Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1903 ggr
LovePoppy
0

Kokosbollsfyllning + ? och fundering.

Hej!

Har tänkt göra en tårta med kokosbollsfyllning, men vad mer för fyllning kan jag ha till som passar?

Sen är det en fråga jag har funderat mycket på. Jag har alltid haft det översta lagret med fyllning, men jag har fått en känsla av att dem flesta har en botten överst. Vad har ni under marsipanen/sugarpasten förutom fodringen?

/ Johanna

Tessen
0

Jag vet inte riktigt vad som skulle passa ihop med kokosbollsfyllning. Kanske en vaniljmousse eller vaniljkräm, älskar man kokos så en kokosmousse om man gillar choklad väldigt mycket är ju det väldigt lätt att variera i form av mousse, fluff, kräm och ganach.

Jag brukar gra, när jag gör en helt vanlig tårta, ha tre anslag och två fyllningar.Dvs underst ett anslag, sen en fyllning, sen ett anslag till sen en fyllning och sit ett översta anslag.

Sen så eftersom SP och Marsipan svettas och smälter av grädde i fyllningarna och om man spacklar med det så gör jag i stort sett alltid någon god smörkräm i en smak som går ihop med fyllningarna och spacklar tårtan så att ingen fyllning "blöder" ut på sidorna dådet kan få det man täcker med att smälta så där får man vara noga. Och ett jämnt och fint underarbete gör ju att det blir ett finare resultat så jag brukar försöka spackla tårtan i den form jag vill ha tårtan, t ex helt plan ovanpå med lite skarpare kanter, eller mjuka kanter. Vill man ha en til välvd och rundad tårta så tar man och lägger mer fyllning i mitten av den andra fyllningen och spacklar den efter den runda formen försiktigt för att inte pressa ut fyllningen man har i mitten som ger formen.

Fodrar SP eller Marsipan med smör eller olja det gör jag aldrig.

/T

LovePoppy
1

Hehe, det var därför jag frågade, då jag själv inte vet! ;) Är inte heller så van, detta blir min tredje tårta! :D  Har bara gjort en , en vånings och en tvåvånings innan. Glömde dock fodra på tvåvånigstårtan, men det blev ett coolt mönster när marsipanen smälte, så det gjorde inget! :)

Låter ju lite enklare att ha ett anslag överst, då det var väldigt svårt att spackla med smörkräm på mousse! xD

Sökte på kokosbollsfyllning +, och hittade bara en som hade gjort det innan. Hon hade haft kokosbollsfyllning + zoofluff. Vad tror du om det?

Tessen
0

Ja men forumet är ju till för att man ska lära sig och dela med sig av kunskap och ev misstag man inte vill att någon annan ska göra om.

Ja att ha en mousse överst det låter lite knasigt, vart fick du det ifrån? All färdiga bottnar man köper är ju tre och i recept för tårtbottnar står det dela i tre osv. ^^
Lägg på ett tredje anslag innan du spacklar med smörkräm nu så ska du se att det går såå mycket enklare! Glöm heller inte att safta anslagen med någon vätska som passar ihop med smakerna. Har jag frukt i så använder jag ofta apelsin som jag pressar över, till vanilj, choklad eller banantårtor så använder jag mjölk med antingen lite oboy eller vaniljsocker i och har i en liten sprayflaska och sprayar ett jämnt lager över.
Att fukta anslagen er en saftigare tårta, mousser ger ju inte ifrån sig någon fukt. Det gör även att tårtan inte blir riktigt så mastig utan är mer lättäten och anslagen blir inte torra eller obehagliga att äta utan med rätt mängd fukt på så smälter det i munnen ihop med fyllningarna Glad
Låt gärna tårtan stå i kylen ett dygn eller två, ev under lite tryck för att den ska sätta sig ordentligt innan du spacklar den för då flyttar inget på sig, smakerna har utvecklats ordentligt och blivit godare och man behöver inte vara så försiktig när man spacklar.

Jag är lite tveksam till zoofluff ihop med kokosbollsfyllning. Jag har länge tänkt testa kokosbollsfyllningen, men då kommer den göras tillsammans med en lite syrligare vaniljmousse baserad på creme fraiche tror jag. Jag har svårt för när det blir för sött. Skulle även kunna tänka mig en bananmousse till också.

Recept på tårtfyllningar som jag samlat på mig och lagt upp i en och samma tråd har du här. Det finns en hel del så du kan nog hitta något mer passande än zoofluff att ha ihop med kokosbollsfyllningen Glad

Jag har även gjort en tråd med smörkrämer & frostings, smörkrämer att spackla med såklart och frostings att toppa cupcakes med, vilket man även kan ha smörkräm till om man föredrar det, den tråden hittar du här.

Jag föredrar själv när man har en hel del att välja och variera mellan så jag tyckte att jag skulle dela med mig av recepten jag samlat på mig helt enkelt. Har några fler på datorn, men en hel del är flera med samma smak, bara gjorda på olika sätt.

Letar du efter något annat recept, som på en tårtbotten som blir hög och bra, eller saftiga och goda vaniljmuffins att ha till cupcakes eller ja, lite vad som helst så fråga på. Även om hur du ska göra olika saker och ev undrar om olika tekniker. Jag tycker endast det är roligt att hjälpa dom som kommer in nya här och fått upp ögonen för bakning och även lite dekorering då det ofta är en hobby som man lätt kan fastna för.

Och bara så att du vet om detta, utan att ha ett företag eller betala skatt eller vara godkänd för livsmedelshygien och liknande så får du faktiskt ta betalt för tårtor så länge du endast säljer till familjen/släkten och vänner. Så länge du inte får in för mycket pengar om året för då tvingas du betala skatt (tror det är över 10tusen kr i vinst, dvs inte för ingredienser osv. Så vänj inte vännerna vid att ge bort tårtor för det är ju absolut inte gratis att göra dom, vill dom ha en speciell tårta så kan dom gott betala ingredienserna iaf.
Jag ber bara om att dom ska betala ingredienser, sen ev lite grann, en hundralapp på sin höjd, för jobbet, modellering och liknande. Men jag gör det mest för glädjen i det kreativa, att få släppa lös barnasinnet ibland och dekorera tårtor på alla möjliga sätt eller göra vackra cupcakes och andra bakverk som man kan dekorera Glad

/T

LovePoppy
0

hehe, har ingen aning om vad jag fick det ifrån! xD  Tänkte väl att det blir för mycket sockerkaka annars av tårtan! ^^  Sen efter ett tag började jag fundera på om andra som gör tårtor också gör så. hehe! ;) Därför frågan!

Tack för alla tips! :)  Tror det får bli choklad, vanilj eller kokos! Får låta mina vänner rösta på vad de tycker är godast! :D

Tessen
0

Hehe okej. Ja men då tycker jag att du ska börja använda ett anslag överst också helt enkelt Flört Tänk vad mycket enklare det ska bli att spackla sen! ^^

Det var så lite så. Ja choklad, vanilj eller kokos låter som bra val ihop med det. Om du undrar något mer sen så skriv på bara. Glad

/T