1:a Advent, vad bakar ni idag?
Ja, idag är det första advent, och tro det eller ej så ligger snön här nere i Blekinge. =)
Idag fick det bli en Saffranskaka med lite Konjak i. =)
Vad bakar ni själva?
Dela gärna med er av recept.
Dagen till ära har jag gjort min första våningstårta, fast i miniformat (10 och 15 cm) :)
Botten smaksatt med pepparkakskryddor och sen fluff på vit choklad samt lingonmousse inuti. Lät så gott när Tessen skrev att hon skulle göra det så var tvungen att testa :)
#0 Jag bakar själv aldrig med alkohol i då jag inte dricker och därför inte har någon alkohol hemma, förutom isopropylalkohol som man tunnar ut pastafärg med för att kunna måla med och alkoholen sen avdunstar, men inget jag skulle vilja baka med ;) Men jag vet flera i släkten som skulle uppskatta smaker som konjak, whiskey och liknande i olika kakor. Har du något bra recept att dela med dig av med någon sådan alkohol i som finns i mindre flaskor och inte kostar en halv förmögenhet? :) #1 Vad tyckte du om smakerna ihop då? Jag tycker det är helt underbart och lite lagom juliga smaker men ändå fräscht och lite syrligt av lingonmoussen :) För mig blev det ingen bakning alls då min rygg, handleder och ena axel tagit väl mycket stryk av pilligt modellerande tidigare 2 dagar, men då födelsedagspojken först frågade om han fick slicka på tårtan, sen när han inte fick det sa att han ville krama om tårtan och gosa med den så kändes det ganska så värt allt pill, som eg inte var så mycket, jag är bara inte van att modellera och gör det sällan just pga lederna. Bild kommer i bildtråden någon dag :) Men första advents-bakningen kommer tas igen ordentligt med tre advents-söndagar och tre födelsedagar inom familjen kvar innan julafton :)
/T
#2 Det smakade väldigt bra må jag säga, gillar att det inte blev så sött utan mer "matigt" eller vad man nu ska säga :)