Annons:
Etikettercupcakesmuffins
Läst 1394 ggr
hund_katt
3/2/18, 3:01 PM

"Skumgummi muffins"

Jag bakade en gång, för läänge sedan, muffins som blev såå goda! Jag har inte receptet kvar och har letat över hela internet men utan lycka. Lite svårt att beskriva, men konsistensen påminde lite om skumgummi typ, de var väldigt mjuka men ändå fasta… klämde man lite på dom så åkte dom tillbaka i rätt form direkt liksom. De smulade inte heller när man åt dom som alla andra muffins jag ätit har gjort, en del mindre och vissa mer. Jag kan inte komma på att det var något speciellt i dom, var typ 10 år sedan så.. det var margarin ist för smör. Jag vet inte om det var mer ägg i eller om man använde matolja istället? Kan det vara matolja som gjorde konsistensen? De var jättegoda, men går inte beskriva smaken. Men kanske finns någon som har ett recept för muffins med denna konsistens? Jag minns även att det skulle vara citronskal i receptet men de använde jag inte. Tack snälla om någon har ett liknande recept. Har letat i flera år!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Carmarino
3/2/18, 3:25 PM
#1

Det verkar nästan som om det är ett recept på sockerkaka, bakat i muffinsform. Har ju mitt "patentrecept" som jag använder till det mesta. Du kan ju testa det och se om det är ungefär vad du söker.

Har gjort det både med vanligt smör och med mjölkfritt margarin, så jag vet att det funkar med bägge. Det går att tillsätta i princip vilka smaksättningar man vill, inklusive rivet citronskal.

https://bakverk.ifokus.se/discussions/5a71926a8e0e744f33000ca4-mina-provbakningar-av-tartor#40


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hund_katt
3/2/18, 3:37 PM
#2

Tack! Ska definitivt testa!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Carmarino
3/3/18, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kom på ett annat recept, som också ger ett lite "skumgummiaktigt" resultat, och som det ska vara rivet citronskal i. (Fast jag brukar utesluta det.) Det är en sockerkaka utan smör och mjölk, så laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker kan äta den utan problem.

Kakan kallas oftast mosskaka, men jag har sett andra namn också. Anledningen till namnet är troligtvis att konsistensen är lite som mossa, d.v.s. den "fjädrar tillbaka". Receptet är visserligen till en stor sockerkaksform, men det går utmärkt att baka ut den som muffins också. 

Här är receptet:

Ingredienser:
3 ägg
3 dl Socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
rivet skal av ½ citron
1 dl kokande vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C
Vispa ägg och Socker vitt och pösigt (3-4 minuter med elvisp beroende på vispens kapacitet; 8–10 minuter för hand).
Tillsätt det rivna citronskalet.
Blanda vetemjöl och bakpulver noga och vänd ner detta i smeten.
Rör ner det kokande vattnet till sist.
(Det är viktigt att kakan kommer in i ugnen så snabbt som möjligt när det heta vattnet tillsatts, eftersom det aktiverar bakpulvret.)
Grädda kakan i smord och bröad (eller mjölad) form i 40–50 minuter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hund_katt
3/7/18, 1:11 PM
#4

Tack så mycket!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Carmarino
3/7/18, 1:14 PM
#5

Lycka till, och glöm inte berätta för oss hur det gick och om det var något av recepten som stämde någorlunda överens med det du var ute efter. Bilder på bakverket ser vi också gärna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hund_katt
3/7/18, 1:19 PM
#6

Ska försöka baka i helgen eller nästa helg så kan berätta hur det blev 😃

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Carmarino
3/7/18, 1:34 PM
#7

Det ser vi fram emot. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: