Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: sajtenifokus
Läst 4441 ggr
[Louisez98]
0

Förslagslåda, saknar du något?

Nu är det fritt fram för idéer! Vill du ha en ny artikel om något? Eller kanske någon slags bakcirkel? Skriv här, allt är välkommet!

Denna kommentar har tagits bort.
[Louisez98]
0

Idéer för tema-tävlingar framöver?

Zadeira
3

Jag tycker vi kan ha tema-tävlingar då och då, det är kul. Man skulle kunna ha teman som tex olika sorters bak, ex Småkakor, tårtor, dessertpajer, bullar osv. Eller så har man teman som tex nu påsk, midsommar, höstbak och sådär.

Jag skulle gärna ha fler artiklar om tex olika saker man gör vid bak, ex hur man tempererar choklad, hur man dekorerar med sp/marsipantäcke, olika tekniker att göra saker i köket.

[Louisez98]
0

3# tack för bra tips!

jessica87
0

Håller med Zadeira.. alltid kul med tävlingar och artiklar osv..

MariaJa
2

Steg-för-steg beskrivningar skulle jag gärna ser fler av :)

T.ex hur man modellerar olika saker i sockerpasta/marsipan.

Suzi
0

Håller också med Zadeira, tematävlingar! Skrattande

idaah
0

Jag skulle ha tyckt att det skulle ha varit roligt att ni gör en artikel om olika fyllningar till en tårta och hur man gör en. Bara ett förslag! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Tessen
0

#8 Det finns redan en sådan artikel. Gå in på Artiklar och läs "Att fylla en tårta". Finns även om hur man täcker den, Hur man gör tårtbotten osv. (:

/T

Tessen
0

Jag skulle uppskatta steg för steg om modellering precis som MariaJa. Även vad för material man kan använda till att modellera. Jag är någorlunda bra själv på att modellera eftersom jag är kreativ men jag vet ju inte om det går att modellera med FP eftersom ingen svarar på det.

Lite säsongsbundna tema-tvälingar vore också roligt. t ex tårtor, bakelser och cupcakes i tema vår, sommar, höst, halloween, jul och allt möjligt. Tematävlingar med bullar, Småkakor, choklad, mest kreativa med godis osv. Bäst dekorering på kakor eller cupcakes. ja,bara fantasin sätter stopp för vad man kan ha för tävlingar! Några priser bryr jag mig inte direkt om, man kan väl få äran att ha gjort det finaste bakverket och kanske göra en steg för steg beskrivning om hur man gjorde bakverket!

/T

[Louisez98]
0

10# hade totalt missat din tråd. Mitt svar kanske inte var till jättestor hjälp men.. :) Ja, för att ni inte ska behöva gå och vänta startar jag upp en ny tävling direkt när jag stänger röstningstråden. Kan en vårtävling? Eller vad tycker ni?

Tessen
0

Ja en vårtävling passar väl alldeles utmärkt nu i maj? Lite tidigt för sommartävling tycker jag, det är bättre att spara till juni/juli.

Sen så kan man ju alltid ta teman från sagor när man inte kommer på något annat :)

/T

[Louisez98]
0

12# ja, det kör vi på. Denna gången ska jag försöka att fixa ett bidrag ;) Ja, det är ju en asbra idè, det här med sagor! Det får vi verkligen ta med i framtiden. :)

Tessen
0

#13 Ja sagor finns det ju så himla många av och man kan tolka dom så olika och vara kreativ så det tror jag skulle vara lite roliga tävlingar!

Sen kan man ju ha tävlingar med cake-balls, cake-pops och cookie-pops(som jag tänkte göra idag med jag är lite väl trött, degen är klar men kavlandet och utstickandet får nog bli imorgon.

Speciellt Cookie-pops kan man dekorera väldigt mycket med SP, glasyr, kristyr och strössel. Även cake-pops och cake-palls kan ju dekoreras med olka färger på chokladen, forma dom som små djur genom att fästa godisar som öron, nos och liknande.

Cookie-pops för man av en speciell kakdeg utan bakpulver i så man kan använda samma kakformar att ta ut SP'n med som man tog ut kakan med och det täcker helt sen kan man dekorera. Eller om man hellre dekorerar med glasyr.

Det är bara fantasin som sätter stopp inom bakningen. Man skulle även kunna ha en tävlig med temat färgglatt! Behöver du idéer till tävlingar så vet du ju vem du ska fråga ^^

/T

[Louisez98]
0

14# ja, det är jättebra! :D du får se fram emot en del fantasilösa pm i framtiden ;)

Tessen
0

#15 Haha ja ös på bara! Jag har fantasi och kreativitet så det räcker och blir över och hjälper gärna till att komma på teman till tävlingarna så att dom blir av så ofta som möjligt! :) Det är ju så otroligt roligt att ha ett tema att baka efter och försöka göra så fint man bara kan!

/T

[Virvelvindsflickan]
0

Vore fint med en kategori med veganska/vegetariska recept, tycker jag.

Tessen
1

#17 Det är flera som frågat efter iaf en tråd med allergivänliga bakverk men den försvann ju ganska snabbt då ingen fyllde på, så det kanse skulle kunna vara något att ha i samma. En Veg/allergi-vänlig bakverks-kategori. Ska prata med tjejen som startat sidan då jag endast är medhjälpare här. Men tycker absolut det låter som en bra idé! :)

/T

appelsinchoklad
0

Hade varit roligt med steg för steg beskrivningar hur man modellerar olika saker

Tessen
0

#19 Jo det är ju bara det att man ska hitta någon som är bra på det och inte har fullt upp. Jag hade också gärna sett lite såna steg för steg-beskrivningar, men jag får se om jag hittar någon som har tid med det helt enkelt :)

/T

appelsinchoklad
0

Jo det är bra om man hittar det :)

Tessen
0

Ja annars kan det bli svårt!

/T

madaska
0

jag hade gärna sett en allergi-flik där till vänster i menyn, där man kan spara allergi-recepten & bilder m.m precis som under "Mjuka kakor", "Tårtor" & "Cuupcakes".. eller är det bara jag som inte hittar det där?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Tessen
0

Jag har mailat Ida om att lägga till en sån flik för allergi-vänliga och vegetariska bakverk. Vill inte och lägga till kategorier utan att hon godkänner det först eftersom det är hon som startat sidan!
Kan dock ta ett litet tag innan hon svarar, mailade igår, när jag blev medhjälpare så var hon höggravid så jag kan tänka mig att hon har en liten att pyssla om som tar en hel del tid. Men förhoppningsvis kan det komma en sån kategori snart då det är flera som frågar om trådar/kategorier med både allergivänliga och vegetariska/veganska recept på bakverk och många veganska recept är ju ganska allergivänliga också då det inte finns smör eller ägg i. Så jag väntar på svar på mailet men jag hoppas på en sån kategori just eftersom det är flera som efterfrågat det.

/T

powderpuff
0

Jag skulle jätte gärna vilja se steg för steg hur man gör en våningstårta Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

Ja samma här. Jag har även tänk försöka mig på en tvåvåningstårta iaf. Jag vet bara inte när. Kanske till min kusin och hennes sambos inflyttningsfest för dom har renoverat en gammal mjölkvarn och flyttar in nu i sommar. Jag vet hur man gör våningstårtor. Så om jag gör en så gör jag absolut en steg för steg-beskrivning. Sen får vi se, det finns säkert dom här som gjort det flera gånger och skulle göra det bättre än mig. Så får se om någon annan kan göra det, om inte så kanske jag grejar ihop en sån beskrivning när jag väl försöker mig på en tvåvåningstårta vilket jag verkligen vill testa :) Om det blir så, så blir det många fotografier under bakning, fyllning, montering och dekorering!

/T

powderpuff
0

Jaa de vore kanon. Jag vill också försöka mig på en men vågar inte riktigt än då jag itne vet hur man gör alls. har bara läst man ska hatyp kartong eller något sådant mellan våningarna typ.

Hur blir de att skära i en sådan våningstårta, jag tycker den skulle nästan välta Förvånad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

Haha ja man ska ha en lagom stor katong-rundel (eller fyrkant om man gör en fyrkantig tårta) men under det så om man bara gör en två-våningstårta så måste man ju ändå stötta upp den med något i tårtan under så den inte mosas. Och det kan man göra genom att först trycka till lite med katongbiten som man ska ha emellan (man kan ha en vanlig sån guldfärgad tårtbricka som finns för några kronor på webshopar) så man får ett litet märke i SP'n på tårtan under så man ser vart den kommer hamna. Sen ungefär 2cm innanför det på först ett ställe så trycker man ner ett sugrör och kniper åt där längden är lagom och sen drar man upp det igen och klipper av sugröret i rätt längd, sen använder man det som mall och klipper till flera sugrör tills du tycker du har så många att du kan sätta dom i en cirkel ca 2cm innanför där tårtbrickan slutar, sen kan man även sätta några inåt mitten för säkerhets skull. Vill man vara extra säker på att det verkligen håller upp vikten kan man knipsa av grillspett i trä i samma längd som sugrören sen sätter man ner grillspetten i sugrören som ett extra stöd. Sen kan man sätta den tårtan som ska vara över bottentårtan på tårtkartongen och försiktigt sätta det på plats. För att inga fula skarvar ska synas kan man göra ett pärlband i sp eller så spritsar man lite snyggt i någon smörkräm så att det döljer skarven. Vill man ha en våning till så gör man om proceduren helt enkelt.

Gör man mer än två våningar får man nog ha en vass kniv att skära tårtan med. Sen när man ätit upp första lagret tar man bort tårtbrickan, tar ur sugrör och grillspett och börjar smaska i sig på nästa våning.

Det är iaf det enkla sättet att göra en våningstårta utan mellanrum emellan dom. Sen så finns det ju speciella såna rör i plast som man kan sätta ner i tårtan, skruva fast som små bollar på så det blir ett mellanrum mellan våningarna sen ställer nästa tårta på en tårtbricka på dom bollarna sen kan man fortsätta så några våningar.

Men om jag testar att göra en våningstårta så gör jag på det enkla sättet med sugrör, grillspett och tårtbrickor! :)

/T

jessica87
0

något jag rekomenderar är att inte använda sugrör när man bygger våningstårta, visst en liten 2 vånings håller kanske, men jag skulle kinte riskera, jag vet flera som fått mosade tårtor för sugrören håller inte, och det kan jag förstå. 3 våningstårtan jag gjorde i helgen vägde minst 10 kilo, den var riktigt tung så min man fick faktiskt ta ut den från kylskåpet.

jag lärde mig bygga med sugrör, men eftersom jag använder smörkräm o mina tårtor blir tunga så var jag skeptisk mot sugrören. kollade runt lie och frågade andra och fick mycket rekomendationeer att använda riktiga stöttepelare. jag köpte lite större hårdare plaströr, funkade utmärkt =)

jessica87
0

Ngt mer man ska tänka på är att tårtorna blir riktigt raka (vilket jasg tycker är svårt.

Understa tårtan bär ju upp allting, så den kräver en tjockare tårtbricka och tårtorna behöver stabila fyllningar. jag spritsade smörkräm runt om tårtan på nedersta våningen så fyllningen verkligen skulle sitta på plats.

Tessen
0

Jo jag tänkte mest att sugrör och grillpinnar ganska funkar om man gör en tvåvåningstårta. Men det kanske får bli att införskaffa ordentliga rör. Men är det inte så att an måste såga av dom i rätt höjd varenda gång? Så då kan man ju faktiskt inte använda samma rör flera ggr och såna rör är ju inte riktigt lika billiga så det blir ju dyrt i längden?

/T

appelsinchoklad
0

#31 Min om man använder samma recpt så borde väl tårtan alltid bli lika hög, blir den lika hög kan du ju återanvända dom :)

Tessen
0

#32 Det är ju så att man använder olika fyllningar och dom blir olika tjocka lager. Det är ju lite tråkigt att vare gång man ska göra en våningstårta så absolut måste man använda samma fyllningar bara föratt plaströren ska bli lagom höga.

/T

jessica87
0

Jag kommer spara mina rör och testar om de passar i tårtan, så de kan ju komma till användning ändå. Man kan ju köpa billiga från typ ett byggvaruhus också, kostar inte många kronor.

Tessen
0

Sant iofs, man behöver inte köpa såna som är speciella för tårtor. Dock behöver man en bra såg eller någon som han såga åt en så det blir rakt

/T

madaska
1

finns det någon tips & trix-kategori, där man kan lägga in tips om tex saker man har hemma att använda eller saker man kan använda istället för, när det kommer till alla saker man använder och köper för dyra pengar?  Eller om man hittar ett jättebra erbjudande på sakerna, eller på sp eller vad som helst så kan man ju dela det där?

jag hade iallafall tyckt om det, ibland blir man bara så blind när man söker på nätet efter saker och halvt förstörd när man ser priserna.. haha :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Tessen
0

#36 Nej sånt får du nog ta och lägga i kategorin "Övrigt" vad jag vet iaf! Men visst är det super om man kan dela med sig av lite såna tips och liknande :)

/T

appelsinchoklad
0

#33 Tänkte inte på det, kan inte så mycket om sånt här :)

Tessen
1

#38 Du lär dig nog allt eftersom. Övning ger färdighet. Alla vi andra här har fått öva oss upp från start vi också. Och är det något du undrar, någon teknik eller något recept, ja då är det bara att fråga och svar brukar komma ganska fort både från mig och andra erfarna "hobby-konditorer" :) Jag tycker det är jättekul att kunna dela med mig av erfarenhet, recept och liknande så fler får ta del av det Glad

/T

appelsinchoklad
0

#39 Det ska jag göra, kan nog bli många frågor framöver, får ny ugn på onsdag så då kan jag baka igen. Jag måste bara få fråga, känns som att ni bakar massa cupcakes och tårtor och sånt, men vad gör ni med allt ni bakar? Hade gärna velat baka massa cupcakes, men allt kommer inte bli uppätet på en gång och man kan väl inte frysa in det när man har dekorerat dom?

Tessen
0

Jag bakar oftast till släkt och vänner. Själv äter jag inte särskilt mycket. Och att frysa in en dekorerad cupcake är väl inte att rekommendera. Då är det bättre att baka frysa in muffinsen sen ta fram och tina dom för att sedan spritsa på frosting och lägga på ev dekor. :) Baka muffins och dekorera bara så många som du vet blir uppätna En del av frostings/marängsmörkrämer går att frysa in den också, men frys då in den och muffinsar var för sig och låt båda tina långsamt, vispa upp frostingen igen och och sen kan du spritsa på. På några av dom recept jag lagt upp så står det att frostingen/marängsmörkrämn går att frysa in. Hoppas det ger lite svar på dina frågor :)

/T

appelsinchoklad
0

Ok, familjen bantar och vill därför inte äta så mycket, jag äter heller inte så mycket. Oftast tycker jag inte cupcakes är så gott, därför äter jag dom inte, bakar dom bara för jag tycker det är roligt. Har väldigt långt till min släkt så kan inte baka till dom heller. Får helt enkelt hoppas att jag får ett jobb sen dit kan jag ta med allt jag bakar. :)

Tessen
0

Du får helt enkelt bjuda dina arbetskamrater om du har ett jobb. Det är nog alltid uppskattat att ha med sig lite "fredags-fika". Sen kan du ju även bjuda dina vänner om du har några riktiga gottegrisar till vänner. :)

Man får endast ta beställningar på bakverk som man göra hemma till familj, släkt och vänner pga livsmedelshygien-lagar och skattelagar. Jag bakar en hel del till släkt, familj och vänner, även familjens vänner. Dom får betala ingredienserna så bakar jag för att jag tycker det är kul och dom ofta är glada att slippa så det är en win win situation!. Får inte ta betalt för tårtorna och cupcaksen eftersom jag går på aktivitetsersättning och botadstillägg från f-kasan.

Om du inte har ett jobb men vill få i en fot som lärling på något konditori(iaf innan du får ett fast jobb någonstans) kan du ringa runt till såna konditorier som har bagerierna på plats och fråga om dom har en praktikplats(du får dock inget betalt). Sen tar du med t ex en tårta och lite cupcakes som dom kan få se och provsmaka så dom vet att du kan baka :) Har du ett jobb på veckorna men ändå vill komma in i branschen så kan du fråga om du kan få praktik några timmar på lördagar om du verkligen vill bli konditor och är villig att ge upp lediga lördagar, halva dagarna iaf.

Det kan även hända att du får ta en kurs i livsmedelshygien innan du får praktisera, men jag tror inte det när man bara är praktikant, för när min ordinarie handläggare på f-kassan kommer tillbaks i början av september så ska hon prata med arbetsförmedlingen om praktik åt mig (jag är heltidssjukskriven) iaf 10 timmar i veckan till att börja med där jag får sitta i ett litet hörn och göra lite småsaker till att börja med. Men jag tänker ta med mig en lite mindre tårta, några mini-cupcakes och ev lite andra små bakverk så att dom vet att jag kan baka.
Sen ska jag söka in på en yrkesutbildning till bagare/konditor som ligger precis här i närheten och bara är på 2 terminer inklusive praktik antingen nästa höst eller hösten efter beroende på mina sjukdomar, men man kan ju få en hel del hjälpmedel. Har man då gjort bra ifrån sig på praktiken innan så finns det en liten chans att man iaf kan få deltidsanställning!

Min högsta dröm är att bli konditor och efter några år göra ett arbetsprov för att visa hur pass duktig jag är, sen försöka få jobb på ett mer exklusivt konditori som tar specialbeställningar på tårtor, eller helt enkelt hitta en till konditor jag trivs ihop med och starta eget och ta emot specialbeställningar på tåror, cupcakes, macarons och andra lite finare bakverk till bröllop, större fester, bröllopsdagar, om någon fyller jämt, stora barnkalas och liknande Glad Åh, det vore verkligen en dröm"

/T

appelsinchoklad
0

Jag får baka till jobbet sen när jag får ett jobb, har ett år kvar i skolan

Jag tycker det är roligt att baka och gör det gärna, men jag vill inte jobba med det, vill jobba med djur

Jag brukar baka tårtorna när någon i familjen fyller år, fick även baka en midsommartårta åt vänner som vi skulle ha till kaffet, vi var där på midsommar

Hoppas du lyckas med din dröm om ett eget konditori, själv drömmer jag om ett eget hunddagis

Tessen
0

Ja det är bara hoppas, hålla tummarna, öva massor och aldrig ge upp!

/T

MorganJack
0

Småartiklar  om ex kulprov, trådprov, vattenbad m.m.

appelsinchoklad
0

Jag hade gärna sett en steg för steg beskrivning hur man spacklar tårtan med smörkärm. Det kanske finns redan, har kollat igenom artiklarna, men kanske missade den.

Tessen
0

#47 Nej jag kan inte påstå att jag hittar något om det heller.

Jag skulle väl ev kunna försöka ta lite bilder när jag ska göra två dop-tårtor till 8e september och skriva ihop lite efter till en artikel om spackling med smörkräm, dock har jag ingen riktig palett och är noga men ändå inte världens bästa på just spacklingen. Men att jag är ett självkritiskt kontrollfreak med mina bakverk gör iofs att jag kämpar med spacklingen tills den blir någorlunda. Gör ofta först ett väldigt tunt "crumb coat" och låter det stelna i kylen för att iaf slippa få ut smulor i smörkrämen sen som kan bli synliga genom SP'n om den är kavlad tunt eller man har en chokladbotten och vitt täcke. Sen spacklar jag ett tag för att få det slätt med gärna ganska så skarpa kanter men det är inte lättaste alltid.
Men ja jo, jag kan försöka mig på en artikel och ta en del bilder under tiden när jag ändå ska spackla 2st 20cm- tårtor! Glad

/T

Alenzi
0

En påskbakverkstävling, kanske? :D

Inlägget är låst för nya kommentarer