Annons:
Etiketttårtor
Läst 2273 ggr
[Aquelegia]
2013-05-23 21:50

Tårtbotten med bär?

Har ej hittat något recept men jag ska bara lyckas!
Vill ha en tårtbotten med bär i!
Nu blir jag dock fundersam på hur jag skall gå tillväga. Vill göra bären till en puré så att det rätt igenom smakar bär i bottnarna.
Har bakat med färska bär i kaksmet, det är alltså inte så jag menar nu.
Har nu funderingar på om jag inte måste öka mjölet eller dylikt?

Annons:
Tessen
2013-05-24 21:30
#1

Jag har ett recept på jordgubbsbottnar som inte görs med hela eller bitar av bär i, men ändå kan smaksättas med färska bär. Det måste såklart inte vara just jordgubbar utan går ju lika bra att använda andra bär efter smak och tycke. Jag har inte testat receptet själv än så jag vet inte exakt hur det blir. Men jag bidrar med det här ändå såklart.

Jordgubbsbottnar:
Receptet räcker till 2 stycken 20-24 cm formar.

2, 75 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
115 g rumsvarmt smör
1  dl mjölk (helst 3 %)
0.25 dl naturlig jordgubbssaft gjord på rårörda osötade bär
4 dl Socker
3 stora ägg
0.5 tsk vaniljpulver
Ev några droppar Jordgubbsessens
Ev lite rosa eller röd karamell-/pastafärg

Gör så här:
Rör med en gaffel ihop mjöl, bakpulver och salt.
Vill du vara extra säker på att slippa klumpar så siktar du ihop det.
Häll smöret och mjölken i en kastrull. Värm på medelvärme, rör om tills allt smör smält.
Ställ nu smörblandningen åt sidan och tillsätt jordgubbssaften. (den ska nå rumstemperatur innan den används i slutet av receptet), rör i den då och då.
Häll Socker, ägg och vanilj i en värmetålig skål och ställ över vattenbad.
Rör om tills allt Socker löst upp sig, ca 10 min (om du ska vara riktigt noga så ska det bli 43 grader).
Ta bort från värmen och vispa nu på hög hastighet i ca 10 min, den ska vara riktigt fluffig.
Tillsätt mjölblandningen, lite i taget tills allt är blandat. Avsluta med att sakta hälla i smör/mjölkblandningen.
Smaka av och tillsätt ev lite jordgubbsessens/arom och rosa karamell-/pastafärg om du vill. Var försiktig så att du inte rör för mycket i smeten nu.
Fördela smeten i de två formarna (bröa gärna med mannagryn) och grädda på 175 grader i ca 30 min i nedre delen av ugnen.
Låt gärna en sticka avgöra när det är klart istället för att gå helt på tiden.

/T

[Aquelegia]
2013-05-24 21:44
#2

Verkar som en bra botten att göra flera dagar i förväg med tanke på smöret så trots att den är lite krångligare så kan man ställa sig och göra det en dag då det inte är fyllningar och dekorering som väntar. Tack! Kommer utgå från detta!
Bären som blir kvar kan man lika gärna ha i en maräng att täcka tårtan med!
Vågar man testa det till Mors dag månne tro 🤪

Tessen
2013-05-25 00:09
#3

Ja jag tycker det låter som en botten som blir saftig, bra och inte är några som helst problem att plasta in och förvara i kylskåpet några dagar i förväg utan att det blir torr och trist.

Ja bären tycker jag absolut att man ska ta till vara på och som du skriver, till exempel ha i en maräng. :)
Vågar gör man nog allt, frågan är väl snarare om man har tid och energi till det! Om du har det så tycker jag att du ska testa det! Själv blir det nog att göra den till midsommar. Eller kanske tidigare om jag har någon anledning att göra tårta.

Tala gärna om hur det blir om du du använder receptet och testar att göra bottnarna och bild är ju alltid kul att få se!

/T

[Aquelegia]
2013-05-25 00:20
#4

#3 Skall göra den imorgon har tid så. Den skall ätas antingen söndag eller måndag!
Blir nog en frosting inuti då botten blir saftig i sig behövs nog inte massa fyllningar. Bottnen skall få stå för överraskningen!

Upp till toppen
Annons: