Annons:
Etikettrecept
Läst 152 ggr
Carmarino
7/4/20, 3:18 PM

Grundrecept vetebröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har lagt ut det här på Matbröd iFokus tidigare, men eftersom det gäller vetebröd så passar det ju bra här också.

Det här receptet brukar jag använda när jag bakar vetebröd. Har testat mig fram genom att kombinera olika recept och kommit fram till att det här är det bästa. 🙂

Brödet blir saftigt och gott. Degen är väldigt lättarbetad och klibbar inte, vilket gör den lätt att baka ut i valfri form. Det är ganska lite Socker i den så det går lätt att göra den sockerfri om man vill. Det går också utmärkt att göra den vegansk, men inte glutenfri. (Har åtminstone inte testat om det funkar med glutenfri mjölmix.)

I och med att den görs med kallt smör och kall mjölk så är det bara att sätta igång och baka. Man behöver inte komma ihåg att ta ut smöret så det blir rumstempererat, eller värma mjölken. 👍

Jag använder en matberedare, men det går självfallet att använda händerna. Det tar bara lite längre tid.

Gör man bullar så blir det 16-24 stycken, beroende på hur stora de ska vara. Jag brukar väga bitarna för att få dem jämnstora, men det går naturligtvis också att bara dela degen i önskat antal bitar - eller baka ut den till en stor krans eller vetelängd.

Vill man göra saffransbröd är det bara att tillsätta valfri mängd saffran i degen.

Ingredienser:
150 g tärnat, kallt smör eller mjölkfritt margarin
480 g (8 dl) vetemjöl
45 g (0,5 dl) Socker eller Sötin (eller motsvarande sötningsmedel). För ett lite sötare bröd, öka sockermängden till 1 dl (90 g).
2 g (2 krm) salt
25 g jäst
250 g (2,5 dl) kall mjölk eller växtbaserad mjölk
Ägg, smör eller sockerlag till pensling

Ugn:
225°C

Gör så här:
Lägg det kalla smöret i en bunke i matberedaren och kör med ”vingen” tills det blir en sammanhängande massa.
Tillsätt vetemjölet lite i taget, och kör tills det blir en smulig massa.
Tillsätt Socker och salt
Byt till degkrok.
Rör ut jästen med lite av den kalla mjölken, tillsätt resten av mjölken och häll ner vätskan i mjölblandningen lite i taget tills det blir en smidig deg.
Om degen känns för lös, tillsätt ytterligare mjöl. Om degen känns för hård, tillsätt någon msk mjölk.
Arbeta degen 10-15 minuter i maskin.
Låt degen vila i bunken ca 20 minuter.
Ta upp degen och arbeta lätt samman. Knåda inte för mycket.

Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel. (Eller kavla ut allt till en stor rektangel.)
Bred på valfri fyllning.
Rulla ihop degen ganska stramt från långsidan, och skär i bitar, ca 2-3 cm breda. Eller vik ett treslag från långsidan, skär strimlor ca 1-2 cm breda och gör snurror. Lägg antingen i muffinsformar i en muffinsplåt eller på bakplåtspapper på en ugnsplåt.

Eller baka ut till bullar; 40 g degbitar ger ca 24 bullar, 60 g degbitar ger ca 16 bullar. Det går utmärkt att forma dem till lussekatter också.

Eller baka ut till en fläta, krans, eller annat.

Jäs övertäckt i ca 2 tim.
Pensla brödet med lätt uppvispat ägg, smält smör eller sockerlag. (Med sockerlag blir det dock bättre om brödet penslas efter man tagit ut det ur ugnen.)
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter eller tills de fått fin färg.
Låt svalna på galler.
Det går utmärkt att frysa brödet.

Här finns en steg-för-steg-instruktion för hur jag gör när jag bakar vetebullar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Matbröd iFokus är den enda Svenska matbrödssajten. Här skapar vi en receptbank för alla slag av matbröd. Surdegsbröd, jästbröd, limpor, bakpulverbröd, bikarbonatbröd, formbröd, portionsbröd, rundstycken, småfranska, knäckebröd, kex, tunnbröd, hålkakor, rågbröd, grahamsbröd, vetebröd, dinkelbröd, speltbröd, allergivänliga bröd, LCHF-bröd, lågkolhydratbröd, glutenfritt bröd, kaffebröd och kakor.
  • Redigerat 9/15/23, 3:36 PM av Carmarino
Annons:
Upp till toppen
Annons: