Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 2153 ggr
LisaF
0

Pasta hit och färger dit..

Är inte alls kunnig inom detta område och tycker det känns rörigt med pastor och färger fram och tillbaka och försöker mig därför på att fråga er här inne en rak fråga:

Kan man färga den här http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=596&kakburkenID=bae100e16bbb00a5e3e44e48a66d2708 
eller den här http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=6044
 med denna färg? http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=781&kakburkenID=bae100e16bbb00a5e3e44e48a66d2708

Tack Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Tessen
0

Jadå det kan du absolut göra! Alla Sugarpaste, Flowerpaste, Modelingpaste, Modelingchocolate, Marshmallowfondant och alla såna saker går att färga med pastafärger! :)
Bara så att du inte blir fundersam när du öppnar färgburken så är det faktiskt inte pasta, det är som en tjock gelé! Men vill du ha ett bättre pris på färger och kunna välja själv så är eBay ett självklart val och mycket säkrare än många tror då man betalar genom Paypal och mottagaren varken får konto eller kortuppgifter!
Både flowerpaste och modelingpaste finns mycket större paket här i Sverige (500g) på webbutiker som även är billigare än dom där 200 - 250g-paketen! Som t ex den här eller om man vill se till att ha hemma länge och inte behöva krångla med påsar utan ha en ordentlig burk/liten hink med ett helt kg i som heller inte är dyrt så kan man köpa denna vilket jag ska göra nästa gång!

Min favoritsäljare på eBay har SugarFlair's färger som du hade tittat på inne på kakburken, men ett 6pack kostar där 128.96kr + frakt på 21.67, dvs det kostar 150.64kr så då sparar man ju faktiskt 40 kronor trots att frakten är pålagd mot dom 190kr för 6 färger man inte får välja av själv. Dom har även 10-pack (som jag köpt och ska köpa ett till men ännu mer färger nån gång) för 243.84kr inkl frakt.
Den säljaren har massvis med pulverfärger, pennor med ätbart black, lite utstickare till blommor, grejer till cupcakes och ja… allt. Men här har du 6pack och här 10pack. Och för att välja färger så närman betalt med kort kopplat till eBay eller pengar man fört över till kontot (paypalkonto och kort/konto måste stå i samma namn) kan man gå in på den auktionen där man köpt, trycka på "kontakta säljaren" och då öppnas ett nytt fönster där det finns olika val om vad man vill fråga där det står "Select topic" och där ska man välja "Other" och då kommer ett svar och två val upp och då trycker mani "No, I want to contakt the seller." och då kommer det upp en ruta där du kan skriva ett meddelande så där skriver du då i vilka färger det är du vill ha (finns ca 30 att välja på). Det ska gå att välja färger samtidigt som man betalar men har inte kommit på hur man gör så jag tycker det är enklare så och dom är jättetrevliga så dom har inget emot att man skriver så ist!

Hoppas att du förstod och att det hjälper litegrann :) Absolut onödigt att betala massor för så lite Flowerpaste och om man kan välja färger själv och även då dom billigare så varför inte? Glad

Skriv bara igen om du undrar något mer!

/T

LisaF
0

Tack snälla! Det var svaret jag ville ha!Glad

Kan man täcka tårtor med flowerpaste eller är det bara till det som namnet säger "blommor" ? Glad Ska man ha Sugarpaste till tårtor istället?

/ Lisa

Tessen
0

Vad bra att du blev nöjd med svaret! Glad Nu blir det lite långt inlägg här men hoppas det inte gör något! Flört

Flowerpaste används mst till blommor ja, även till att trycka ut bokstäver, eller rulla tunt(eller använda någon sån där leksak där man kan trycka ut lera till runda band) och skriva med. Man kan även blanda det med SP och modellera med men jag själv tycker det blir lite för mycket sprickor när man gör så utan jag använder hellre riktig Modelleringspasta eller det blandat med Sugarpaste.
Skulle man täcka en tårta med FP skulle täcket stelna och bli helt hårt, vilket är just den egenskapen som är bra att va när man gör blommor och liknande dekor.

Men för att täcka tårtor så ska man använda Sugarpaste, Marsipan eller marshmallowfondant(som jag anser är djävulens påhitt för fyy vad det kladdar! haha)

Den Sugarpaste jag anser är bäst att jobba med och även har okej smak (tycker alla är väl söta) är Fun Cakes. 1kg-paket finns i vitt med vanilj o även med marshmallow-smak. Dom har även sån hink med ett kg Fun Cakes Satin Ice vanilj. Sen så har dom 250g med massa olika färger och även lite olika smaker som t ex brun med chokladsmak, orange/gul med apelsinsmak, rosa med hallon och ljusgul med banan.
Dom stora kg-paketen med Fun Cakes sugarpaste finns bara på Kakburken som jag sett iaf och dom har även en hel del 250g men sällan alla olika smaker och så hemma. Likadant 1kg-paketen med vanilj, både vanliga Fun Cakes och Satin Ice försvinner ganska fort när det kommer in  i lager så man får hålla koll och vara snabb ^^
250g-paketen med alla olika smaker och massa olika färger brukar alltid finnas inne på Strössel och Annat.

Och tänk på att du behöver 500g för att täcka en tårta gjord med 24cmform. Sen beror det lite på höjden också men du kanske inte gör superhöga tårtor nu i början ;) Men kavla alltid ut det större än vad som behövs också för att det ska bli lite "kjol" på som man kan lyfta i när man smeker fast pastan på sidorna för att det inte ska bli en massa veck. Utan då är det bättre att ställa den på en snurrbricka (den för 49kr på Ikea funkar utmärkt) sen så smeker man mjukt med handen utmed kanten längst upp runt om hela tårtan, sen gör man likadant 1 - 2cm ner till och smeker hela vägen runt medan man lyfter i kjolen och rättar till sugarpasten. Det tar lite tid i början med gör man så så hinner massan anpassa sig efter formen och man slipper stora fula veck Glad

Sen får jag också små veck längst ner ibland såklart, speciellt om jag använder någon annan sorts SP än jag brukar ha, men då gömmer jag bara det ed en dekorkant längst ner Flört antingen kan man skära ut en rak remsa eller så skaffar man utstickare till dekorkanter som det finns lite olika.

Om du är intresserad av att köpa ett set med smoother, modelleringsverktyg, utstickare till olika blommor och blad, kantdekor, ibland är det även mönsterkavel, utstickare till snöflingor, nallar osv med och få alltihop bra mycket billigare än om du köper allt en och en här i Sverige på webbutikerna så kan du gå in på detta inlägget som jag skrev till en tjej som undrade vad man behöver som nybörjare och där finns det länkar dels till 8 olika set med såna saker i och dels 2 länkar till set med sprits-tyllar, en med 24st och en, som jag själv har, med 52 tyllar i. Sen så står det ju allt möjligt som kan vara bra att veta.

Sen är det bara att fråga på om du undrar mer såklart! Jag svarar gärna på ev frågor Glad

/T

LisaF
0

Okej.. fp för små dekorationer och sp för att täcka tårtor Glad

Tack för tips med snurrbrickan samt att det behövs 500g för en tårta! Och nej, höga tårtor är inte aktuellt Flört

Att den heter "Ice" vad innebär det? eller är det bara namnet på den? Tungan ute

Japp den tråden har jag redan kikat i och sparat undan lite länkar där ifrån! Har kikat på denna och denna, innehåller lika många delar, men är det någon som du anser bättre? bättre leverantör etc.?

Är de här två samma sak? Även att den ena heter arom och den andra essence ?

Jag ska lägga en storbeställning tillsammans med mamma och några andra på smakessencer och såg att den på borgeby var billigare (men då hette arom)

/ Lisa

Tessen
0

Jag vet inte exakt vad skillnden på Fun Cakes och Fun Cakes Satin Ice är. Men den vanliga som också är billigare fungerar absolut alldeles utmärkt!

Båda säljarna har bra betyg (över 99% positiva betyg) så det är ju mest beroende på om man vill ha mönsterkaveln eller inte och om man vill lägga ut lite mer pengar eftersom det setet kostade ca 100 - 150kr mer.

Essenser och aromer är vad jag vet samma sak. Jag har själv 3 st från Borgeby Kryddgård, Päron, Hallon och Kokos och dom fungerar alldeles utmärkt och räcker länge!

/T

LisaF
0

Vet du hur lång hållbarhetstid det är på de där flowerpasten du skickade?
Denna och denna.

/ Lisa

Tessen
0

Min Ballinas håller till ca 2013. Men det är väldigt olika när man beställer osv. Jag tror mycket väl att det går använda den och göra blommor efter det datumet också, så länge man bara har som som dekoration, inte att äta.

/T

LisaF
0

Okej Glad

/ Lisa