ser mysigt ut. Har aldrig bakat i öppen ugn.

Soligajag1
0

#220:
Va fin den Àr . Smakar sÀkert gott !
😊

HH đŸ™‚

Carmarino
0

#223: Ja, den Ă€r verkligen "himmelsk". Den Ă€r mĂ€ktig, sĂ„ man behöver bara en liten bit, men den Ă€r vĂ€ldigt god. NĂ€r jag bjöd pĂ„ den i onsdags var det nĂ„gra som undrade om det var mandelmassa i den, men det Ă€r det inte. ÄndĂ„ smakar den lite mazarinaktigt.

Carmarino
0

Dessa hallongrottor bakade jag faktiskt redan i onsdags, men har inte hunnit lÀgga ut dem förrÀn nu. Gjorde dem efter ett recept av Jan Hedh och anvÀnde hallonsylten jag kokade förra veckan.

Lillyrod
0

De ser riktigt goda ut.

Carmarino
0

Det var de ocksĂ„ - konstigt nog, för jag brukar inte tycka om mördegskakor. 😊

Carmarino
1

Bakade en saffranskaka idag, eftersom det Àr Bundt Cake Day.

lillnessie
0

Kul form.
SĂ€kert god med 😋

Carmarino
0

Hoppas det. Smakade lite pÄ nÄgra bitar som trillade av nÀr jag tog ur kakan ur formen och de var goda.

Formen förestÀller granar, och jag blev förtjust i den för flera Är sedan nÀr jag sÄg Nigella baka en kaka till jul med just den formen. Sedan siktade hon florsocker över granarna sÄ att det blev som snö. Vet inte om jag ska göra det, men det bli i sÄ fall inte förrÀn jag ska servera den.

Lillyrod
2

De hÀr bakade jag i lördags. NÄgot frikostig med sylten men de var goda.

Carmarino
0

#231: Kan man vara för frikostig med sylten? 😋

Lillyrod
1

Det blir lite snyggare om sylten hÄller sig kvar pÄ kakan men mycket sylt Àr absolut gott.

Carmarino
2

#233: Jo, det Ă€r klart. Man ska helst kunna se kakan ocksĂ„. 😊

[Moon AppleGrey]
1

Detta var det senaste jag bakat. Äppelkaka med mandelspĂ„n, och vispad sojagrĂ€dde till.
Nu ser ju inte bilden lika smarrig ut som kakbiten var, men kan försĂ€kra att den smakade bra. 😋

Carmarino
1

#235: Det ser gott ut. Äppelkaka Ă€r vĂ€l inte precis ett bakverk som gör sig bra pĂ„ bild. 😊

[Moon AppleGrey]
1

#236: nej, det Àr det nog inte.
och inte blev det bĂ€ttre av att jag hade stekt upp skalen och bitarna med lite vatten och agavesirap först sĂ„ att det gick lĂ€tt att mosa dem innan man hĂ€llde över det i kakformen innan den skulle in i ugnen. 😅

Carmarino
0

#237: 😄

Carmarino
0

Idag bakade jag en omgÄng lussekatter.

Carmarino
2

Har inte bakat idag, men jag har kokat kola - apelsinkola och vaniljkola med saltrostade mandlar.

Åsa S
2

Idag blev det struvor och fler rullrÄn

Soligajag1
0

#239:
Va fina !
SĂ„ gott !!
Har du ett recept , man kan fĂ„ ? Tack . 😊

HH đŸ™‚

Carmarino
0

#242: Hmm. Fick inget kort om din kommentar, sĂ„ jag sĂ„g den inte förrĂ€n idag. đŸ€”

Receptet Àr samma som till mina vanliga vetebullar. Enda Àndringen var att jag kokade upp mjölken med tvÄ kuvert saffran (1 g) kvÀllen innan. StÀllde mjölken i kylen över natten, och dÄ hade den dragit Ät sig ordentligt med bÄde fÀrg och smak frÄn saffranet.

Det rĂ€cker förmodligen med ett kuvert, men min saffran hade bĂ€st-före-datum 2019, sĂ„ jag var inte sĂ€ker pĂ„ hur mycket smak det var kvar i den. Bullarna smakar i alla fall vĂ€ldigt mycket saffran. 😊

https://bakverk.ifokus.se/discussion/1477804/grundrecept-vetebrod

-Ett hÀrligt forum för oss som Àlskar att baka. Oavsett om det Àr tÄrtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
0

Det hÀr Àr apelsinflorentiner. Bakade dem förvisso för nÄgra dagar sedan, men har inte hunnit lÀgga upp fotot förrÀn nu.

De Ă€r superenkla att göra, men jag tog i lite för mycket nĂ€r det gĂ€ller chokladen. Det Ă€r meningen att man ska se kakan under chokladen nĂ€mligen. 😄

NĂ€r de var nybakade tyckte jag inte de var sĂ€rskilt goda, men sedan testade jag dem nĂ„gra dagar senare och oj vad goda de var nu. 😋

Soligajag1
0

#243:

Tack sÄ mycket !
đŸ˜ŠđŸ‘â€ïž

HH đŸ™‚

Carmarino
0

#245: Var sĂ„ god. 😊

Carmarino
0

Den hÀr trÄden börjar bli lÄng, sÄ vi fortsÀtter i en ny trÄd.

Diskussionen har nÄtt max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
InlÀgget Àr lÄst för nya kommentarer