vad ska jag ha i ?
hej hej jag är ny här och jag älskar att baka. särskilt tårtor.
och imorn ska jag göra en höstlovs tårta men jag vet inte vad jag ska ha för fyllning. jag har funderat å att kanske ha geishafluff och limemousse men jag vet inte tror ni det blir gott. juste jag torr jag ska täcka den med antingen kokos mousse eller ganache. men vad tycker ni?
//selma
mvh slemmis
Jag är lite skeptisk till nougatsmaken i geishan ihop med lime! Men något jag tycker låter underbart vore ju att fylla den med limemousse och kokosmousse för att sen täcka med chokladganache gjord på marabous vita choklad med vaniljsmak! Då får man det syrliga i tårtan och söt brytning utanpå. Limemoussen är även stabil att bygga på så absolut bra att ha underst medan kokosmoussen inte blir så stabil så den är bättre som en övre fyllning och jag själv skulle inte täcka med den i risk för att det helt enkelt rinner av.
Men det är om alltid en smaksak! :)
När du fyller en tårta med mousser kan den lätt upplevas mastig och lite torr då mousserna inte ger ifrån sig någon vätska. Detta löser man enkelt genom att safta bottnarna, antingen genom att med en ren blomspruta spraya sockerlag, eller kanske pressad apelsin, lite mjölk eller vad man nu har tillgängligt och anser passar!
Tårtbotten är oftast stabilast och smular mindre om den plastas in direkt när den svalnat och står i ett dygn, men har man bråttom kan man plasta in den och lägga i kylen medan man gör fyllningarna för att sedan ta ut botten, dela, safta och fylla den och sen gärna låta stå och låta smakerna utvecklas i 2 - 3 dygn tycker iaf jag är en bra tid, men det beror ju på tålamod och sånt också. Sen brukar det vara enklast att täcka den samma dag som den ska ätas av för att inte se tråkig ut av att ha stått i kylen med ganachen på för länge t ex. Att täcka med ganache är ju enkelt ovanpå men man får låta den tjockna en hel del innan man tar och spacklar sidorna, sen går det alltid låta det stelna i kyl eller frys en stund för att kunna spackla på ett lager till efter och upprepa tills man är nöjd :)
/T