bröllopstårta 150 pers. Kokosfyllning
Hej.
Ska göra en bröllopstårta i augusti som jag vill fylla med någon typ av kokosfyllning.
Bröllopstårtan är en våningstårta med 4 våningar som ska räcka till 150 pers, så jag behöver en fyllning som är stabil.
Dessutom så kommer jag att behöva åka ca 3h bilväg dagen innan bröllopet för att sätta ihop/dekorera tårtan på plats i staden där bröllopet hålls, så jag tänkte att jag gärna vill göra så mycket som möjligt innan jag åker iväg. Fyllningen behöver alltså inte vara känslig för lite temperatur skillnader (kyl- bilresa- kyl- monteras- stå och vänta i rumstemp).
Finns det någon som har något tips på någon bra fyllning som passar för detta? :)
Jag vet tyvärr ingen just kokosfyllning som är särskilt stabil. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ta en bra stabil vaniljmousse och dra ner på vaniljen och droppa i kokosessens och sen kanske ha ett laget kokos ovanpå moussen innan nästa anslag ska på för att få känslan av riktig kokos i också.
/T
Jag gjorde en tårta med kokosfyllning som blev toppenbra. Mycket stabil enligt mig. Hade i malibu som kokossmak och alla tyckte det smakade kokos, forutom jag som tyckte det var för spritigt. Drog ned lite på sockret så använder du kokosyrup märke monin så blir det bra ändå. Annars rekomenderas kokosessen. Jag har i lite kokosflinogr men det gjorde faktiskt ingen skillnad för själva smakupplevelsen.
Rekommenderar fyllningen tessen skrev först i #3 I passionfrukt/kokostårta tråden. Använde en omgång recept till ett lager men till en standard 24cm tårta. Tror det skulle räckt till 2 tunnare lager då mitt lager var ganska högt ^^
För säkerhets skull ha i lite mera gelantinblad! Den var väldigt fluffig så tror allt att den tål lite mera gelantin utan att bli för "geléig" Testa några små omgångar med olikamycket geltantin i för att se hur bra det kan bli.
Läste precis att den inte behövde vara med om någon bilfärd med mera så ja…den tror jag nog kan bli bra. Var väldigt fräsch i smaken och tårtogillande släkten vräkte i sig.
Tack!
Jag fick ett recept från annat håll idag som påminner LITE om det receptet du länkade till! Ända skillnaden var att den inte innehöll gelatin och vaniljsås, samt att den hade kokosflingor i sig som under några timmars tid skulle svälla i kylen för att ge moussen stadga.
Tänker att det borde funka att köra på en kombo av de två recepten, typ utgå från det du gav mig men lägga till kokosflingor.
Fick precis reda på att det inte fick vara sprit i tårtan eftersom många utav bröllopsgästerna var absolutister. Så då kanske kokosflingorna ger lite smak och sen att jag köper kokosessence någonstans.
Det borde ju funka eller vad tror ni? :)
#4 Jag hade kokosflingor i vilket inte påverkade resultatet. Kanske gjorde det stadigare men absolut inte lösare
Kokosessens innehåller ju ingen sprit, vill du ha det rekomenderas såklart malibu dock med en skvätt essens så att den inte blir för spritig. Jag hade allt i närmare 1deciliter Malibu i fyllningen
. Hade då i ett halv gelantin blad extra!
Ja det tycker jag. Jag vet vilket recept du menar, det ligger näst överst i "Recept på tårtfyllningar 2"-tråden jag skapat som innehåller en massa olika fyllningar. Men att ta det receptet som länkades innan, vänd i lite kokos eller strö det som ett lager ovanpå moussen och ha i essens låter som en bra idé för det andra receptet är inte stabilt nog alls om du ska köra runt på tårtan och in och ut ur kylen. Glöm inte att fukta anslagen heller när du använder en sån stabilare mousse eftersom den inte ger ifrån sin någon fukt alls. Men det är ju bara att droppa ut lite mjölk med vaniljsocker, spraya lite juice över eller vad an nu föredrar! 
LorAnn Oils som jag beställde av idag är väldigt koncentrerade och bra, dom finns inne på Strössel och Annat. Inne på Kakburken har dom flera olika märken men bara LorAnn Oils med kokossmak där också, dock 5kr dyrare än Strössel och Annat, men det beror ju på om man ska köpa mer saker från någon av sidorna också. Jag har kokos-essens hemma men den är från Borgeby Kryddgård. Inte lika koncentrerad men den är absolut bra i smaken. Sen så har även Stockholms Essencefarbrik kokos-essens men man måste beställa för minst 250kr där ifrån.
Jag har bara testat kokosen från Borgeby Kryddgård, men den är faktiskt riktigt bra. :)
/T