Vad är bäst att spritsa med?
Jag är mest van att göra tårtor med sugarpaste eller med Marsipan men har nu fått i uppdrag att göra en tårta med spritsad dekoration istället.
Det är en femlagerstårta och fyllningarna är dumlefluff, hallonmousse, ganache på 86 % choklad och bananmousse.
Det var nog ett misstag att göra ganachen på 86 %, fick ha i både vaniljessence och Socker och öka grädden för den blev ganska bitter, men eftersom de andra fyllningarna är ganska sötsliskiga hoppas jag att ganachen ska bryta det fint ändå.
Tänkt göra hallonmoussen med mindre Socker också för att få brytning.
Iallafall, jag ska spritsa rosor på den med något. Skulle vilja ha ngt vaniljsmakande, funderar på marängsmörkräm, men blir den bra att spritsa?
Och jag vill att utsidan ska vara vit.
Tips mottages tacksamt.

Javisst ja, jag avskyr vanlig smörkräm, men gillar philadelphiabaserade smörkrämer. Har hittat många trevliga recept på sidan, men måste veta att den funkar att spritsa och håller "formen"…
Gjorde marängsmörkräm senast idag och tipset är att vispa upp smöret först innan du tillsätter det till marängen för jag lyckades inte få bort smörsmaken riktigt genom att vispa i den ovispad i marängen.
Annars är det väldigt gott och stelnar jättebra. Dessutom är den vit och fin!
När du ska spritsa en tårta och inte täcka den så är det ju fritt fram att använda lite vad man vill. Just marängsmörkräm är ju väldigt populärt även om man endast ska spackla och får man bara marängsmörkräm braa så blir den riktigt vit och maräng håller ju formen trots att det är en lättare och luftigare smörkräm. En smörkräm jag tycker håller formen väldigt fint är Lemon Curd-smörkräm och den vispar jag först smöret i assistenten i 20 - 30min tills det nästan ser ut som vispad grädde (alltid osaltat smör) för då händer något som gör att smör smaken nästan försvinner helt, sen vispas florsocker ner i omgångar annars kan det bli ett stort sockermoln ovanför köksassistent en om den kanske går på lite för hög vart och i med för mycket flor ;) När jag gör den smörkrämen varvar jag med en sked Lemon Curd vilket det står i receptet att man ska ha i efter smak(det brukar åka i 0,5 - 1 burk beroende på vad som ska göras) sen blir det ofta lite för tjockt och torrt fortfarande på slutet så någon matsked mjölk för smidigare konsistens. Men du skulle rosspritsa en hel tårta. du skulle lika gärna kunna använda en vaniljfrosting med bra stabilitet och dom har ofta lite syrlig smak från philadelphia. Så hade nog jag gjort med alla dom smaker ihop iaf, vispat ihop en enkel och stabil cream cheese frosting och smaksatt med vanilj(vaniljsocker, extrakt, stång, flytande eller vad man nu har). Men över huvud taget när man spritsa rosor vilket jag gjort med grädde(aldrig mer i mitt liv) så är det alltid bäst att spackla tunt under så att inget lyser igenom. Sen när du har din slutna stjärntyll och ska börja spritsa, då är luftbubblor din absolut största fiende! En bubbla på ca en halv cm kunde driva mig till vansinne och förstöra en hel ros. Grädde består ju till en sådär 50% av luftbubblor så det blev många mindre smickrande ord. Men jag har rosspritsa cupcakes med smörkräm gjord efter "grundrecept" Sen smaksatt med essens och färgad med pastafärg och det blev så otroligt mycket bättre och blir då roligare. Så satsa först och främst på en neutral frosting eller smörkräm med lite vaniljsmak i, något som är medel till bra vad gäller att hålla form. Rosspritsning är ju inte på höjden när man gör sådär för att täcka en tårta. Sen så en frosting eller smörkräm som du kanske testat innan och vet inte blir för "bubblig" eller så låter du den stå ett tag och rör med stora tag med en slickepott i med jämna mellanrum för då får du bort större luftbubblor. Lägg gärna upp en bild på resultatet sen när det är klart :)
/T

Tack för svaren, jag har köpt ingredienser till en philadelphia vanilj frosting, det jag oroar mig för är att när jag gjort tex morotstårta med den frostingen, har den inte alls varit bra att spritsa med. Så om ngn har ett recept de vet funkar blir jag jätteglad. Och borde jag skippa citronen? Blir det inte lite väl många smaker med citron i frostingen och allt det andra?
Jag vet att det är lite många smaker i tårtan, egentligen var planen att spritsa med ganachen men den är alldeles för stark för det, och då tänkte jag att vanilj kanske är bättre. Men jag funderar på att skippa bananmoussen och köra 2 lager med hallonmousse istället.

Haha, det här gör jag nog aldrig om. Min stjärntyll var för liten och jag hade ingen kopplare till den större så den iden gick åt skogen. Spacklingen blev otroligt ful, trots att jag försökte spackla in alla smulor först och sen spackla över blev det massor av smulor i frostingen. Troligtvis för att jag inte ville ha så tjockt lager frosting, men men…
Och tårtan lutar. Yay. Och jag glömde fukta bottnarna. Och min hallonmousse blev urkass då "sylten" tjocknade till seg gelatin. Och det enda jag hade hemma i syltväg var lingon squeezy så yep hallonmousse med lingonsylt. Mums.
I framtiden håller jag mig definitivt till att täcka tårtor med sp eller Marsipan.