Födelsedagsfest, vilka tårtor?
Jag behöver lite tips och råd. Ska ha födelsedagsfest om 2v och tänkt se till att det finns tårtor att äta av. Men är inte så värst fantasifull av mig. Vad ska man hitta på? Det ska vara relativt enkelt (inte massa timmars arbete per tårta och inte svårare arrangemang) eftersom jag är lite nybörjare på det här med tårtor och bakverk, eller iaf inte så väldans ambitiös. Bra är om det går att baka dagen innan alternativt under förmiddagen så allt är klart till på kvällen (alternativt om man förbereder och slänger på det sista precis vid servering), vill hinna baka i lugn och ro och sedan göra mig i ordning innan folk kommer. Vi blir ca 10-15 st, alla har inte svarat än om dom kommer eller inte. Har tänkt mig att göra några olika så man kan välja vad man gillar bäst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tårtor kan du baka och fylla flera dagar innan, bara dekoreringen som du får göra samma dag då och det behöver ju inte vara något avancerat :)
Kanske tre eller fyra mindre tårtor? 18 eller 20 cm, som du fyller med olika mousser, ganache eller fluff? Fluff och ganache är det enklaste, tar nästan ingen tid alls men blir supergott. Vit choklad är min favorit men all choklad och väldigt många olika godissorter funkar. Köpte min 20cm-form på Ö&B om du inte har någon :)
Eller en pavlova, mums! Det ska jag göra på lördag, får lite släkt på besök på söndag nämligen :)
Annars kan du göra brownies t ex och dekorera med lite grädde och bär, cupcakes eller cake balls/pops om du inte bara vill ha tårtor.
Jag gillar när det finns en eller två tårtor och sen smågrejer vid sidan om för alla är ju inte jätteförtjusta i tårtor (skumt va? ;>)
Jo det är ju så, alla gillar olika =P Därför som jag tänkte ha lite ollika varianter att välja på. Mouss vet jag vad det är, men sen tog det stopp =S Fattar nada, fluff och ganache? Är det tårtor som består av brödbotten?Tycker brödbotten är lite tråkigt själv så tänkte ha max 1 med brödbotten.
Googlade på pavlova och det verkar ju gott.
Tänker mig som du säger ca 3-4st tårtor och helst inte mer än 1 med brödbotten.
#2 Både fluff och ganache är bara grädde och choklad som man smälter ihop. Fast fluffen ska vispas sen, det ska inte ganachen som istället blir en tjock kräm. Väldigt lätt med andra ord. Och fluff kan man variera i oändlighet, går att göra på allt godis som går att smälta mer eller mindre.
Man brukar ha fluff på brödbottnar, vet inte om det passar så bra till annat men varför inte egentligen? Det är ju bara smaksatt grädde. Ganache har man på brownies och i praliner också, bla.
Pavlova är supergott och lätt att göra, dessutom är det bara fint om man dekorerar i en hast så att det blir lite halvt slarvigt :P
Annars kan du ju göra två kladdkakebottnar som du har glass som man kör lite i matberedaren mellan, då blir det ju tårta men du slipper vanliga bottnar.
Annars cheesecake, går också att variera väldigt mycket.
Finns ju att välja på i alla fall :D
Viktoria som har pinkpastry.blogg.se har en hel del exempel på dessertbord, hon har massa bra förslag som är ganska enkla och lätta :)
Och så har hon teman på sina, det tycker jag är fint för då kan man ha väldigt varierande men ändå få det att passa ihop.
#3 Aha.. Ja jag brukar smälta ner vit choklad i grädden som jag serverar till kladdkakan =P Jättegott!! Speciellt när den stått i kylen och stelnat lite så det blir som krämig grädde med vitchokladsmak.
Ah, du tänker att man gör 2 st vanliga kladdkakor som man har glass-fyllning imellan? Går bottnarna att hantera så pass? Kanske dom gör, bra idé. Hade tänkt att ev göra en kladdkaka att servera, men då kan man ju göra det som en tårta iställ, blir ju roligare.
#5 Aha, men då vet du ju hur vit ganache/fluff smakar, blir ju lättare att avgöra om man vill använda det då :)
Om du gör en kompakt så är det inga problem, såg ett recept här inne för någon dag sedan på en som skulle bli kompakt. Bör ligga bland de nyare trådarna.
Hittade det förslaget i en buffétidning en gång :)
jag älskar när man gör två lite kompaktare kladdkakor, och lägger ihop med råröda hallon emellan, sen täcker man med chokladganache & dekorerar med hallon.. :) funderar på att prova en sådan fast med blåbär istället för hallon en dag snart :) den går att göra dagen innan med, blir nästan godare så tom (men det är väl så med alla tårtor och kladdkakor antar jag, det blir alltid godare dagen efter.. haha).
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.