Första försöket.
Ja just det, gjorde mitt första försök till att baka macarons i fredags när det ändå var fredagen den 13e och om det blev en katastrof kunde jag ju skylla lite på oturen av datumet.
Men en katastrof blev dom inte direkt för att vara ett första försök. Det jag ska göra bättre nästa gång, för ja jag sa ge mig på dom små rackarna igen, dom lyckades inte avskräcka mig, är att använda ett bättre mandelmjöl som är mer finmalt, jag ska också färga smeten så otroligt mycket mer för oj vad bleka och tråkiga dom blev när jag eg ville ha en fint ljus lila/rosa färg, nästa gång så spritsas dom även ut men en rundtyll storlek mycket större som ska införskaffas snarast!
Så dom blev alltså inte helt släta pga lite för grovt mandelmjöl, så ifall nästa sort mandelmjöl jag köper skulle vara minsta grovt så åker det med hem till mor min och körs i matberedaren där tillsammans med florsockret tills allt är som ett fint puder. Macaronsen blev även olika stora, vilket inte är det lättaste att få lika om man inte har en macaron matta kan jag tänka mig. Jag använde ju också en för liten rundtyll så det syns spår runt i macaronsen. Dom blev ju även bleka och tråkiga i färgen.
Men å andra sidan så sprack inte en enda och alla fick fot, dom fick ett krispigt yttre och segt inre, dom blev även till min stora förvåning goda. Så jag tror jag kommer få dom både lite finare OCH goda nästa försök, vilket inte hade varit helt fel.
Jag tror det är lördagen den 14e som är otursdagen, jag! För när macaronsen skulle fyllas så hade jag nästan inget, eller för lite av det som skulle vara i fyllning och jag "visste" att jag hade hemma. Sen när smöret var rumstempererat vispades detta sen ner med de andra ingredienserna, också rumstempererade. Men av någon anledning så skar den sig ändå och jag kan verkligen inte komma på vad för fel jag gjort för att få den att skära sig och bli mörkt rosa och vit-prickig! Men men, den smakade ju bra så jag fyllde mina macarons med den iaf. Så dom står färdiga i kylen och dom flesta hämtar min mor imorgon(idag snarare, om ca 6 timmar). Tänkte ta och lägga upp lite bilder på dom också så ni kan få fnissa åt mitt inte allt för lyckade första försök! 
Nästa bakverk att ge sig på och slåss lite med blir Whoopie pies som jag heller aldrig bakat.
/T
Dom blev ju jättesöta! Fyllningen såg lite rolig ut dock ^^ fast det blev gaska snyggt med prickigt tycker jag (:
Kunde absolut blivit bättre! Och ja, lite rolig såg den ut, men lika god trots att den skurit sig! :)
/T
#5 det kan det alltid :) Tror jag säkert ^^ det ändras väl inte så mycket i smaken trots att det skär sig?
Det kan ju göra det, beroende på vad det är som skär sig. Men här så påverkades den inte som tur var.
/T
Tur det, min dumlefluff som skar sig ändrade inte heller smak, fast gjorde ny ändå ^^
Tycker de ser fina ut =) Måste prova att göra sådana sedan någon gång. Såg att de fanns siliconmattor att köpa så man får de riktigt jämna i storleken.
Mums! 
#9 Tack. Är väl några småsaker jag inte vart nöjd med bara. Sen att frostingen i skar sig då. Så nästa gång blir det en hallonkräm i, dvs mjuk chokladganache med mixade hallon i (:
/T
Nu visade det sig att jag visst hade alla ingredienser, mer än nog hemma i lördags så det var inte heller en otursdag då, bara en förvirrad sådan! Hittade två st 200g philadelphia-paket och ett 250g mascarpone-paket. jag visste ju att jag hade det hemma! Men att titta bakom en skål med grönsaker, så långt tänkte jag tydligen inte. Det kommer säkerligen till användning någon gång snart ändå!
/T