Hm.. hjälp mig välja
Hej!
Har fått äran att göra en tårta till min mormor och morfar som firar guldbröllop. och jag får välja utformning.
Och jag tycker sånt är svårt. ska jag göra en våningstårta
eller flera vanliga tårtor på ställning.
Våningstårta ser mer avancerat och maffigt ut, tycker jag
Ställningen hade varit kul också för det har jag inte gjort innan.
Men det kanske ser för enkelt och tråkigt ut?
jag har en ställning där det får plats 3 tårtor, typ i 3 olika höjder.
Jag har tänkt mig vitt marsipanlock med röda nejlikor och ljusblåa anemoner, kanske några vita blommor också, liljekonvaljer kanske?
på toppen tänkte jag även ha guldringar och en guldkant eller ev guldvolang runt tårtan/tårtorna.
Vad tycker ni jag ska göra?
jag röstar för ställningen. :) våningstårtor i all ära, men jag tycker ställningar är toppen att servera och ta tårta från. :) och om det går, kan man kanske piffa upp ställningen med med dekorationer?
nu vet jag inte hur du ställer dig till att ha blommor på sidan av tårtorna, men jag hade tyckt det varit fräckt om liljekonvaljerna på något vis letat sig fram där :) (då kan du ju eventuellt färga dem guld istället för vanliga vita?)
annars tycker jag det du skrivit själv låter som en toppenplan, med vita marsipanlock, blommor och guld. :)
får man fråga vad du tänkt fylla dem med? *nyfiken i en strut*
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Tack för lite synpunkter.. vet faktiskt inte vad jag ska fylla den med ännu, det får nog dom bestämma och det får jag nog reda på på fredag.
Tycker själv Champangnemousse hade varit kul att testa
champangemousse vill jag testa en dag, men än sålänge vet jag inte vad som passar till, eller till vilket tillfälle. :) Du får puffa på dem lite där kanske. :) Jag har gjort min farfars tårta i tre år snart, och i år var första året då jag fick helt fria händer gällande smak, annars har han velat ha "traditionella tårtor" med blåbär och vanilj, eller hallon, banan och gräddtårtor. :)
Sen smaka han på en jag gjorde till min kusin, med jordgubbsmousse, lemoncurdgrädde och rårörda jordgubbar i som täckts med smörkräm, och sen var han frälst. :)
Så nu är planen att göra en tårta med päronmousse & antaligen liten aftereightganache på två lager, sen täcka med smörkräm och försöka få till hans tatuering på spn.. bara det är ett jobb i sig känns det som. Köpte pennor förra veckan på ebay, men där var spetsen loss på just den färgen jag behövde.. men det går nog att lösa på annat vis. :)
Du vill inte sätta två små nallar på tårtan kanske? typ miniatyrer under en blomma eller så, som sitter med ringarna? Ja det behöver ju egentligen inte vara nallar, kan ju vara personer med. :) Kanske guldpärlor på kanten om det inte blir liljekonvaljer eller så? Tycker det låter väldigt fint med nejlikor och anemoner också bara :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Ja, det tåls att tänka på.. tack för tipset med nallarna.. ska fundera lite. tänkte kanske ringarna kunde ligga i något.
Jag röstar på våningstårta! Man måste ju inte ha med vanliga runda tårtbottnar, man kan ju ha lite ovanligare med kantiga tårtbottnar. Om du nu har en sån form :) Du lägger väl in en bild sen när tårtan är klar? :)
jag gjorde en hjärtformat våningstårta till mina föräldrar när de firade sin 50 åriga bröllopsdag. den blev väldigt uppskattad i både smak och utseende 
#3 Champagnemousse med smultroncreme fraiche mousse?
Angående våningstårta så är det galet snyggt med 3 st tårtor bredvid varann och dekorationen du skriver om låter ursnygg!
Kollade på Top Chef: Just Deserts igår och är fortfarande i himlen för jag är så inspirerad!
Är nybörjare på tårtbak så vet inte om det funkar, men om det gör det, skulle du kunna ha ställningen och göra en lång blomranka i sp som går från den översta tårtan, till den i mitten, till den nedersta på ett snyggt sätt om du förstår vad jag menar
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/