Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1000 ggr
Blodfot
0

födelsedagstårta, vad ska jag göra?

ej, min mamma fyller år på fredag och jag vill baka än vacker tårta till henne, men vet inte vad jag vill göra och hur! Är helt nybörjare så har inte bra saker, men vill göra något med chockad då mma älskar det! förslag? 

ps: hoppas det var rätt tråd annars för mod ändra!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Tessen
2

Nej jag skrev ett jättelångt inlägg som försvann:( Jag får dra det lite kort igen då!

Jag tycker inte du ska köpa bottnar utan baka vaniljtårtbotten ikväll och plasta in och ställ i kylen över natten så att den är stabilare imorgon och smular mindre. Råkar du ha en anslagssåg (antar inte) och med brödkniv blir det tyvärr sällan bra.

Sen imorgon om du gör 2 stycken lite avlånga jack påbaksidan av tårtbotten också lägger du in sytråd i det översta jacket, det kan behövas hjälp att hålla still tårtan nu, men sen börjar du sakta dra sytråden fram och tillbaks så får du ett slätt och fint anslag. Sedan gör du samma procedur på det nedre jacket.

Se till att inte höra för tjocka anslag bara. :)

Om du inte är van vid att göra mousser (det är enkelt när man kommit på knepen men det kan ibland ta 2 - 3 ggr att få en slät, len mousse.

Men Ekströms mousser är faktiskt riktigt goda och passar förvånansvärt bra i en tårta!

När du ska iväg och handla sedan, så ta en sväng någonstans där dom har billiga blomsprutor, jag köpte en rund för ÖoB för 10 kr- Jag skulle bli galen utan min nu!

Det är nämligen så att mousser inte släpper ifrån sig någon som helst vätska såanslagen förblir torra om man lägger i dom så. Så att "safta" anslagen är A och O för att gå en lättäten och god tårta där smakerna smälter ihop i munnen :)

Vad du ska safta med beror alltid på vad du fyller tårtan med.

Om du inte har lust att chansa på att göra mousser som nybörjare när ju ska göra din mammas födelsedagstårta så rekommenderar jag Ekströms. Dom har tre olika chokladmousser, en med mörkare choklad i (ingen hit i tårtor enligt mig), sen har dom Chokladmousse Latte så det är ju upp till huruvida man gillar kaffe, den jag skulle tagit då den låter absolut godast är Chokladmousse med crisp :)

Sen har dom 3 stycken bär/fruktmousser som alla tre är goda att bryta av chokladmoussens sötma med! En Hallonmousse, syrlig och god och ger tårtan en lite fräschare smak. Sen så en Jordgubbsmousse och inget har väl någonsin gått fel med en lite ljusare/mjölkchokladmousse ihop med jordgubbar så det är ju absolut en bra kombination!

Jag själv fastnade dock för den sista, 3 ljusa anslag sprayade med rikligt med svag oboy så att man bara får lite chokladsmak på vaniljbottnarna,inte så att det rinner igenom men så att det känns kanske så rejält fuktigt när du känner på det, sen så plastar du in springformen med botten isatt, lägger i det anslag du vill ha överst på tårtan, Den så brer du på Choklad crisp-moussen som kommer bli det översta lagret fyllningen då, den lägger du i ett saftat anslag till och sen kommer en av mina favoritsmak-kombinationer (om du inte gillar den så ta jordgubb ist) så att det blir en lite annorlunda kombination med syrllighet och lite exotisk smak med en Mango-Passionsmousse(har gjort egen och det är gudomligt gott), sen lägger du på det sista saftade anslaget och pressar liten, drar upp plasten du har på sidorna efter att ha plastat in springformen och ser till att plasta in hela tårtan på ovansidan och låter den stå över natten så att smakerna får utveckla och dra till sig. En tårta är nämligen nästan alltid absolut godast 2 dagar efter man lagt ihop den, men en dag går såklart också, bara den får stå till sig litegrann.

Sen på fredag när du ska dekorera tårtan så tar du framhela formen, tar bort plasten på ovansidan(blivande undersidan), tar fram en tårtbricka, ett fat eller vad du nu ska ha tårtan på Sen när du kan underlaget precis framför sig så sätter du handen på "undersidan" och spretar ut med fingrarna så att fu täcker så mycket som möjligt. Håll i springformen med andra handen och vänd på formen så tårtan hamnar på rätt håll, sätt ganska fort ner den på tårtfatet eller pappbricka, snurrbrickan för dekorering eller var du ska ställa den. Sen lyfter du lite lite där handen fortfarande in under och drar ut det ganska så fort, drar du allt för fort så känner du inte om det skulle vara på väg att gå sönder, så dra ut handen lite halvform och lägg sedan ned den helt på brickan.

Sedan så får du knäppa loss sidoringen på springformen, sedan försiktigt lyfta bort det som egentligen är bottnen och sen långsamt dra av all plastfolie.

Det låter superkrångligt, tro mig jag vet. Jag var skeptisk innan jag testade med Men det gick enklare än jag trodde och kan fick faktiskt ganska fåna kanter. :)

Vad har du tänkt spackla/täcka och garnera tårtan med? :)

Nu vart det ett långt inlägg till ;) Jag kan inte hejda mig när nybörjare ber om hjälp eftersom jag tycker det är å himla kul att kunna hjälpa andra med ett intresse som jag själv verkligen brinner för 😃

/T

Blodfot
0

tack, jag har ingen aning, jag är helt nybörjare men vill göra än vacker med typ hjärtan och något sådant.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Tessen
0

Vill du täcka i Marsipan eller SP eller spacklar du hellre i en god frosting som passar ihop med smakerna i tårtan och sedan spritsar ut lite olika mönster? Om du inte blir nöjd så är det ganska enkelt att rätta till spritsad frosting. Det är nämligen bara att ta en ren spatel och stryka av det och tillbaks ned i påsen tills du har en fin slät yta ovanpå igen.
Nog för att karamellfärger inte ger så intensiv färg och chokladfrosting är ju kanske lite tråkigt att täcka med då den bara är brun. Men hallon, blåbär, lemon curd eller lite vad för smaksättning du känner för och byta ut en del av vätskan i smörkrämen/frostingen du ska dekorera i mot vanlig flytande karamellfärg så kan du nog få den i fin färg. :)
Man får experimentera sig fram lite.

Här inne har du recept på smörkrämen och frostings så att du bör klara dig och hitta något som duger iaf! :)

Det är bara att skriva mer om du har fler frågor! Jag är härinne lite till och från och svarar så ofta jag kan!

/T

Blodfot
0

Jag har inte sp, så ja…. vill göra ganska enkel men väldigt vacker och typ romantiskt, typ lite hjärtan…