Vaniljkakor på pinne.
Jag har blivit ordentligt sjuk av allt pollen och måste vara inne i helgen så kortisonet får verka utan att mitt immunförsvar löper amok pga dom extrema björkpollen-nivåerna. Så jag antar att det blir lite bakande och dekorerande.
Jag har förberett en vaniljkak-deg utan något bakpulver som ligger i kylen, den ska bara kavlas ut 5 mm tjock sen tas ut med kakformar, det tråkiga är ju då att jag bara har 3 olika stora hjärtan och en stor fjäril men jag antar att man tager vad man haver så tänkte ta en stor plastmugg att trycka ut runda kakor med också eftersom dom runda är lättast att sätta på pinne och sen dekorera som blommor så man kan ge bort en bukett kakor ist för en bukett blommor om man ska någonstans. Det mellanstora hjärtat skulle kunna gå att sätta på pinne också. Anledningen till att man inte har något bakpulver i är att man ska kunna använda samma mått att ta ut SP med sen och täcka kakan med. Vilket jag tror är extra viktigt till fjärilen som är ganska så detaljerad.
Frågan är väl vad man ska dekorera med. SP, glasyr, kristyr, strössel?
Sen så blir det väl att göra två 20cm-tårtbottnar. Har 6st ägg som är på gränsen till att bli dåliga så lika bra att baka med dom snarast och jag behöver ju ändå 2 st tårtbottnar i den storleken till tårtorna den 12e och den 14e. Skulle väl eg behöva mindre, runt 16cm, men hittar inga och dom två jag får hem nästa vecka på 12 cm blir lite väl små tycker jag, dom passar nog bättre om man ska göra en bakelse eller en minitårta till en person som fyller år eller göra några stycken och fylla med olika fyllningar om någon vill prova olika kombinationer.
Tårtan jag ska göra till mamma på henne och hennes man's 5e bröllopsdag som är nästa lördag ville hon ha som gräddtårta och bara fylld med frukt/bär-fyllningar som är syrliga. Jag tänkte göra en hallonmousse, men vad passar till det?
Citron? Björnbär? Ananas? Blåbär? Apelsin? Jordgubb/Lime? Mango? Passionsfrukt?
Tårtan jag ska göra till mig och bästa vännen är lite enklare då han faktiskt gillar min favoritkombination, dvs ljus botten med hallonmousse och vit chokladganache, spacklad i vit chokladsmörkräm och täckt i SP.
Den ska jag även modellera lite till och som jag frågade i ett tidigare inlägg, går det modellera med FP?
Lägger väl denna grupp i Småkakor då det är det den skulle handla om sen svävar jag lätt iväg med andra frågor. Men lite hjälp på mina frågor vore väldigt välkommet!
/T