Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 6231 ggr
Mmnda
0

Mina vetebullar flyter ut!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om detta är fel kategori, men frågan passar nog bäst här. Jag har börjat få problem med mina vetedegar - i ugnen får de en enorm "skjuts" och de flyter ut åt alla håll, sväller upp och blir jättefluffiga för att sen sjunka ihop när jag tar ut dem. Idag gjorde jag både knyten (som blev perfekta) och sen en annan form (i sju sorters kakor kallar de bullarna med den formen för Vegabullar, så de skulle inte bli som gifflar!) på exakt samma deg. (Bifogar en bild på katastrofen.) Jag använder Leilas recept, lägger i mitt smör rumstempererat och använder mig av torrjäst. Brukar sätta bunken vid ett element för att det ska växa till sig eftersom det ofta blir ganska tungt då jag har i en hel del smör. Ibland blir resultatet super, och ibland total katastrof. Vad tror ni är problemet som ligger bakom?

/ Amanda

Intehärutandär
0

Jag tycker det låter som att du endera inte slår degen ordentligt. Eller är lite för snabb med jäsningen. Kanske har du i saltet för tidigt med?

Jag ställer alltid bunken nära spisen, medans jag sätter på ugnen 1 timme innan gräddning. Man kan också låta brödet jäsa i ugnen på 37 grader, som en rask.

Mmnda
0

Hur menar du för snabb med jäsningen? Och menar du att jag ska bearbeta den mer? Saltet har jag i i samband med det andra (oftast ner i mjölken) som det står i receptet. Kanske man ska vänta till slutet. Funderade även igår på om jag hade för mycket smör i. Smaken och konsistensen blev väldigt likt wienerbröd, haha.

/ Amanda

Intehärutandär
0

Att brödet inte riktigt riktig är färdigjäst. Man ska knåda degen ganska väl, både innan och efter första jäsningen. Men inte för mycket, då kan brödet mista sin elastisitet och flyta ut.

Saltet kan man gärna dra ner sist, för det kan göra att gluten i mjölet inte drar åt sig vätskan ordentligt.

Den får inte heller jäsa för varmt, och inte i drag.

hus-musen
0

Det kan vara för mycket fett i degen då håller den inte ihop utan kanar iväg sådär ut på kanterna. Vet inte om du tittat på kronjäst hemsida, de har ju en sån där frågesida http://www.kronjast.se/content/fragor-och-svar

Qui dormit, non peccat