Förslag på sockerfattigt "vuxengodis"
Jag kommer ev låna en resväska av min morbror och hans familj och jag vill baka något till dem som tack för lånet (jag kommer även köpa dem något när jag är iväg sedan).
Dem bantar väl inte men tänker på vad dem stoppar i sig så jag tänkte göra något som inte är alldeles för sockrigt.
Jag kan dock för allt i världen inte komma på något att göra.
Praliner med likör och annan sprit har jag funderat på men det känns lite "tråkigt".
Dem har inga matallergier jag behöver tänka på.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag skulle nog gjort en mjuk-seg kaka på mörk choklad och choklad-garnache på (ev rostade nötter eller pistage som garnering). Grädde & hallon(sås) till. Den är riktigt mäktig och passar perfekt med en tunn skiva till kaffet. Devilcake är en variant.
Och man kan byta ut emot stevia. Stevia är inte gott som strö i t ex chokladbollar, men då man blandar det med något blött så är det supersött.
tack för tipsen! #2 ska absolut titta på lite recept på den sortens kaka, lät ju riktigt bra!.
med inte så sockrigt menade jag mer att kanske inte göra så söta bakverk, tror det blir bättre att dra ner på sockret än att byta ut det 🙂
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Dela gärna med dig om du hittar recept, jag vill också testa #2s tips :D
Vi har gjort denna de senaste gångerna. Inte så himla "kalori-snål", å andra sidan är den så mäktig att det räcker med en tunn skiva. En vuxen kaka.
Chokladkaka.
Kaka:
100 smör/margarin
2 dl socker
3/4 dl kakao
2 ägg
2 msk sirap
1 nypa salt
1 dl mjöl
Vispa smör och Socker mjukt och lite fluffigt, tillsätt kakao, sirap & salt. Vispa. Tillsätt äggen ett och ett. Rör sedan försiktigt i mjölet. Häll i en smörad och bröad form (ej ströbröd, utan mjöl eller annat "tunt" som inte skapar en skorpa). Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
Glasyr:
100 g mörk choklad, hackad.
½ dl grädde
½ dl mjölk
2 msk sirap.
Koka upp mjölk, grädde och sirap. Rör i chokladen tills den smält, låt kallna lite innan Du brer på kakan.
Blir glasyren för tjock - tillsätt mer grädde. För tunn med choklad.
Jag & min son gillar inte kladdkaka, för dess lite rinniga degiga mitten - så jag gräddar kakan 25-30 minuter tills den bara är lite kladdig i mitten - då blir den mjuk-seg då den är kall. Jag har i en knivsudd med bakpulver i kakan.
En Devil food cake är snarlik fast den innehåller mörk choklad i kakan och fyllningen är creme fraiche-baserad med mörk choklad.