Experiment: frysa dekorerad tårta
För ett par månader sedan bakade jag en tårta av vilken jag sparade en generös bit som jag frös in. Tårtan bestod av chokladbotten fylld med dumlefluff och hallon, spacklad med smörkräm och täckt med SP och dekorerad med SP och silverkulor. Den har legat i frysen sen i slutet av juni och jag tinade den idag i kylen. Otäckt kan tilläggas. Allt såg jättebra ut, bara silverkulorna som blev lite småtrista. SPen såg aningen småfuktig ut men den är hel och fin. Allt smakade även väldigt bra. Inget att anmärka på med andra ord =)
Jaha, och? kanske någon undrar nu. Tanken bakom detta var att se om man kan spara till exempel tårtrester. Ofta blir det ju tårta över och att sitta i en vecka och käka rester blir tråkigt i längden. Det går säkerligen en frysa en hel dekorerad tårta, kanske inte att rekommendera om någon betalar för den, men om den ska "stanna i hemmet" är det ju ett alternativ om man vet att man har tidsbrist just den veckan man behöver tårtan, då kan man ju göra den i förväg.
Och hur lyxigt är det inte att kunna bjuda på lyxfika med tårta? :) Vem vill inte ha färdiga tårtbitar i frysen en trist måndag när livet varit extra jobbigt och trist? :) Mer portionstårta åt folket!
Fred och god växt!
Frysa tårta går jättebra. Vet många som har sparat en bit av sin bröllopstårta eller en hel liten tårta (om de har flera tårtor eller en våningstårta) till ettårsdagen. Har fungerat utmärkt bara den får tina långsamt i kylskåp.
Tyvärr får jag aldrig någon tårta över när jag bakar, de brukar försvinna i en rasande fart. Så får nöja mig med muffins och Småkakor att ha som bjudfika i frysen.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Har också hört om folk som sparat bröllopstårta. Vi hade en diskussion om att frysa tårta i en tråd för ett tag sedan och någon ville veta hur det gick, jag kan dock inte minnas eller hitta tråden så det fick bli en ny :P
Jag överdriver alltid när jag bakar. Hade gott och väl räckt med en tårta till helgens födelsedagsfirande men jag gjorde två så nu finns det fryst till nästa helgs besökare. Smidigt värre =)
Fred och god växt!
Åh avd glad jag blir för jag får alltid slänga tårta. Skall alltid frysa tårta from nu. Som du säger SÅ underbart att kunna bjuda in på fika eller dra fram när det kommer oväntad besök