Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 3384 ggr
Praefatio
0

Cupcakes med smörkräm?

Hjälp!

Jag är hejdlöst sugen på smörkräm. Hejdlöst. Jag gör min smörkräm på florsocker, smör, äggula, salt och lite vaniljpulver och det är den krämen jag är sugen på.

Tyvärr är jag inte så sugen på choklad, och jag brukar alltid göra chokladmuffins med chokladbitar i som bas… I "värsta" fall får det bli det, men ni kanske har en bättre idé? Vad kan jag göra för muffins att ha till vanlig smörkräm?

Snabba tips mottages allra tacksammast, jag vill nämligen gå och handla strax Tungan ute

Tessen
0

Saftiga Vaniljmuffins

~ 12 st normalstora eller 24st mini men det blir även lite smet över till 2 - 4 normalstora beroende på hur mkt smet man har i formarna.

3      ägg
2 dl   strösocker
2½ dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
3 tsk  vaniljsocker (eller ½-1 tsk äkta vaniljpulver efter smak)
1 nypa salt
1½ dl  creme fraiche

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst.
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att alla stora klumpar försvinner.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda, tillsätt det helst genom en mjölsikt eller lagom finmaskig metallsil i omgångar och vänd ihop för att slippa några som helst mjölklumpar.
Blanda slutligen i creme fraiche och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinsformar, om man ska göra minimuffins är det lättast att spritsa ner smeten i formarna så dom fylls till tre fjärdedelar.
Själv har jag alltid mina pappersformar i en muffinsplåt för att dom ska behålla en fin form, även för att det är smidigt, men plocka alltid ur dom direkt när dom är färdiggräddade och ställ på sval yta för att undvika att dom blir blöta i botten.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter för normalstora, 8 -10 min för minimuffins. Men gå alltid mer på stickprov än tiden.

Det är receptet på mina absoluta favoritmuffins! Luftiga och goda, går att smaksätta med allt från bär till olika essenser. Men om man smaksätter smörkrämen så är dom faktiskt absolut godast med lite vaniljsmak bara så som dom är :)

/T

Praefatio
0

Tack för receptet! :D

Tessen
0

Det var så lite så! Man får saftiga, luftiga och goda muffins av det receptet men inte allt för sött tack vare creme fraichen. :)

/T

Praefatio
0

Köpte hem creme fraiche nu så det är upp till bevis ;)

Tessen
0

Se till att vispa ägg och Socker riktigt ordentligt bara så kan det inte gå fel ;) Skriv gärna vad du tycker om receptet sen!

Det är extremt lätt att variera också med olika bär/frukter/essenser eller om man vill fylla dom med någon mousse så är det ju bara att gröpa ur ett hål i mitten, spritsa i sen lägga tillbaks ett litet lock och även frostingen/smörkrämen ovanpå går ju smaksätta i en oändlighet!

Det är det jag tycker är så bra med ett recept man tycker om på neutrala vaniljmuffins som inte är allt för söta :)

/T

Praefatio
1

Oerhört bra recept. Även med glutenfritt mjöl blev de hur fluffiga och fina som helst. Har provsmakat en och de var himla goda dessutom! Det här receptet kommer jag att spara och ha som grundrecept Glad Tusen tack!

[Aquelegia]
1

Jag vet ju vad jag skall göra imorgon Cool Blev också jättesugen på smörkräm och cupcakes nu. Snor tessan recept och provkör en omgång imorgon ^^

koralliz
1

Om man tex smaksätter med essenser hur mkt ska man då ta…för detta recept måste bara testas.

Tessen
0

#6 Vad bra att du vart nöjd :D Kul att det funkade att göra dom glutenfria också :)

#7 Ja det är lika bra att passa på om man ser att någon skriver att ett recept är bra Flört

#8 Det beror på vad du har för essenser. Typ Borgeby Kryddgård och dom från Sthlm essence-fabrik är inte sådär supervärmetåliga. Så 7 - 9 droppar av dom. Om man har LorAnn oil's som är godisoljor eg och tål extremt höga temperaturer så räcker det med ca 2 - 3 droppar tror jag.
Smaka av smeten och använder du dom vanliga så när det är lagom så tar du en droppe till, använder du LorAnn oil's så ta i 2 droppar och smaka av, vill du ha mer smak ta en droppe till, så med dom behöver man bara droppa i tills man tycker det smakar lagom mycket.

Ät inte upp hela smeten bara, det räcker att provsmaka lite Flört

/T

koralliz
1

#9 Nu har jag precis bakat dessa och även provsmakat och ska jag ge betyg så blir det 10 av 10….kanongoda. Tack för receptet.

Tessen
0

#10 Nu vart jag glad Flört Hade du i någon essens och i så fall vad för någon och hur mycket? Eller gjorde du bara naturella och ska smaksätta någon frosting att ha på ist? :)

Jag älskar verkligen detta receptet. Så luftiga och saftiga muffins!
Tycker faktiskt det är svårt att hitta riktigt bra recept. Men kul att du också tyckte det var så pass bra :)

/T

koralliz
0

#11 Nej jag har ingen essens hemma just nu men funderar på nästa gång vilken blir ganska snart då dom var så goda att trycka in lite vanlijkräm i dom och sen spritsa med frosting/topping….men det har jag inget bra recept på men du kanske har nåt smaskigt man kan göra gärna med hallonsmak Skrattande eller choklad då det blir att passa till vaniljkrämen som jag tänker klämma i en klick.

Tessen
0

Du skulle kunna göra en hallonmousse? Eller en smörkräm smaksatt med lite hallonsylt, hallonkräm eller liknande? :)
Chokladfrostings finns det ganska många olika recept på.

Här finns det mousser och liknande och här finns det recept på olika smörkrämer och frostings.
Det är bara att välja och vraka Flört

/T

koralliz
1

#13 Tack för dessa recept som nu är utskrivna Skrattande

Tessen
0

#14 Det var så lite så! Hoppas du hittar några recept du gillar :)

/T

koralliz
0

#15 Japp det har jag Skrattande

Tessen
0

#16 Va bra :) Då får du se till att baka mycket nu då och lägga ut bilder på allt sen Flört

/T

[WickedAlly]
1

Nu har även jag en omgång vaniljmuffins i ugnen, hoppas att de blir bra. Smeten var god i alla fall Skrattande

koralliz
0

Har gjort dessa fler gånger och sååå nöjd…men har en fråga kan man blanda i kakao i smeten hur mkt isåfall….

Sen fråga nr 2 ifall man inte har creme fraiche vilket jag bara köper om det behövs men tänkte om man vill göra dessa utan att åka o handla just det vad kan man ta istället eller funkar recept och det blir gott utan?

I min ugn fick jag ha dom nån minut extra men det ser man från ugn till ugn.

Tessen
0

#19 Jag har aldrig testat att tillsätta kakao eftersom jag inte är så förtjust i chokladmuffins eftersom kakao är uttorkande i alla bakverk så chokladmuffins är alltför ofta torra! Men byt ut vaniljsockret mot kakao till att börja med kanske?

Man kan använda vanlig kesella istället (inte lätt helst, samma med creme fraichen), men då kesella är lite sötare i smaken än creme fraiche så blir muffinsen liten sötare och får inte den lite syrliga tonen jag tycker om. Byter man ut mot något annat så blir det tyvärr inte alls samma sak, resultatet blir helt annorlunda.

/T

[WickedAlly]
1

Toppbetyg på muffinsen, jättegoda!
Gjorde utan att tillsätta extra smak, men tänker fylla dem men blåbärsmousse och så en klick grädde på toppen :)

Jag brukar byta ut en del av mjölet mot kakao när jag vill ha choklad i något. I detta skulle jag nog kört antingen 1dl av varje eller 1½ mjöl och ½ kakao. Då brukar det fortfarande bli saftigt och gott, vaniljsockret brukar jag stoppa i som vanligt. :)

Tessen
1

#21 Låter supergott med moussen i och grädde på. Som en liten bakelse. Och ja, visst är dom saftiga och goda :)

Smart, tack så mycket för tipset om kakaon! :)

/T

[Älskamig]
0

Sockerkakssmet i muffinsformar m. smörkräm på, det går också hem :D