Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 3066 ggr
Nosen
0

Tips på bakverk jultema?

Hejsan

Jag har tagit åt mig att baka till en jul loppis på ett katthem.

De ska sälja fika och jag vet inte hur många som kommer, men över 50 stycken borde det vara i alla fall.

Har ni något tips på bakverk passande vid jul som är enkelt att göra till många personer, får inte kosta för mycket eftersom jag gör det helt ideellt. Alla pengar som kommer in för fikat går ju såklart till de hemlösa katterna.

Jag funderar på pepparkaksmuffins med glasyr på och chokladmuffins med polkagris-kross inuti.

Men tar gärna emot måååånga ideer och tips!

jessica87
0

Ska det bara vara kakor/bakverk eller julgodis också?

Nosen
0

Det kan vara vad som helst. lite fria händer :) man kan ju även sälja små påsar som folk kan köpa hem och så. Men det var väl till fikat som det var mest tänkt.

madaska
0

pepparkaksmuffins! gjorde jag förra året, (och saffransmuffins med för den delen) och de gick åt som smör i solsken. :) alternativet är ju att dekorera det du gör med tex jultemat. :) tex en snögubbe eller snöflinga i sp om du gör muffins tex.

kanske en liten jultårta? lättast där blir ju om man delar den i bitar så alla är lika stora, om man ska sälja dem.. :) min mor brukade göra långpannekakor med äpple & kanel i varje jul till mig när jag var liten, eftersom jag inte åt gröt. eller tja, långpannekakor överlag skulle kanske fungera och sen göra någon "julig" frosting/topping?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[WickedAlly]
0

Spinner vidare på #3: En silviakaka med smak av saffran kanske? Tycker också att långpannekakor är smart, man gör det snabbt och det blir ganska mycket av lite så att säga :)

Med äpple och kanel lät förövrigt väldigt gott :)

madaska
0

Ah, äpple och kanel var väldigt gott, går ju även där att servera vaniljvisp till om man vill göra det lite festligare. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Nosen
0

#3 Långpannekaka med äpple och kanel lät både billigt, enkelt och gott! Har du något bra exempel på en julig topping också? ^^

#4 Silviakakan var ett jättebra tips!

Kalli
0

Björnakaka är ju en helt underbart god kaka (enligt mig då). Hur bra den är ur försäljningsynpunkt vet jag däremot inte men måste ändå tipsa om den. :)

jessica87
1

marknadsnougat som du säljer i cellofanstrutar eller liknande. gott och enkelt att göra

Nattuggla
0

Brända mandlar

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

koralliz
0

Tycker du ska göra pepparkaksmuffins och dekorera dessa med marsipankatter…finns små pepparkaksmått med kattmodell så det vore passande med en klick grädde på också och ev lite julrött strössel….detta borde funka kanon Skrattande

Lycka till.

Nosen
0

#8 Vet du vart man får tag på sådana strutar? Eller gör man dom själv? :)

#9 otroligt enkelt att göra och många kommer nog vilja köpa. Tack för tipset! Det räcker med att folk känner lukten av brända mandlar så bara måste man köpa en påse, så är det för mig i alla fall :P

#10 De där lät jättefint!! :D men dessvärre också väldigt tidskrävande. Jag gör allt ideellt och betalar för det själv så helst ska det vara så enkelt som möjligt men även lätt att sälja. Men jag tar gärna den iden till fikat här hemma ^^

Tessen
0

Chokladtryfflar smaksatta med lite juliga smaker som t ex lingon, saffran, apelsin eller kanel förpackat i små cellofan-påsar med ett rött band knutet om är ju himla fint och även gott!

Tycker även det är en väldigt fin gest av dig att fixa såhär för egna pengar och sälja till förmån för katterna! Jag har själv en katthems-katt sen 8 år och 2 månader tillbaks, så jag känner väldigt starkt för sånt här och jag hoppas verkligen att många dyker upp för att handla på loppisen och att alla fikar och köper lite godis om du nu gör något sådant också! Glad

/T

Nosen
0

#12 Ja man får hjälpa till på sitt sätt. Jag har inget körkort så kan inte åka dit så ofta, och min sambo är allergisk så jag kan inte vara jourhem. Men baka till loppisen kan jag, så då gör jag det ;D

Chieko
0

Dekoration på äpplekanel-kakan funderade du över längre upp: gör en mall i lagom storlek för varje portionsbit. Mallen kan vara en gran, snögubba, katt eller vad du vill. Och så ströar du kanel antingen runt eller i figuren.

Annars lät muffins med julig smak enlekt och gott. Kanelbullar fungerar ju alltid. Mamma brukar göra saffransbullar och fylla med mandelmassa, också jättegott!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zadeira
0

Jag gör alltid saffransmuffins på julen. Och kladd-pepparkaka.

Katthemsmatten
0

Vet av erfarenhet att just till katthemmens fika är muffins väldigt praktiskt och populärt. Kräver inte så mycket arbete för att hantera och inte heller extra skedar/tallrikar. Även sånt ska man ha i åtanke att det kostar.

Pepparkakor i form av katt är också en 'hit'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nosen
0

#16 Jättebra tips med pepparkakor i form av katter. Att jag inte tänkte på det själv :D

[WickedAlly]
0

#15 Kan du inte lägga upp recepten till de båda i en egen tråd? :)

rebeccajansson
0

Detta låter kanske ganska tråkigt men jag lovar gör småpåsar med kokosbollar. Det kommer att sälja som smör. Vi sålde det en gång på julmarknaden i Visby & kokosbollarna sålde bättre än knäcken sedan finns det ju alltid saffransflätor/bullar me

Katthemsmatten
0

#19 Det var väl inget tråkigt med det Skrattande Bra tips som vi andra kan använda oss av, tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

rebeccajansson
1

Dessa var ju ganska tjusiga

Kattkakor

Nattuggla
0

Saffransskorpor, har jag bakat ett år och gett bort i julklapp, gott och mycket uppskattat.

Knäck, Ischoklad, praliner.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~