Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2870 ggr
Finaflikka
0

Tips till tårta till ettåring

Hej! Nu är det så att min lillebror snart ett år och vill ju att alla ska minnas den dagen så tänkte göra en tårta, men jag är nybörjare, så har ni några tips? Vad jag kan ha i och så? Och på! Tacksam för hjälp

[_hsleiufhbtv]
0

Du kan ju göra ljusa bottnar till en början, sen fylla med vad ni tycker om. Dumlefluff och hallonmousse brukar ju vara ganska så populärt, kanske det hade varit nåt? Eller jordgubbsmousse, vaniljkräm och banan?

Sen är det bästa du kan göra att spackla tårtan med smörkräm, och sedan täcka den med antingen Marsipan eller sockerpasta och dekorera som du vill. Eller gör en fin gräddtårta om ni inte tycker om Marsipan och sockerpasta Glad

Finaflikka
0

Vet du om ettåringar tål dumlefluff då? ;)

[_hsleiufhbtv]
0

#2 Ingen aning Flört Dumle som man smälter i grädde och sen vispar upp, haha jag kan inget om vad småbarn tål och inte tål ju Oskyldig

Tessen
0

TS - en kombination som jag gjorde till ett gäng ettåringar som blev mer än älskad var ljusa bottnar fuktade med mjölk med lite vaniljsocker i. Sen gjorde jag en vaniljmousse med nerdragen mängd Socker i, sen smaksatte jag den med LorAnn Oils butterscotch(smörkola)-essens tills det blev en väldigt mild kolasmak sen som andra fyllning så hade jag en bananmousse. Om du inte vill fodra locket med smör eller neutral olja så leta rätt på ett recept på smörkräm med så lite florsocker som möjligt i eller så spacklar du tårtan med grädde (vilket jag gjorde) och sen om du vill täcka med Marsipan eller sockerpasta så får du ju fodra det gör att slippa svettig/smält täcke vilket grädde orsakar om man inte använder en sockerpasta med gelatin i(som t ex ballinas som jag gjorde då men den smakar inte särskilt bra och har blivit dålig i kvalité det senaste) Tårtan blev verkligen omtyckt av dom vuxna och barnen satt och skrek efter mer mellan skedarna med tårta vilket jag tar som väldigt bra kritik ;) Om du inte vill täcka tårtan tror iaf jag att den skulle vara god att bara spackla med grädde och sen spritsa ett fint mönster på sidorna och dekorerar med lite frukter och bär i olika förser ovanpå tårtan vilket iaf jag tycker är himla fint :) Dumlefluff och andra godisfluffer är inte lämpliga för barn på en så låg ålder då det är rena sockerbomben och man ska alltid försöka hålla ner mängden Socker till barn på ung ålder. Man kan få många goda och roliga smaker utan större mängder Socker. Jag brukar dra ner sockermängden i mousser om jag vet att jag själv ska äta av tårtan. det finns ju barnpuréer med olika frukter man kan göra mousser på också som inte innehåller mycket Socker. Sen är ju frågan hur man ställer sig till att ha gelatin i fyllningar eller om man hellre kokar en egen puré med syltsocker eller gör som en tjock kräm av sönderkokta blåbär t ex (solade om man vill ha bort skalen) redd med potatismjöl som man sedan vänder ihop med ganska hårt vispad grädde lite i taget till en lagom konsistens. Vanliga vaniljkrämer samt mosade frukter eller bör som inte är för syrliga kan man såklart även alltid använda och brukar tyckas om av barn. Vill du ha mer tips, recept eller annat så är det ju såklart bara att skriva frågorna fortsatt i tråden :)

/T