Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 1095 ggr
[Tilde]
0

Tips på bakverk till "anniversary"? :)

Snart har jag och min sambo bott ihop i ett år, så jag tänkte att det vore kul att baka något till vår lilla "anniversary"! Jag kan väl inte påstå att jag är något speciellt när det kommer till bakandet, men jag har en hel del cupcakes, pajer och tårtor bakom mig Flört

Någon som har tips på något relativt enkelt (men spännande) att baka? Det ska helst vara något som innehåller choklad/jordgubbar-hallon/banan (gör gärna något chokladigt med banan).

Det ska inte innehålla nötter, kaffe eller Marsipan.

Tack i förhand :)

Tessen
0

Du kan ju alltid kika runt efter fyllningar här inne där det finns en del olika fyllningar i alla möjliga smaker, både choklad, jordgubbar, hallon och banan :)

Här har duäven recept på smörkrämer och frostings om du vill täcka tårtan i något annat än vanlig grädde. Om du ska täcka tårtan i Sugarpaste så tänk på att det måste spacklas med något utan grädde eller så får du fodra locket med smält smör eller någon neutral olja för grädde (även om locket kommer i kontakt med fyllningen) så börjar det svettas och smälter efter ett litet tag.

Om du vill ha recept på tårtbotten, vanilj eller choklad, eller något annat recept såklart så är det bara att fråga! Glad

/T

[Tilde]
0

Tack för tipset! De där olika mousserna ser intressanta ut! :)

[Tilde]
0

Det får nog kanske bli chokladcupcakes med bananmousse på och några med jordnötssmör-frosting :D

Tessen
0

#2 Ja det finns massvis med olika goda mousser där! Det är ju så himla gott att ha något sött ihop med något syrligt också, som ett lager med hallonmousse och ett med vit chokladganache och pressa apelsin över tårtbottnarna. Sen vit chokladsmörkräm med rivet apelsinskal i att spackla med och sen täcka med sugarpaste. Det är riktigt gott, tror det är min absoluta favoritkombination! Glad

Även en syrlig tårta jag gjorde till min födelsedag måndagen förra veckan vart riktigt god, ljusa bottnar med en gräddkräm med vaniljkesella i så den blev syrlig och sen rårörda blåbär och hallon som man har lite florsocker i men inte så att det blir för sött och sen täcker alltihop med en marängfrosting.

Men det går ju blanda till en oändlighet, bara fantasin sätter stopp eftersom man kan göra ganache på olika chokladsorter och fluff på både choklad och godis! Och mousser kan man ju göra på i stort sett vad som helst! Glad

/T

Tessen
0

Åh det lät riktigt gott! Blir nog superbra, har man i lite extra marsanulver i bananmoussen är den superbra att spritsa på cupcakes!Glad
Och jordnötssmör är ju riktigt gott!

/T

[Tilde]
0

Tack så mycket för hjälpen! Frågade i den andra tråden om receptet på jordnötssmörmoussen fungerar utan cream cheese, men frågar här också utifall? :) Du behöver såklart inte svara på båda ställena, haha

Tessen
0

Du skulle kunna ha mascarpone istället.
Eller t ex 200g riktigt smör och 150g turkisk yoghurt(eller annan tjock yoghurt som turkisk meze matyoghurt) skulle förmodligen också fungera även om det får lite mer smörkräms-konsistens. Det kan hända att du får öka lite på florsockret om den blir för lös. Om den bara är lite för lös kan du ställa in den i kylen tills den är lagom konsistens för att spritsa. Glad

/T

[Tilde]
0

#7 Det låter bra :) Tack!

Tessen
1

Det var så lite så :) Hoppas att allt blir bra! Glad

/T