Annons:
Etikettjäst
Läst 746 ggr
OlleA
4/4/20, 4:22 PM

Finns jäst att få tag i?

De senaste veckorna har det varit hopplöst att få tag i jäst i Stenungsundstrakten. (Ett synnerligen jästfritt ställe.) Hur är det hos er? Finns det jäst i affärerna? Vet någon rentav om det finns någon affär i södra halvan av Bohuslän som fortfarande har jäst? Jag bor mittemellan Stenungsund och Ljungskile, och det skulle vara bra om det gick att få tag i inom cykelavstånd (ca 2-3 mil). I dessa tider vill jag ju helst slippa åka buss, eller gå in i massor av affärer och leta. Jag kör inte bil.

Olle

  • Redigerat 9/21/21, 4:07 PM av Carmarino
Annons:
Soligajag1
4/4/20, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hejsan! Nej , här finns det ingen jäst att få tag på , sen åker jag inte runt i stan för att leta efter jäst , Får köpa det sen , när det kommer in igen. 😀 Jag som bakar så mycket skulle ju gärna vilja ha det , men men . . Inget att göra åt.

HH 🙂

Carmarino
4/4/20, 4:45 PM
#2

Har inte fått tag på jäst på flera veckor. Det har varit helt tomt i hyllorna rätt länge. Tydligen hinner inte tillverkaren med att göra tillräckligt mycket jäst för att täcka behovet.

Köpte två påsar torrjäst för att åtminstone ha något i reserv om jag inte får tag i färsk jäst när det är dags att baka bröd nästa gång.

Tror det är likadant i hela landet. Åtminstone är det många som skriver att de inte lyckas få tag i jäst - eller också kan de skriva "Jag har hittat ett paket jäst i affären!" och lägger ut bilder på jästpaketet. Det var sällan det hände förr i tiden. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/4/20, 4:46 PM
#3

Gott om jäst men ont om mjöl var det senast jag handlade.

Stolt ägare till fem La permer

Kvackis
4/4/20, 5:02 PM
#4

Jag fick tag i jäst idag. Fanns en halv förpackning av vanlig och lite mer än en hel för söta degar.  Bor i Hofors

Kram Kvackis ❤️

MonicaLagerquist
4/4/20, 5:28 PM
#5

Jag köpte 500 gram torrjäst i Thailand när vi var där så jästutan är vi inte.

Stolt ägare till fem La permer

Garm
4/4/20, 5:55 PM
#6

Köpte 50g färsk jäst i liten plastbunke på ICA idag. Det fanns ingen "vanlig" jäst att få tag på. Behövde iaf inte leta torrjäst. Bor i Gbg-området.

Annons:
Carmarino
4/9/20, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tjohoo! Idag hade det kommit in några få paket jäst i affären. Det låg två kartonger i hyllan, men de var nog bara halvfulla. Köpte två paket, så nu ska jag förhoppningsvis kunna baka lite igen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/9/20, 11:41 AM
#8

#7 Jag glömde köpa jäst idag när jag var på Willys.Gör ju av med minst sex paket i veckan.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/9/20, 12:13 PM
#9

#8 Då förstår jag att du har fått bunkra upp med torrjäst. Tror det är minst 3-4 veckor sedan det fanns färsk jäst att köpa här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
4/9/20, 2:03 PM
#10

Oj! Här är det fortfarande jästfritt. Idag har jag varit inne i en affär, där det satt en lapp om att nästa jästleverans väntas komma den 17 maj! Måske fra Norge?

Olle

Carmarino
4/9/20, 3:11 PM
#11

#10 Det verkar som om de som bunkrar inte alltid vet att färsk jäst är just en färskvara. Det är inte lönt att köpa alltför mycket - om man nu inte tänker börja baka enorma mängder bröd - för jästen blir för gammal ganska snabbt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/9/20, 3:13 PM
#12

#11 Nej vissa har noll koll.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/9/20, 3:15 PM
#13

#12 Nej, om de hade haft det så hade de fattat att det vore bättre att hamstra torrjäst. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
4/9/20, 3:25 PM
#14

#13 Fast den tog visst slut väldigt fort den med.

Själv är jag inte så förtjust i torrjäst men som nödvariant får den väl duga.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/9/20, 3:33 PM
#15

#14 Här har det funnits lite mer torrjäst än färsk jäst, men jag har inte kollat på länge om det fortfarande finns någon. Köpte två påsar torrjäst att ha i reserv, eftersom det såg ut som det inte skulle komma in någon färsk jäst på länge.

Måste baka senast lördag, för då är mitt bröd slut, så jag är glad att jag hittade färsk jäst idag. Torrjästen håller till någon gång nästa år, så den kan jag använda senare. Tror jag har något recept på bröd där det ska vara torrjäst i degen. 👍Måste bara hitta det också. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
4/18/20, 6:09 PM
#16

Men jag bakade häromdagen av jäst som gick ut för nästan en månad sedan (nä, inte hamstrad), det blev hur bar som helst. Så det beror kanske lite på vad man bakar om det funkar eller inte.  Brödet kalljäste nästan en hel dag.

OlleA
4/18/20, 6:20 PM
#17

Nu har jag faktiskt fått tag i jäst! Vi får se vad det blir jag ska baka. 🙂

Olle

Carmarino
4/19/20, 10:23 AM
#18

#16 Har också bakat på jäst som varit så gammal att den börjat torka, men det brukar funka ändå. Brödet kanske inte jäser upp riktigt lika mycket som när jästen är helt färsk, men det brukar bli bra i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/20, 10:23 AM
#19

#17 Vi ser fram emot att få se vad det blev. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/20, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Såg att jag inte har visat er den här bilden. Fotograferade när jag var och handlade i tisdags. Kreativt sätt att lösa jästkrisen, men jag nappade inte. Ett kilo jäst räcker till 40 degar (på 25 g jäst), och så mycket hinner jag inte baka innan jästen blir för gammal. 😃

(Noterade också att de olika jästsorterna har bytt plats, för ettkilosjästen är inte för söta degar.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
4/19/20, 6:51 PM
#21

Jag skulle nog hinna baka upp det men jag får väl se till att använda torrjästen jag köpte i Thailand.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/20/20, 9:14 AM
#22

Du köpte väl också storpack i Thailand? Ett halvt kilo om jag inte minns helt fel?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/20/20, 3:00 PM
#23

När jag var och handlade idag var såväl bagerijästen som jästen för söta degar slut. Det fanns däremot ett fåtal lådor vanlig 50-gramsjäst kvar, så det växlar snabbt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/21/20, 8:02 AM
#24

#22 Jo det stämmer.

Jag slutade att baka med torrjäst för 40 år sen så det ska bli intressant att testa igen.Vet inte om det blir idag eller imorgon.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/21/20, 11:45 AM
#25

#24 Har nog aldrig bakat med torrjäst, vad jag minns, men tänkte att jag skulle testa någon gång. Fast jag föredrar vanlig jäst.

Du får berätta hur det gick när du har bakat - och visa bilder. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/18/20, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu verkar det som om hamstringen av jäst har upphört. Åtminstone fanns det gott om jäst när jag var och handlade idag.

Vill dela med mig av ett tips jag fick för ett tag sedan. Kanske är det några som redan vet det här, men förmodligen är det en del som precis som jag inte kände till det.

Om man lägger jästpaketet i en glasburk med lock och ställer in det i kylen så håller jästen mycket längre. Det funkar även om man tagit en del av jästen. Slå bara in den i originalförpackningen och lägg allt i glasburken så förlängs hållbarheten avsevärt.

Det är väldigt användbart om man bara ska använda halva paketet - eller som i vissa recept "en ärtas storlek" (typ 5-6 gram, när degen ska jäsa länge).

Förra gången jag skulle köpa jäst så var det fortfarande brist så det fanns inte så många. Därför köpte jag två paket för att ha hemma. Det ena använde jag nästan direkt men det andra lade jag in i en glasburk. När jag sedan skulle baka med det hade bäst-före-datum passerats med ett par dagar. Normalt brukar jästen då ha börjat torka i kanterna, men det här paketet var lika färskt som när jag köpte det.

Det kan bildas kondens i burken, så jag brukar vika en bit hushållspapper och lägga i botten, men jag vet inte om det behövs. Gör det mest för att jästpaketet inte ska bli så vått.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
5/18/20, 2:54 PM
#27

#26 av: Carmarino
Superbra tips. Jag har bakat flera gånger med jäst som passerat Bäst före och det är inget problem, förutom just att den torkar i kanterna, men nu har vi ju löst det problemet också! Tack.

Annons:
Carmarino
5/18/20, 3:23 PM
#28

#27 Ja, jag blev glatt överraskad över att det funkade så bra. Det brukar gå att baka med jästen även om den blivit lite torr, men jäsförmågan minskar lite.

Skulle man råka ut för att jästen torkat ihop för mycket för att gå och baka med, så kan man använda den som gödning till växterna. Lös upp de torra bitarna i ljummet vatten och tillsätt någon matsked per liter i vattnet du vattnar växterna med. Då växer de så det knakar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
5/18/20, 7:50 PM
#29

Wow! Har just ett paket jäst som nog torkat ihop. Bäst före 30 mars…..

Är det bra för alla växter?

Carmarino
5/19/20, 10:51 AM
#30

#29 Vet inte faktiskt. Testade bara på de jag hade hemma då (det är rätt länge sedan), men jag märkte inte att någon av dem mådde dåligt av jästen. Tvärtom trivdes de väldigt bra med näringstillskottet.

Du kan ju testa att bara ta en liten bit jäst och lösa upp i två liter vatten. Skulle växterna inte reagera kan du ta lite mer. Fast du får ju vänta ett par veckor och se. De börjar inte växa så att det syns efter ett par dagar. 🙂

Lägg den gamla jästen i en burk i kylen så länge, så torkar den förhoppningsvis inte ännu mer medan du testar om dina växter tål "gödningsmedlet". 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/9/20, 4:53 PM
#31

#26 Idag bakade jag med jäst som hade bäst-före-datum 11 juni - alltså för fyra veckor sedan! Använde halva paketet i lördags och tog den sista halvan idag. Jästen har legat i en glasburk i kylen hela tiden, och det gick inte att känna någon skillnad på helt färsk jäst och denna.

Trodde aldrig att det skulle förlänga tiden så mycket att lägga den i en lufttät glasburk i kylen, men är glad att det fungerar. Kommer alltid att förvara jästen i en glasburk hädanefter. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/20, 12:50 PM
#32

Hittade den här sidan om "Därför ska du inte slänga gammal jäst". Många bra tips. 😊

https://mittkok.expressen.se/artikel/darfor-ska-du-inte-slanga-gammal-jast/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: