Kakor och bakelser till barnkalas?
Hej.
Jag och en klasskompis håller på med vårat projektarbete och vi hade tänkt göra en receptbok som har temat barnkalas. vi har skramlat ihop en del recept men det skulle vara kul om folk som har barn runt omkring sig skulle kunna fråga sina barn/ge tips på vad vi ska ha för recept med i boken :)
Smått som man kan pilla med. Mini av allt brukar vara bra. Sådant som inte kladdar för mycket är skönt, cup cakes med frosting är ju inte så bra t.ex. eftersom det kladdar och kletar precis överallt och är svårt att äta till och med för vuxna.
Cake pops är suveräna! Man mixar kakor med färskost, rullar till bollar, sticker upp dem på grillpinnar som klubbor och doppar dem i choklad. Googla cake pops, finns många vackra sätt man kan dekorera dem på. Bra dessutom eftersom man inte behöver någon ugn.
Minimaränger är ju klassiskt. Går att smaksätta med t.ex. polkagrisar eller dekorera med strössel för att göra roligare. Nästan alla kan äta maränger dessutom, gluten-, laktos-, soja- och nötallergiker.
Macarons är lite jobbiga att göra kanske men roliga att se på och goda att äta. Finns lättare varianter också, man kan göra mindre avancerade nötiga marängkakor och fylla med goda smörkrämer.
Små chokladbollar är aldrig dumt, kan rullas i strössel om man vill att de ser roligare ut.
Minihamburgare, minipizzor och prinskorvar i minibröd som mat brukar vara jättepopulärt. Serveras med cocktailtomater, minimorötter och annat smått och gott. Allt som är litet är roligt och spännande helt enkelt, känns festligt för barnen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
åh, tack så mycket för alla tipsen. ska definitivt diskutera dessa med min kompis :)
På ett av mina kalas när jag var liten gjorde mamma och pappa igelkott…..dvs en kulle med potatismos med prinskorv nerstuckna i. Blev poppis! :)
Tårta mera!
Det gjorde mina föräldrar med :) Som sagt, det var poppis. Mycket vanlig mat kan man ju servera på ett roligt sätt. Genom att sticka okokt spaghetti i korvar och koka blir korv med pasta en skojig rätt som de flesta äter med god aptit… Bildgoogla "korv med spagetti igenom" för bilder.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min dotter som gillar att baka tog ett muffinsrecept för 12 muffins och delade upp smeten i olika bunkar och färgade detta i olika färger sen la hon en liten klick i knäckformar….
Blev små små söta verkligen minimuffins