Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: recept
Läst 1254 ggr
Gladasvampen
0

Bra bakverk med dulce de leche

Hej! Jag älskar dulce de leche och skulle kunna äta det med sked.. hehe. Jag undrar om ni har något tips på kakor eller bakverk med dulce de leche? Gillar inte muffins och har tröttnat på cheesecake :)

mikkan01
0

Läser en blogg som hade temavecka med dulce de leche, kanske hittar du något där inne :) 
http://sweet-and-simple.se/2014/march/recept-med-dulce-deche.html

~mikkan

Gladasvampen
1

#1 Tack! Hittade genast två recept :)

Bellbooh
0

Det finns en traditionell bakverk från Chile som heter milojas. Något sånt heter det. Fyllningen är i stort sett bara dulce de leche. Detta brev man då mellan lager av tusenblads bakverk. Har inte gjort det själv men ätit det några gånger och det är otroligt gott 😋

Gladasvampen
0

#3 Jag har ätit milojas och man skulle kunna säga att det är en form av Napoleonbakelse, där krämen är gjord på kondenserad mjölk men det är inte riktigt dulce de leche. Men tack för tipset ska nog ta ett traditionellt recept på napoleonbakelser och piffa till krämen :)

Bellbooh
0

#5 ja det är ju det :) dulce de leche=manjar=uppvärmd kondenserad mjölk, det benämns bara på olika sätt :P

Gladasvampen
0

#5 Såklart, det beror på hur man ser det, jag tycker dock att äkta dulce de leche ska vara kokad under väldigt lång tid och bara innehåller just den kondenserade mjölken, medan i vissa recept så gör man dulce de leche av kondenserad mjölk, grädde, Socker och sirap.. ungefär, har sätt flera varianter :)

Razzora
0

Har du testat att göra maränger med manjar i? Ja jag kallar det för manjar, är själv ifrån Chile så att skriva/säga dulce de leche känns bara udda 😉

Det jag menar är att du blandar ihop marängsmeten med hemmagjord manjar. Sååååå gott!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Gladasvampen
0

#7 låter supergott! :)

AnnaKarin
0

Sök på Banoffpaj

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Gladasvampen
0

#9, tack för tipset men jag absolut hatar bananer och utan dem tror jag inte att desserten blir fullständig :)

AnnaKarin
0

Vet dom som gör den med ananas istället för banan.

Anna-Karin

AnnaKarin
0

Hittade flera recept nu där man bytt banan mot bär, konserverade päron, kokta äppelklyftor…

Anna-Karin