Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3287 ggr
[Aquelegia]
0

Vilka smaker skall jag välja?

Har beställt en del essencer nu och skall baka en tårta till svägerskan.
Har dock ingen som helst aning om vilka smaker jag skall prova först. Vill ju prova allt Tungan ute

Smakerna som finns att välja på är:  Kokosnöt
Nougat
Passionsfrukt
Karamel
Mandel
Jordnötssmör
Persika
Smultron

Vilka passar ihop som första tårta? Kokosnöt och passionsfrukttårta gjorde jag ganska nyligen så inte det.
Är sugen på smultron. Köpte faktiskt även äkta vaniljpulver så det går också att välja ^^

Kan även börja efterfråga smakidéer till sambons tårta. Den ena fyllningen skall vara jordnöttssmör (köpte den enbart för honom faktiskt) han ÄLSKAR nämligen det ^^

Varför inte köra på med föslag till brors och min tårta hehe (skall beställa champagneessence till min)

Alltså 4 tårtors fyllningförslag!

1. Svägerska Fritt fram
2. Brors  Fritt fram
3. Sambons Jordnöttssmör som ena fyllningen förslag till andra
4. Min, något med champagne!

MariaJa
0

Kokos + Lime: Fräscht och gott! Choklad + hallon: Klassiskt! Kan inte bli fel! Päron + After Eight: Gillas av vuxna. Ny smak för folk som vanligtvis äter köpetårtor.

madaska
0

1. GIllar din svägerska smultron, hade jag kört på smultron/vanilj eller smultron/jordgubbar (själv gillar jag inte smultron, men älskar smulgubbar.. så jag hade nog valt den senare kombinationen haha)

2. vad gillar din bror?

3. jag brukar göra muffins med jordnötter och vitchoklad i och täcka med jordnötssmörfrosting. Så jag hade kanske provat att ha vitchoklad som andra smak till jordnötstårtan. :) men jag vet som sagt inte om det är gott, då jag bara gör det i muffinsform annars, men då är det suveränt :) sött och "salt". :) går kanske med ljus/mörk choklad med om man tycker vit är för söt :)

4. Champange har jag alltid velat prova göra en mousse av, och mina funderaingar går till jordgubbar och choklad på andra lagret då. :)

Det är svårt att riktigt veta vad andra gillar, men jag håller med #1 om att de kombinationerna hon har, nog skulle fungera rätt bra. :) tycker man sen om choklad och sött, så kanske en chokladtårta med nougat hade kunnat vara något, med lite  hallon i för att jämna ut det söta :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[Aquelegia]
0

Jättefina förslag men vill som sagt använda mig av dom essencerna jag köpt annars är det ju lite onödigt att jag köpte domTungan ute Det är dom smakerna alla i familjen gillar så det var därför jag tänkte utåg ifrån dom ^^ Vet dock inte om tex toffe och persika passar ihop eller jordnötssmör och smultron.

Det är ju så tokigt svårt att komma på vad andra gillar men alla förslag är välkomna ju så era förslag leder mig nog allt på rätt väg! Det är i ärlighetens namn jag som hindrar från att baka era tårtförslagSkäms Jag är jättekräsen!

#1 After Eight är nog det värsta godiset jag vet hehe inte lätt att vetaFlört
Choklad/hallon visst det är gott men just klassiska saker är lite "tråkiga" i mina ögon ^^ FY vad jobbig jag är!

Kokos+Lime däremot låter inte pjåkigt!

1. Mousse med smultron och en vaniljglass fyllning är i mina tankar. Eller med en Caramelliserad bryllékräm.

2. Bror gillar alla smakerna som jag har köpt essencer till han är lätt den gottegrisenTungan ute

3. Undra om inte det räcker med att smaksätta anslagen den understa och översta med mörk choklad och mittersta med vit choklad. Sedan ha jordnöttsmörfyllning endast?

4. Champagnemousse har jag varit tveksam till men attans alltså jag fyller ju år nyårsafton så då skulle det vara superhäftigt med en champagnetårtaSkrattande Jag kanske kommer baka flera små tårtor för jag lär inte kunna bestämma mig ^^ Skulle vilja ha något med hasselnöt och något med toffe medTungan ute Skulle rådfrågat innan jag köpte essencer vilka som passar ihop!

madaska
0

2. persika-passionsafter finns ju, så det kanske kan vara något? annars persika hallon är också gott ihop :) kanske din bror gillar persikotårta. :)

3. ja, jordnötter är kanske inte det lättaste att matcha ihop med något annat, men chokladbottnar lät ju gott. :) som sagt vill man ha en lite krämigare frosting är det bara att blanda ut med lite philadelphia eller så tror jag. :)

4. Jag hade nog kört på hasselnöt/karamell jag om du vill ha lite toffe med på ett hörn för om inte jag minns fel, påminner karamell om kola? :)

det spelar ingen roll om man frågar innan man köper essenser tror jag, man vill ändå ha fler.. haha, jag tror jag har minst 15 stycken, men "aldrig någon" som passar ihop, utan jag måste köpa fler.. haha :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[WickedAlly]
0

Om inte båda smakerna på varje tårta måste vara från dem du köpt så hade jag nog gjort såhär:

1. Persika och hallon

2. Karamell och mandel

3. Jordnötssmör och banan (Kan inte bli annat än rätt)

4. Champagne och jordgubbar. Eventuellt på chokladbottnar.