Fruktens, färskpotatisens och sillens dag den 6 juni
Det är fruktens dag idag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är fruktens dag idag, och även färskpotatisens och sillens dag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag är det fruktens dag, och även färskpotatisens och sillens dag.
Det är fruktens, färskpotatisens och sillens dag idag.
Idag är det fruktens dag, och även färskpotatisens och sillens dag.
Det är fruktens, färskpotatisens och sillens dag idag - och Nationaldagen/Svenska flaggans dag.
Jag har älskat sill sedan barnsben, lite udda eftersom jag i princip inte tyckte om någon mat alls som barn. Det började med att jag tyckte om senapssill och sedan hittade jag fler sorter att älska. Matjessill har jag börjat äta som vuxen däremot. Det berodde nog mest på att man inte åt det i min familj så det fanns helt enkelt inte lika tillgängligt.
Nalle Puh - A.A. Milne
#9: Har aldrig tyckt om sill. Som barn fick jag höra att "vänta bara tills du blir vuxen, då kommer du att lära dig tycka om det". Jag väntar fortfarande. 😁
Fast i mitten av 80-talet fick jag en förklaring till varför jag inte kan äta det. Då upptäcktes att jag har en matöverkänslighet som gör att jag inte tål vissa livsmedel, däribland feta fiskar.
Märkligt nog kan jag äta dem om de är kokta eller ugnsbakade. Det är dock inte så vanligt att sill serveras på det sättet. Testade att laga kräftströmming en gång, för det åt jag som barn - på burk. Tålde det, men tyckte inte det var särskilt gott.