Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 4255 ggr
fbertilsson
0

Tårta med smörkrämsfyllning?

Hej!

Jag var på ett bröllop i vintras och bröllopstårtan var bland det godaste jag har ätit! Som jag kommer ihåg den så bestod den av vanlig sockerkaksbotten fylld i två lager med smörkräm och eventuellt även spacklad med smörkräm. Nu fyller jag år om ett par dagar och skulle vilja göra något liknande men hittar inga recept på liknande tårtor, smörkräm verkar inte vara en vanlig fyllning… Så jag undrar helt enkelt hur jag ska göra? Låter det som en god tårta i era öron? Och jag har inte tänkt täcka den med Marsipan eller SP, men enbart smörkräm och sockerkaka låter ju lite tråkigt tycker till och med jag…

Tacksam för alla tips! :)

leemland
0

Du har ju denna sidan med en del smörkrämer och frostingar :) Kolla där, :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fbertilsson
0

Tack, den kan nog vara användbar! :)

Men jag undrar ändå om det är en bra idé överhuvudtaget?

leemland
0

Jag har själv inte gjort någon tårta men sådan fyllning.. Men att även spackla med de tycker jag låter väldigt mycket i mina öron . Men som sagt är det ju en smaksak.. :) 

Visa gärna bild på slutresultatet :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

fiiiyah
0

Sist jag gjorde tårta använde jag smörkräm som fyllning på ett lager och grädde blandat med hallon på det andra lagret. Blev väldigt gott! Men det är väldigt mäktigt med smörkräm som fyllning, men gott såklart ;-) Spacklade även tårtan med smörkräm  :-)

Men två lager smörkräm? Låter väldigt mäktigt 8-)

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Emelice1206
0

Du kan fundera på om du inte vill ha lite fler smaker i tårtan. Som #4 skrev är smörkräm väldigt mäktig, och två lager med det och spackling runt om blir nog lite för mycket. Kanske att du gör ett lager med smörkräm och ett med frukt, bär i en mousse kanske?

skogstossan
3

Att fylla en tårta med endast smörkräm är FANTASTISKT gott! Jag skickar med en länk med en steg för steg-beskrivning på hur man gör en swiss meringue buttercream. 

http://heavenlycupcake.se/steg-for-steg-swiss-meringue-buttercream/

. När du sedan gjort din SMBC kan fylla den med bärpuré eller choklad osv. 

Jag förstår inte varför så många i sverige inte tycker om smörkräm? Mäktigt med smörkrämstårta? Ja, det är möjigt att det kan bli. Men det är inte meningen att man ska lägga i ett lika tjockt lager med fyllning som man gör då man lägger på mousse eller flufffyllningar. Det räcker med fyllning som är lite mindre än en cm tjockt. 

Sedan tycker jag inte alls att TS ska göra som andra i tråden säger dvs varva med mousser och smörkräm. Jag tycker nämligen att gräddbaserade fyllningar och smörkrämer inte alls passar ihop och det beror bla på att smörkrämer har egenskaper som gör att smaker kommer fram mycket mer än gräddbaserade fyllningar.

bakministeriet.blogspot.com

fiiiyah
1

#6 - jag älskar smörkräm! kan säga att det går några skedar rätt in i munnen hemma hos mig när jag gör smörkräm… man lär ju hejda sig ibland! När jag gjorde min tårta som jag nämnde tidigare hade jag nog inte ens 1cm lager, men det blev mäktigt ändå. Men den versionen som du länkar verkar vara lite lättare/fluffigare än vanlig smörkräm, eller? Hur som helst så såg det hemskt gott ut…… 🤤

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se