Småkaka; Vad gick fel?
Idag gjorde jag Småkakor men jag fattar inte vad som gick fel, kanske ni kan hjälpa mig..?
Jag gjorde hårda Småkakor efter detta recept (klick) och kavlade ut och tryckte ut med mitt kakmått. Kakorna var inne länge och väl, minst 10 min istället för 5 enligt recpetet. Men ändå blev de mjuka och kändes ofärdiga.
Det lustiga är att jag på halva degen ersatte kakaon med rivet citronskal, rullade degen till små bollar och tryckte med en cookiestamp istället. Dessa kakor blev perfekta i konsistensen!
Hur gick detta till?
42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se
Läst 79 ggr. Ingen som har en teori eller varit med om nåt liknande?
Kakao kan vara lite krångligt om man blandar ner det i ett recept där det inte är med kakao i originalet.
I vissa recept så går det helt enkelt inte blanda ner kakao utan det är bättre att använda ett recept som är anpassat för kakao, klassiska Småkakor, andra recept som finns i olika kokböcker med Småkakor.
Jag har sett flera stycken som misslyckats med choklad-macarons till och med när dom gått efter recept skrivna av konditorer.
Jag har misslyckats rejält med chocolate chip cookies vid ett tillfälle då dom bara flöt ut platta mdan den delen av degen som bara hade chokladknappat i, ingen kakao, bakades hur fint som helst-
Så att baka med kakao kan bara lite av ett mysterium ibland.
Vad gör recept är det du använt dig av så kanske jag eller någon annan kan testa och se om vi får samma resultat? :)
/T
Receptet finns länkat i ts och det är kakao med i orginalreceptet =) Därför jag tyckte det var så konstigt.