Cupcakes recept behöver jag!
Precis! Letar efter cupcakes recept som är GOODA.. Vill inte göra bort mig, för ska göra cupcakes till min kompis i födelsedagspresent i Oktober.. Ehm.. Så.. Vad kan jag göra? Citronmuffins med creme cheese frosting är liksom lite uttjatat.
Har tänkt att köpa bananessens eller jordgubb/kiwi.. O.o Men behöver recept på både muffinsen och frostingen!
Taack till er som hjälper mig. :P Ska ev. dekorera med sugarpasteblommor o så :)
Lägger in samma recept här också då :) Luftiga saftiga vaniljmuffins som går att smaksätta lite hur som helst om man vill det men jag tycker själv dom är godast som dom är om man har en smaksatt god frosting på. Här inne finns det en hel del recept på smörkrämer och frostings. :)
Saftiga Vaniljmuffins
~ 12 st normalstora eller 24st mini men det blir även lite smet över till 2 - 4 normalstora beroende på hur mkt smet man har i formarna.
3 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker (eller ½-1 tsk äkta vaniljpulver efter smak)
1 nypa salt
1½ dl creme fraiche
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst.
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att alla stora klumpar försvinner.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda, tillsätt det helst genom en mjölsikt eller lagom finmaskig metallsil i omgångar och vänd ihop för att slippa några som helst mjölklumpar.
Blanda slutligen i creme fraiche och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinsformar, om man ska göra minimuffins är det lättast att spritsa ner smeten i formarna så dom fylls till tre fjärdedelar.
Själv har jag alltid mina pappersformar i en muffinsplåt för att dom ska behålla en fin form, även för att det är smidigt, men plocka alltid ur dom direkt när dom är färdiggräddade och ställ på sval yta för att undvika att dom blir blöta i botten.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter för normalstora, 8 -10 min för minimuffins. Men gå alltid mer på stickprov än tiden.
/T
Gjorde nyss muffins med enklaste frostingen någonsin:
100gram färskost
1oogram vit choklad
100 gram smör
Smält smör och choklad
Vispa ihop med färskosten och låt svalna. Vispa sedan upp frostingen till den ljusnar och blir len och "fluffig"
Går utmärkt att blanda i lite essens! Eller som jag gjorde tog ljus choklad och bytte ut en del av färskosten mot jordnötssmör!
Testa tessans muffinsrecept!
Dom kan du ha i rivet apelsinskal, kakao, chokaldbitar, pollygodisar, daimbitar med mera!
Supergoda och håller formen!
#1: Påminner om de jag brukar köra som "citronmuffins" .. :/ Tack ändå!
#2: Brukar köra på det receptet. Tack ändå! :)
#3 Hehe vad bra då. Upptäkte det receptet idag ^^