Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2500 ggr
[Tilde]
0

Göra tigerkaka speciell?

Jag tänkte baka en enkel tigerkaka imorgon, men jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan göra den lite mer speciell? Har redan tänk på idén att ha i lite apelsinskal/juice. Har ni några andra förslag? :)

Tessen
0

Det första jag tänkte på var just apelsin. Men man skulle ju kunna göra så att man smaksätter den ljusa delen av tigerkakan med pressad apelsin sen förstärker chokladsmaken på andra delen av kakan med någon likör som t ex Baileys eller om man hellre gillar mer kolaton så Dooleys eller varför inte Malibu för att få lite kokos/choklad-smak ihop med apelsinen.
Om du är över 20 och kan köpa likörer dvs. Eller om du helt enkelt inte inte vill ha alkohol i så kan man alltid använda essenser. Beroende på vart du bor så finns ju Stockholms Eter & Essence-fabrik också tror jag att Borgeby kryddgård har en butik men är inte helt 100% säker på om dom säljer essenser i butiken. Panduro Hobby brukar även ha några olika essenser, dock ganska dyra.
Annars är det ju dom vanliga där man får beställa som t ex Kakburken samt Strössel & Annat mfl. Men där ifrån blir ju en aning svårt att få tills imorgon om du inte bor i närheten av Järfälla där Kakburken ligger.
Så om man använder Essenser så skulle man ju kunna smaksätta delen av kakan med choklad med hasselnöt, kola, banan, choklad-hasselnöt, kanel(vilket man även kan använda vanlig kanel till iofs), kaffe(vilket också funkar utan essens), jordnötssmör(även där utan essens).. ja det finns helt klart en del att välja på.

Men om du smaksätter den ljusa delen med pressad apelsin samt fint rivet apelsinskal så skulle jag själv nog smaksätta choklad-delen med något nötigt som nötkräm, jordnötssmör, nutella eller annat liknande.

Hoppas att du fick några bra idéer nu iaf och skriv gärna hur du smaksatte den sen och om den blev god! För det är alltid roligt att göra om och förnya klassiska bakverk! Glad

/T

[Tilde]
0

Ja jag funderar ju på det där med apelsin, det låter gott :) Jag är 21, fast här i Danmark ska man bara vara 18 för att köpa likör. Tungan ute Vet inte om det är något jag vill ha i kakan dock… fast Bailey's är ju riktigt gott… haha

Det där med kola/hasselnötsmak låter super! Kan försöka googla mig till något ställe som säljer det här i Danmark, om det inte finns i stora mataffärer eller liknande. Annars kan det ju vara en idé till nästa gång jag bakar.

Vi får se vad jag klurar ut! Kan ju visa upp kakan sen, om den blir snygg. Flört

Tessen
0

Ja apelsin brukar jag alltid safta anslagen till tårtor med för att få lite friskare smak om jag har i någon sötare fyllning. Tycker apelsin är väldigt gott i dom flesta bakverk iofs.
Jaha okej du bodde inte här i Sverige. Då finns det ju riktigt bra bakningsbutiker med bra utbud och riktigt låga priser så nu vart jag allt lite avundsjuk ;) Jag beställer det mesta för tårtdekor från Storbritannien genom eBay pga dom otroligt höga priserna här i Sverige. Men jag vet att Danmark ska vara en hel del billigare också. Jag vet att en tjej som heter Linnéa(LivetsKaniner här på ifokus) känner till en bakningsaffär i Danmark har jag för mig så du skulle ju kunna fråga henne vart den ligger ifall den inte är allt för långt ifrån dig. För dom flesta större bakningsaffärer har essenser så då skulle du ju kunna köpa det där, dom brukar inte kosta mer än 20 - 30sek.
Det är märket LorAnn oils som har choklad/hasselnöt samt olika sorters kola-essenser. Det är eg godisoljor så dom är väldigt koncentrerade och tål även höga temperaturer bra och är därför idealiska att ha i kakor och liknande som utsätts för värme eftersom en del vanliga essenser kan tappa smak då.

Likörer blir det i stort sett bara smaken kvar av när man värmer upp dom så, alkoholen dunstar bort. Så den skulle bara smaka likör, inte innehålla alkohol.

Ja lägg gärna upp bild en och skriv vad du smaksatte den med Glad

/T

[Tilde]
0

Tack så mycket för alla tips! :) Ska höra med Linnéa om hon vet vad butikerna heter… annars kanske jag bara kör med apelsin. Tungan ute

Ja det kan jag göra!

Tessen
0

Ja bara apelsin funkar såklart det med. T ex pressa ner ca 2 msk saft och ha i nån tesked eller två med fint rivet apelsinskal i den ljusa delen av smeten så att det blir en apelsin- och choklad-tigerkaka.
För apelsin och choklad funkar ju alltid bra ihop Glad

Sen om man vill kan man ju alltid göra en helt vanlig glasyr med bara florsocker och någon vätska och hälla över sen låta stelna i kylen eller varför inte en chokladganache av sin favoritchoklad, grädde och antingen lite smör eller honung och sen låta stelna till i kyl på kakan. Då blir det ju lite annorlunda än bara en sockerkaka också Glad

/T

[Tilde]
0

#5 Jag funderade på någon slags glasyr, men chokladganache låter ju som himmelriket (speciellt för sambon, haha)! Det kanske jag testar. Skrattande

Tessen
0

Haha jasså har du ett chokladmonster där hemma? Flört Det är superlätt att göra chokladganache och i stort sett omöjligt att misslyckas med den.
Det är bara att värma grädden så att den blir ganska så varm, iaf så att det ryker lite om den men det är ingen katastrof om den börjar koka litegrann så länge man inte bränner den. Häll sedan grädden över chokladen som man hackat och lagt i en värmetålig skål och låt det stå i 5 min, röra sen ihop det till en slät kräm och rör samtidigt ner lite smör eller honung om så önskas för att få ganachen riktigt blank och fin. Men det funkar såklart bra även utan smör eller honung i om man inte har det hemma.

Lagom mått att gå efter är; 250g choklad (helst kvalitetschoklad), 2dl grädde och en msk smör eller honung.
Låt den gärna stå svalt någon timme eller två innan du brer den över kakan så att den hinner tjockna så att den inte bara rinner av utan går att bre på kakan, men låt den inte stå så länge att allt smulas sönder när ganachen bres på. Sen om man vill kan man ställa in kakan med ganachen på en stund till så att det stelnar till lite extra på ytan.

Jag brukar göra den med vit choklad och ha som tårtfyllning och den nya vita choklad med vaniljsmak från marabou fungerar superbra! Annars kan man ta mjölkchoklad om man föredrar det. Tycker man mer om mörk choklad så är det bara att ta det, men mitt tips då är att ta ca hälften mörk 70%ig choklad och resten vanlig mjölkchoklad annars är risken att det blir alldeles för beskt och lite torr smak. Sen så går det såklart att använda olika sorters choklad som marabou mjölkchoklad med apelsinsmak eller Lindt's 70%iga med mintsmak. Det är helt en smaksak vilken choklad man använder så man kan experimentera lite hur som helst med smaker och kombinationer!
Lite roligare att ha på än vanlig florsocker-glasyr också Glad

/T

[Tilde]
0

#7 Mmm det låter jättegott! Jag ska se vad det finns för chokladsorter i affären och vad sambon tycker om idén. Apelsin eller mint låter gott, om man inte har någon annan smak i själva tigerkakan. Nu blir jag riktigt taggad här! Skrattande Tack för alla idéer!

Tessen
0

Det var så lite så Glad Alltid kul om man kan inspirera andra lite till att testa lite nya saker inom bakning!

/T