Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 1528 ggr
Tessen
0

Hjälp med dessertbord?

Jag fyller år om ca en månad och har tänkt göra ett litet dessertbord (vi blir bara en sådär 10st tror jag) men jag tänkte bara att vi fixar någon lätt kycklingsallad med olika dressingar till "mat".

Sen så ska jag göra en tårta men kan inte välja bland två jag fastnat för. Ena tårtan jag funderar på är en "Blueberry Lemon Cake" som består av blåbärsbottnar och en citron-marängsmörkräm som man både fyller och täcker tårtan med. Den andra funderingen är en Fluffy Cake, som är ganska normal tårtbotten, fyllning är en vanilj-gräddkräm och en massa färska blåbär och hallon sen täckt i en marängfrosting som det inte är något smör i så den är lite lättare i smaken. Jag vill alltså inte göra SP-tårtor med tunga mousser så man blir mätt av tårtan, men det betyder inte att jag absolut inte vill dekorerar med några FP-blommor om jag får till några snygga! Ni får gärna kommentera vilken tårta ni låter mest somrig och verkar godast så jag får lättare att välja.

Men temat jag vill ha på tårta och bakverk är sommar, friskt och framförallt bär. Jag har köpt 125g färdigt mandelmjöl och ska se om det är superkrångligt att göra lite hallonmacarons smaksatta med hallonessens och färgade lite med röd(och rosa) färg så dom blir klar-rosa(har aldrig i mitt liv bakat macarons). Är dom inte allt för svåra och inte blir skitfula kan jag tänka mig att baka det till dessertbordet men vet inte vad jag ska spritsa emellan dom. Sen har jag funderat på att göra små whoopie pies, i storlek med en ganska så stor macaron ungefär, med någon somrig bärfyllning. Dom ska inte vara så stora som "vanliga" whoopie pies alltså. Kanske några cakeballs som jag isf gör på singoalla cheesecake eller kanske hallon-singoalla (förmodligen första alternativet) och philadelphia, sen doppade i vit choklad eller candymelts i någon fin färg och dekorera på något sätt, ev min smält choklad i annan färg eller lite färglatt strössel, med vill inte ha dom på pinne utan lägger dom i fina blommiga mini cupcakes-formar från rice. Har funderat på att ha en sorts minicupcakes. Men kommer inte på vad för smak isf.

Där tar min fantasi slut. Jag vill gärna ha lite finare bakverk, inga vanliga Småkakor. Gärna saker man kan förbereda upp till en vecka i förväg. Så kommer ni på något som ni ser om lite "finare" bakverk, inget alldagligt och med en frisk, somrig smak, så snälla kom med många förslag så att jag kan välja ut mina favoriter. Jag vill gärna att det ska bli en sådär 5 - 7 sorter, gärna små varianter av bakverken och lätta friska smaker så man inte blir sådär illamående mätt om man smakar en av varje, men gör såklart några extra av varje om någon tycks extra mycket om. Men snälla, hjälp mig då jag vill börja planera snarast!

/T

Tessen
0

Någon? Snälla? Jag behöver verkligen mer idéer och mina är sluut!

/T

appelsinchoklad
0

Jag vet inga finare bakverk, men tycker du cupcakes är lite finare bakverk, fast du inte vill ha så stora, så finns det små muffinsformar, så man får minicupcakes när dom är dekorerade, jag har sånna formar och brukar använda dom när jag bakar muffins för jag tycker dom är alldeles lagom i storleken :)

hus-musen
0

Citronkakor med hallonfyllning? Somrigt så det förslår! lemon key pie kan man göra i mindre formar.
Jordgubbscheescake i portionsformar? Eller en vanlig, ser snyggt ut iaf.

Qui dormit, non peccat

Tessen
0

#2 Fint dekorerade och gott smaksatta cupcakes kan vara ett lite lyxigare bakverk tycker jag allt! Jag har minimuffins-formar och även en minimuffins-plåt så att dom håller formen ordentligt. Vet bara inte vad jag ska göra gör smak på muffins och vad för frosting. Man skulle ju även kunna täcka dom små cuppisarna, kanske lite fyllda med en hallontryffel och med en stabil frosting, med ett lock av fruktsmakande SP som man stansar lite blommor på.

#3 Ja kanske det. Ja att göra några pajer eller cheesecakes i små formar och spritsa ut lite choklad(eller candymelts om man vill ha någon färg på det) till typ ett litet flarn på bakplåtspapper och låta stelna sen sticka ner i cheesecaken som dekor vore ju lite snyggt också. Måste hitta några fina lite stabilare formar till något sånt bara. Jag har massvis med små metallformar i olika utföranden här hemma men dom ser ju lite.. tråkiga ut.

Så om jag lyckas okej med macaronsen så blir det ju såna med hallonmacarons men har inte bestämt fyllning än.
Sen några små whoopie pies, själva kakorna blir nog i vanilj tror jag men fyllning inte bestämt.
Lagom stora cakeballs på singoalla strawberry-cheesecake och lite philadelpia, doppade i vit choklad eller candy melts i somrig färg, dekorerade på något sätt.
Mini-cupcakes, hjälp med vad för muffins och med någon riktigt god och gärna stabil frosting som går att spritsa snyggt uppskattas!  Dom blir kanske även litegrann fyllda och får ett lock i fruk-SP med lite fna mönster instansade i (bara en tanke än).
Sen så kanske någon mini-cheesecake i citron eller någon bärsmak (beroende på vilken tårta det blir).
Skulle kunna göra lite små, färgade och smaksatta maränger.
Då blir det ju iaf 5 eller 6 mini-bakverk iaf (om man nu kan räkna maränger som bakverk).
Något mer tips skulle uppskattas på ett fint, gott och somrigt bakverk som går att göra i miniatyr-verision.

Sen får ni väldigt gärna vara snälla att hjälpa mig att välja vilken tårta jag ska göra! Det känns som en Fluffy Cake blir lättare, luftigare och mer somrig. Men en Blueberry Lemon Cake låter ju väldigt friskt och gott det också och det är en lite annorlunda tårta. Åh att det ska vara så svårt att välja.

/T

[WickedAlly]
1

Kanske chokladcupcakes? Det är lyxigt för mig i alla fall, använde ett recept en gång på kladdkakemuffins med frosting med vit choklad. Blev ganska mäktiga men gud så goda, eftersom de är så mäktiga så vore de perfekta i miniformat.

Hittar inte receptet längre, vet att jag lade upp länken på fb men jag hittar ingenting där längre.. Men det finns ju massa sånna recept :)

Och du kanske kan göra två mindre tårtor? :)

Edit: Gå in på Pinkpastry.blogg.se och kika. Hon har gjort ganska många dessertbord med roliga och annorlunda bakverk, dessutom massa tips på dekoration och sånt :)

[Aquelegia]
0

Något som lät toppen som jag skall testa idag är att doppa jordgubbar i vit choklad och kokosflingor. Det är ju enkelt och passa på dessertbord.

storost
1

Cake pops kanske

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Suzi
1

Små mini-pavlovas kanske? Maräng med en aning grädde och massa frukt är ju somrigt och hur gott som helst :D

Lycka till, ska bli intressant att se hur dessertbordet blir ^^

Tessen
0

#5 Det passar tyvärr inte riktigt in på temat med somrigt och bär! Annars var det en bra idé. Ska kika in på den bloggen också. Mja, jag vill nog helst välja en av tårtorna.

#6 Ja det lät absolut jättegott! Somrigt, både sött och friskt i smaken :) Väldigt lättätet också! Får dock skippa kokos på några för mamma har Crohns så eftersom hon är stomi-opererad riskerar hon tarmvred av bland annat kokos.

#7 Jag har redan tänkt göra cakeballs, det är ju cakepops fast utan pinne. Vill gärna slippa det pillet så jag ska göra bollar och lägga dom på ett fat eller i minimuffins-formar ist.

#8 Ja det tål absolut att tänkas på! Då är det ju bara förgrädda marängen i små formar, sen precis innan servering lägga på några bär och spritsa på en klick med grädde :)

/T

storost
0

Jag hittate på nätet en sak. Jag skickar dig bilden med PM

min egen hemsida.

Tessen
0

#10 Det var ett superhäftigt tips! Ska absolut testa det någon gång! :)

/T

storost
0

Gör det och visa sedan bilder Glad

min egen hemsida.

Tessen
1

Ja den ska jag absolut göra när jag får en sån gjord. Ska hitta rätt tillfälle bara ^^ Men när jag väl gör en så kommer det upp bilder :)

/T