Godast med vit choklad?
Tänkte göra en tårta tills på lördag då några släktingar kommer på besök, egentligen lite överdrivet men jag har ingen annan anledning och jag är tårtsugen :D
Behöver lite smakråd. Tänkte ha hallonmousse på ett lager och fluff på vit choklad på det andra. Men på det tredje kan jag inte bestämma mig om jag vill ha passionsfruktsmousse eller persikomousse. Vad tror ni blir godast ihop med den vita chokladen?
Eller ha ni några helt andra förslag som passar med hallon och vit choklad? Gärna något fruktigt och fräscht.
Nu ska jag bara köpa en mindre form, skulle vilja ha en på 20 eller 22 cm :)
Persika och hallon passar ju superbra ihop. Men passion är också gott ihop med det. Så det beror på vad man anser om alla kärnor i passionsfrukterna.
Jag hade nog tagit hallon, vit choklad och passion iaf :)
20cm-formar finns billigt på ÖoB och det är absolut inget fl på dom. Jag har 2 st själv :) Sålänge man har krage går det bara bra.
Har du recept till tårtbotten på 20cm eller vill du ha det? :)
/T
Det är inte alls överdrivet att göra tårta för att dina släktingar ska komma på besök. Det är ett perfekt tillfälle ju. Hade jag varit du så hade jag slagit på stort och antagligen gjort en våningstårta.:) Men så snackar du också med tjejen som har lagt in "veckans tårta" som tradition till fredagsmyset. Det om något är överdrivet.
Jag tycker nog det räcker med två olika fyllningar. Skulle jag vara du igen så skulle jag kanske däremot gjort en chokladbotten eller kanske också blanda två olika bottnar: choklad och vaniljbotten.
bakministeriet.blogspot.com
#1 Synd att man bor så långt från ÖoB, får hoppas att Ica här hemma har. Köpte min största springform där och den är så himla bra :)
Tar nog passion faktiskt, tyckte också att det lät bäst :)
Tar gärna emot recept, har inget så och så slipper jag leta på sajten ;)
#2 Haha, okej då :P Jag kanske inte överdriver ändå då så mycket ;)
Dock är de bara tre som kommer och vi är tre från förut så vi blir ju inte så många, fast en liten våningstårta hade varit kul att göra faktiskt :)
Mjo, tänkte först bara göra två men det gör jag alltid så vill ha en tredje för en gångs skull. Vill ha en högre tårta, fast man kan ju ha samma fyllning på två lager iofs..
Jag har tyvärr svårt att tänka mig att dom har 20cm-formar på Ica men du kan du titta för säkerhets skull :)
Jag tycker det är roligt att ha lie fler lager än vanligt och kombinera ihop flera smaker! 
Hoppas att du hittar någon form iaf då, annars får du helt enkelt vänta med en liten tils du är i närheten av ÖoB nästa gång. Men att vänta är såklart inte det roligaste! >.<
Recept räcker till ca 10 portioner
3 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
En form 20 cm i diamenter blir bra till detta recept (gräddas i 35 min)
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.
Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.
2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.
3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.
4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen.
/T
#4 De har en hel avdelning med bakgrejer och andra köksgrejer på "min" Ica så tror att jag kan ha tur :) Annars så blir jag väl så illa tvungen att åka till ÖoB ändå ;) Tänkte använda den nu denna vecka så.
Tack för receptet! :)
Okej jag har letat runt i avdelningen med baknings och matlagningsgrejer på ica maxi men jag hittar bara 24 och 28. Ska ta och köpa 28cm-formen någon dag iaf :) Hoppas att du hittar någon i närheten! :)
Det var så lite så!
/T
Dåligt, då kanske jag inte har tur ändå. Fast det är inte Ica Maxi som ligger här utan Ica kronan. Sortimentet varierar lite har jag sett.
Fast det blir nog en sväng till ÖoB ändå, kul att gå runt där inne tycker jag.
Jag har funderat på om formarna på GeKås är något att ha, hoppas att någon som har därifrån tittar här och kan uttala sig. De har ju verkligen i alla storlekar, skulle så gärna vilja ha en mini :)
#7 Linnéa "livetskaniner" fick 1 eller 2 st 9 - 10cm-formar köpta på gekås nyligen. Vill själv dit för att kolla på bakutbudet. Men jag bor en liten bit ifrån så får väl se när det blir av.
Ja jag tycker man kan hitta lite allt möjligt, formar, vispar, andra bra-att-ha-prylar, skålar osv :)
/T
#7 jag har precis som Terese säger fått en liten form på 9cm tror jag den var, från Ullared. Har inte testat den ännu dock då jag fick den iförgår och så desperat är jag inte ^^ det enda jag kan säga är väl att kanten på den var ganska låg, men med krage kommer det säkerligen fungera bra. Vet att dom hade massor av andra formar också så ska själv upp där någon gång snarast och titta. Men enligt mamma som var där och har varit med mig i nästan alla bakaffärer hittills, så var bakutbudet tyvärr inte alls bra ): men skålar, vispar osv finns där nog gott om. Men just bakning är det värre med, det bästa mamma lyckades hitta var några större plasttyllar och ett återanvändbart bakplåtspapper bara för att jag alltid tar slut på dom här hemma.. Så där är inte direkt mycket.
Jag har riktigt låg kant på mina 12cm-formar också. Tror inte dom är högre än ca 4 cm. Så kragen är ett måste.
/T
Okay :) Jag tycker att det var helt okej med bakgrejer för att inte vara en bakaffär. Jag köpte en del sist, muffinsformar och spritspåsar bl a. Fast tvekade över formarna då jag inte kände igen märket. Men ska nog köpa en nästa gång och testa :)