Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3523 ggr
CelsiusT
0

frysa chokladtårta med fluff?

Jag tänkte göra en tårta som består av två kladdkakebottnar med glass imellan (som jag först kör i matberedaren lite - fick tips om det här). Tänkte göra en fluff (eller vad det heter när man blandar vispad grädde med smält vit choklad) och smeta över alltihop.

Först och främst, tror ni det blir bra kombination?

Sedan tänkte jag höra om det går att frysa in den tårtan? Eller blir fluffen konstig då? Hur långt innan servering ska man isf ta fram den igen? Jag vill nämligen kunna göra tårtan dagen innan så det mesta är färdigt innan festen, jag ska ju göra flera olika tårtor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tessen
0

Det är heter chokladganache om man smälter ner choklad i grädde och låter svalna till en tjock "kräm". Fluff är det om man smälter ner en mindre mängd choklad i grädde, låter stå i kylen minst 6 timmar (gärna över natten) sen vispar upp så att det blir tjockt.

Men visst skulle det nog bli en bra kombination! :)

Jag skulle nog göra så att jag har på ganachen en stund innan det ska serveras. Tycker inte det känns som någon bra idé att frysa in den.

Man vill ju inte gärna att glassen ska smälta men det får ju gärna bli mjukt, så beroende på vad för glass det är (vissa sorter smälter fortare) så mellan 10 - 20 minuter innan den ska serveras är nog en bra idé iaf. Då stelnar ganachen till av kylan om du brer den över kakan direkt när den kommer ur frysen.

/T

CelsiusT
0

#1 Jaha, jag kan aldrig hålla ordning på vad som är vad. Det jag brukar göra är att vispa grädde, smälta choklad som får svalna en kort stund och sedan vändas ner i grädden.

Men då tycker du att jag ska tillverka och lägga på ganachen (det låter så konstigt, det är ju namnet på käken på en häst?!) strax innan jag ska servera tårtan.

Den blir ju gärna lite klumpig om den står i kylen för länge, så tänker att den blir svårare att lägga på ju längre tid man väntar. Tänkte jag skulle lagt på den när jag bakar ihop tårtan och låta den följa med in i frysen just för att den skulle stelna lite och bli liksom lite frasig. Men det kanske är bättre att lägga på den efteråt?

Tessen
0

Haha jo jag har sysslat med hästar länge jag med så det var det första jag tänkte på nät jag hörde namnet också :)

Jag skulle iaf inte stoppat in det i frysen mer än kanske en liten stund för att stelna till. Men om du gör ganachen en timme eller två innan och har den i rumstemperatur, sen en halvtimme eller så innan ni ska fika tar ut kakan ur frysen och brer på ganachen och sen in i kylen tills det ska serveras bör det också stelna till.

Men man kan ju såklart alltid testa, man vet aldrig vad som funkar bra innan man testat det :)

/T

CelsiusT
0

#3 Japp, det låter bra. Får testa det =)

[Aquelegia]
0

Ganasch heter det till hästarFlört

CelsiusT
0

#5 Jaha, ett s också. Men det blir väl inte så stor skillnad i uttalet när man läser det va?

[Aquelegia]
0

#6 Om man följer reglern för hur sch och ch uttalas så blir skillnad men likadant som med SCHweiz inte SSSSSWIZSCH så blir det i slutändan same same ^^

CelsiusT
0

#7 Va? vad är det sista ordet du skrivit? Sedan är det väl samma sch-stavelse i dom orden? Eller vad menar du?

Tessen
0

Jag har då aldrig hört någon uttala ganach på annat sätt. Sen att "sch" och "ch" oftast uttalas på två olika sätt är sant.

Men detta är ett bakningsforum, inte stavningsforum, så tillbaks till pratet om bakning ist, det är onödigt att märka ord. :)

/T