Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 7567 ggr
Colt
2

Hjälp-spröda kakor

Hur gör man för att få kakorna att spricka upp och bli sådär fina och spröda som tillexempel drömmar blir?
Jag har försökt baka choklet chip cookies flera gånger men får aldrig till de sådär spröda och fina.
Har försökt med flera olika recept och "jäsningsmedel" men de spricker aldrig upp utan blir bara halvmjuka och sega istället för spröda.

Så min fråga är helt enkelt vad man ska tänka på om man vill ha spröda kakor som spricker upp sådär vackert i ugnen?  Är det något man absolut inte skall ha i degen, eller någonting man absolut måste ha i.

Tack på förhand! :)

Elshira
1

*En till som undrar*

Hakuna matata!

Colt
0

Vi har ju några riktiga proffs här på sidan! :) Kan ni inte ge några råd??

HannaM
0

Jag vet inte men mitt drömrecept med skrädmjöl, vetemjöl, Socker, smör och hjorthornssalt har hitills inte misslyckats. Gräddar länge på låg temperatur.

Colt
0

#3 kan du dela med dig av det?? :D

HannaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst kan jag det:

3 dl skrädmjöl

2 dl vetemjöl

2 dl socker

160 g smör

1 tsk vaniljsocker

1/2 tsk kardemumma

2/4 tsk kanel

1 1/2-2 tsk hjorthornssalt

Det ska bli 30 stycken och ugnen ska stå på 160 grader, gräddningstiden är en halvtimme.

Man tar helt enkelt alla torra ingredienser och häller i en hög på bordet sedan skär man smöret över i små tärningar och jobbar ihop det till en deg, det tar tid och kan se hopplöst ut i början men det ger sig efterhand=) Dela i 30 bitar, rulla till kulor och platta ut på plåt med bakplåtspapper.

Colt
0

#5 Det är vad jag kallar KAKOR! :D  Ska testa ditt recept någon dag!! Men vad är skrädmjöl?

HannaM
0

Skrädmjöl:http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/7040.htm

Det luktar apa när man kör dom i ugnen också=P Alltså, stickande men var icke orolig. Ut kommer himmelskt goda kakor som smälter i munnen.

[

](http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/7040.htm)

Flamman1
0

Jag brukar också lyckas ganska bra med drömmar och på dom att spricka… men jag har inte i något skrädmjöl…

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

HannaM
0

#8 Nej vanliga drömmar har inte det. Är nog inte därför mina lyckats men det är väldigt gott att ha det. Blir en annan smak.

Flamman1
0

#9 aa det är ju klart att det blir:)

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

HannaM
0

Vet förresten inte om det påverkar resultatet med sprödheten men jag bakar alltid Småkakor på smör, inte margarin.

mosterbakar
0

Men drömmar och chocolate chip cookies är ju två helt olika typer av kakor. Drömmar spricker upp, blir spröda och smälter i munnen medan chocolate chip är lite sega/tuggiga i mitten och med krispig kant. Man kan inte få en kaka bakad med chocolate-chipdeg att bete sig som en kaka bakad med drömdeg och tvärt om. Däremot kanske man kan tillsätta choklabitar i drömmarna… Cool

Skrädmjöl bildar inte gluten så jag kan tänka mig att det hjälper till att få spröda kakor när man blandar det med vetemjöl eftersom det ju gör att hela degen får mindre glutenbildande egenskaper än om man bara använder vetemjöl.

Gluten bildas när man bearbetar mjöl tillsammans med vätska och är inte något att eftersträva i varken hårda eller mjuka kakor eftersom det gör bakverket segt, hårt och/eller kompakt. Tex överarbetad kakdeg gör småkakorna mindre spröda och hårdare.

Det är därför man vänder ner de torra ingredienserna (mjölet) i smeten och inte vispar eftersom man vill arbeta mjölet i vätskan så lite som möjligt. När man gör en kakdeg eller mördeg kan det vara bra att blanda i mjölet och bakpulvret/jäsmedlet sist, när man redan nyp ihop tex smör och Socker (och vad man nu har för smaksättning) så behövs inte lika mycket bearbetning för att blanda allt sen.

Kungsörnen har ett mjöl som heter extra fint vetemjöl eller något sånt. Det innehåller redan bakpulver och har mindre glutenbildande egenskaper än vanligt vetemjöl. Hittills har jag bara haft bra erfarenheter av det. Så till bakverk som innehåller bakpulver kan man byta ut mjölet till det och utesluta bakpulvret. Innehåller receptet något annat jäsmedel är det nog bättre att använda vanligt mjöl och följa receptet eftersom de olika jäsmedlen ger lite olika karaktär åt bakverket.

ehm…jaa… det blev visst en liten minilektion om gluten… Oskyldig

De har tjatat väldigt mcyket om gluten på lektionerna så jag har blivit lite skadad tror jag. (går utbildning till konditor och bagare) Först på konditorilektionerna sa de att gluten är djävulen typ… Och sen på bagerilektionerna så är glutenet plötslogt gud, allt handlar mer eller mindre om glutenet eftersom det ger ett luftigt, högt och saftigt bröd…

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.