Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 921 ggr
signin
0

Tips på enkelt och fräscht?

Tänkte baka nåt idag men jag kan inte komma på nåt. Nåt väldigt enkelt att báka och fräscht :)

Svara gärna fort, ska handla snart

Tessen
0

Lite väl sent nu men för framtida baknings-humör så kan du få mitt favorit-recept på muffins som bakas med creme fraiche och blir väldigt saftiga, luftiga och goda. Inte alls så söta som många andra kan bli. Jag älskar att göra dom som minimuffins och sen göra någon lite lättare fräsch frosting på, gärna någon med citrus i. En massa recept på smörkrämer och frostings har du här inne att kika ibland.

Gör du normalstora cupcakes är det gott att gröpa ur dom lite och fylla med allt från lemoncurd till bara lite mosade bär eller varför inte chokladganache eller vaniljkräm beroende på vad man tycker om och sen toppa med en wipped cream cheese frosting som är enkel att göra och inte så tung eller mastig som vissa andra frostings är.

Receptet på muffinsen har du här. Det blir ca 12 normalstora eller 24st små(dock får man lite smet över då och kan antingen grädda några minisar till sedan efter eller 2 - 3 normalstora)

Saftiga vanlijmuffins
~ 12 stycken

3      ägg
2 dl   strösocker
2½ dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
3 tsk  vaniljsocker (elelr ½-1 tsk äkta vaniljpulver)
1 nypa salt
1½ dl créme fraiche

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att allt blandas riktigt ordentligt.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda. Blanda slutligen i creme fraichen och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinsformar.
(jag spritsar upp smeten i formarna då det går fortare och kladdar mindre)
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter.
Minisarna tar ca 8 - 10 min beroende på ugn, jag brukar mest ha koll på dom för att se hur dom ser ut, dom ska inte bli mörkare än mörkgula, inte bruna.
Sen känner jag med tandpetare så dom inte kladdar inuti fortfarande.

Hoppas att du får användning av receptet någon gång och även något i recepttråden Glad
Här finns en annan recepttråd jag lagt upp fast med recept på en massa olika tårtfyllningar om det skulle behövas någon gång.

/T