Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 3964 ggr
[_hsleiufhbtv]
0

Kan detta verkligen stämma?!

Satt och kollade på Ebay och drömde mig bort som vanligt. Har bestämt mig för att beställa en del saker i slutet av sommaren nämligen.

Ramlade över det här; http://viewitem.eim.ebay.se/Various-29-Stze-Fondant-Kuchen-Keks-Ausstecher-Ausstechform-Plunger-Cutter-mold/170847569656/item

14:- + gratis frakt till Sverige?! Detta kan väl omöjligt stämma? Förvånad Säkert jag som är dum och missat något men jaja, stämmer detta beställer jag på en gång!

[Lupse]
0

Det kostar 14 kr st. Inte för hela paketet. (:

[_hsleiufhbtv]
0

#1 Lyckades lista ut det för någon minut sedan, tack iaf! Glad

Tessen
0

Sök på grejer i Storbritannien, det är enklast att förstå och ingen tull eller så som ifrån USA. Bara söka på "Cake decorating" och klicka i Storbritannien inte för Hela världen.

Hoppas du hittar lite saker. Själv återkommer jag ofta till samma säljare flera ggr om jag tycker dom har bra saker så hittar du något du gillar hos så gå in på "Säljarens övriga artiklar" För det är alltid bra om man kan hitta flera saker hos en säljare eftersom det inte behöver väntas på 10 paket med en sak i varje utan ett paket med flera saker i. Och vissa har riktigt bra fraktpriser till Sverige som den här säljaren som jag tycker om och har handlat mest av. Väldigt trevliga och snabba att svara på frågor och skickar sakerna så fort pengarna förts över till deras paypal-konto. :) Hoppas du, liksom jag tycker om den säljaren, dom har otroligt mycket saker till priser långt under dom svenska och frakten är billig :)

Sen när du kikar runt när du bara sökt på Cke decorating så kan du hitta paket, stora eller små med utstickare till olika saker, modelleringsverktyg och inland en smoother. Ett sånt paket köpte jag och är jättenöjd, men köper till lite fler blomutstickar, hjärtutstickare och rosbladsutstickare. Sen så hittar man alltid allt möjligt man "behöver" ;)

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#3 tack för alla dina tips! :D lika bra som vanligt ju ;) Jo jag är ute efter lite bas-grejer eller vad man ska säga. Lite utstickare, främst blommor (till rosor), smoother, verktyg + sån där ball någonting, några tyllar inkl koppling, gärna lite annat kul såsom ätbar svart penna, någon "rolig" essens, pastafärger, och lite SP eller helst Marsipan. Kraven är inte små precis, nu ska jag börja leta :D

storost
0

Här finns det också säljare från Tyskland - men jag vet inte hur priser är jämförd med UK

http://www.backfun.de/

http://www.tortissimo.de/promotion.asp?id=pop1

http://www.vielfalt-des-backens.de/

Ja köpte tidigare en del från Tortissimo, men det har blivit använd till silverlera.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Tessen
0

Jag tycker det är enklast med eBay där man kan se sakerna i Svenska priser både från t ex Storbritannien och Tyskland. Men det är ju alltid enklast att läsa om akerna på engelska.

/T

storost
0

Ja och nej. Det finns ju också en del som har läst tyska, för de går det bra. Sen är det delvis att saker på ebay är dyrare.

Vill bara lägga till, att jag är utbildad ekonom och jag jämför alltid priser, när jag behöver ha något.

min egen hemsida.

Tessen
0

#4 Tänkte länka lite olika set med smoother, modelleringsverktyg och olika utstickare så du ser vad det finns för olika att välja på med dom tre sakerna i :) Ball tool ingår i modelleringsverktygen för övrigt. Så här kommer några.

Nr1, Nr2, (det setet har jag) Nr3, Nr4, Nr5, Nr6, och till sist Nr7.

Jag gjorde så att seten med mest saker i är först sen blir dom lite mindre allt eftersom, men inte mycket. Men det är lite olika vad som finns i. Men vill man ha blomutstickare(och lite andra), en smoother och modelleringsverktyg så är det ungefär såna här set man får välja på.
Hoppas att du hittar något du tycker verkar bra :)

/T

Tessen
0

#7 Okej, jag har läst tyska men jag kan det inte.Jag jämför priserna på eBay och priserna i svenska webshopar och några enstaka engelska webshopar. Så det ärdet enklaste/bästa valet för mig iaf!

/T

storost
0

#9 Det är bra det. Glad

min egen hemsida.

Tessen
1

#10 Ja man ska göra det som är det bästa och blir billigast för en själv! Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#8 åh där hittade du några bra :D tack så jättemycket! Ett av dessa kommer beställas på måndag antar jag. Hur lång tid tar leveranstid ungefär?

Tessen
0

#12 Det var så lite så, det är så roligt att hjälpa till :D

Det tar mellan 5 och 10 arbetsdagar att få det med flygfrakten från att betalningen överförts. Ska man föra över pengar till sitt paypal-konto först får man tänka på att det tar två dagar så jag har mitt visa-kort kopplat till paypal för att slippa föra över varenda gång sen får man helt enkelt bara hålla "ha"-begäret i styr Flört

Jag har fått mitt på som kortast 4 arbetsdagar och som längst 8 arbetsdagar. Hoppas du hittar ett bra set och blir nöjd med det sen! Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#13 haha läste "Skalman" istället för "ska man" x) Okej, tack så mycket! :) nu ska jag bara hitta något spritsset sen är jag klar. Marsipan och sp kan jag köpa i Stockholm när vi ska dit ^^

[_hsleiufhbtv]
0
powderpuff
0

#8 Åh vad jag var sugen på nr4. Synd bara att jag har fjärilarna och de utstickarna till rosor.

Kanske någon här är intresserad av de om jag köper paketet.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

#15 Ja behöver man inte mer än 10 tyllar är det ju super! Jag har ett set med 52 tyllar, koppling och 2 blomnålar, lite överdrivet kanske! Skäms Ja Marsipan och SP kan du ju köpa i Sthlm då. Passa även på att köpa FP så du har när du får alla dina blomutstickare så du kan göra verklighetstrogna blommor om du skulle vilja det Glad
Och det kanske var skalman där.. i smyg! Flört

#16 Det går alltid få iväg till någon! Jag kan ta mellan-fjärilen för min var trasig när jag fick mitt set (fick 2 pund tillbaks för att en enda fjäril var trasig) men det vore ju roligt att ha alla tre storlekar trots allt!
Och ja, visst är det setet lockande! jag är lika lockad av Kalla-ustickaren med formare, har inga vanliga rosblad hemma, en sort av blommorna (dom avrundade marguerite/tusenskönor eller vad det nu är) och även kaveln, resten har jag.
Men jag kan absolut köpa din mellanfjäril om du köper det paketet!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#17 haha ja det känns lite maffigt ;) Ja juste FP får jag inte heller glömma, tack för påminnelsen! åh nu längtar jag verkligen tills jag kan sätta igång på riktigt. Ska verkligen bli roligt, har ju bara använt mig av händerna och en dålig sprits med en enda tyll.. Men nu jäklar i det ska det bakas ordentligt :D Skalman fick vara med på ett hörn ;)

Tessen
0

#18 Haha ja men hållaren till dom är förvånansvärt liten. Det är mest små tyllar att göra mönster, skriva, göra border och spritsa blommor med eller spritsa minicupcakes. Sen så finns det 4st stora tyllar som jag har att spritsa vanliga cupcakes, spritsade rostårtan och min blåa "fula med goda" tårta ;) Ska testa att spritsa en rostårta igen fast med en god smörbaserad frosting typ sån blåbär/hallon jag gjorde i förmiddags eftersom den blir så mycket slätare och håller finare form än grädden och inte har så mycket luftbubblor som gör allt fult. :)

FP får du ju absolut inte glömma nej, jag tycker det är viktigt att ha hemma till både text som jag gör med bokstavslinjaler och till blommor och små "plakat" att skriva på med penna med ätbart bläck. Glad
Jaa det ska bli jätteroligt att få vara med och följa din utveckling i din dekorering när du har ordentliga saker att jobba med! Jag lovar att saker blir då mycket enklare och framförallt så otroligt mycket roligare när man har ordentliga grejer till att göra tårtor och dekorera dom och cupcakes eller varför inte blommor, nallar eller fjärilar och text eller små skyltar att ha på bakelser :)
Glöm bara inte att FP också måste fodras med lite olja eller smält smör om det läggs direkt på grädde, så att du slipper tråkiga olyckor med förstörda blommor.

Lägg gärna upp bilder på allt du gör sen när du fått dina grejer och kan börja dekorera "på allvar", var inte blyg om du själv inte tycker något blir bra, det är oftast bara man själv som tycker det ser hemskt ut, man är alltid sin egna värsta kritiker, men det gör att man utvecklas och vill göra saker bättre. Jag har också lagt ut bilder på sånt jag varit missnöjd med. Glad Jag är ju också sån fortfarande ibland (ganska ofta) att jag tycker det jag gör blir skitfult och det är småfel här och där och det vart en liten rynka eller en liten spricka på en tårta som man inte ska dekorera så att man kan dekorera över det. Men ist får man komplimanger, folk säger att det man gör är fint och man har talang, man får höra hur mkt duktigare man blir hela tiden och man blir glad och får viljan och orken att fortsätta efter man gjort något man tycker blir så fult att man bara vill ge upp, men man får styrkan att fortsätta med det man verkligen tycker är roligt, dvs baka och dekorera, av alla fina kommentarer och komplimanger av alla underbara fina människor här inne som verkligen stöttar varandra och vill hjälpa varandra!

Åh jag tycker verkligen om den mysiga stämningen här inne på bakverk och jag är glad att jag får vara Medarbetare här så jag har anledning att vara här inne mycket och prata med er söta, goa människor som alltid får en på bättre humör! Det är så roligt att få hjälpa er och att ni faktiskt frågar mig om hjälp med att hitta saker t ex på eBay eller dom svenska webshoparna, frågor om lite tips eller trix och om recept ni letar efter!
Det gör mig verkligen glad att jag kan hjälpa er så ös på med frågor, det gör mig alltid på bättre humör, och det finns verklgen inga dumma frågor! Har aldrig varit på ett forum med mysigare människor eller bättre stämning. Alla är så snälla, hjälpsamma och omtänksamma här inne och nybörjare blir alltid väl mottagna och hjälpta! Utan alla underbara medlemmar skulle det aldrig bli ett så här bra forum! Kyss

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#19 då blir det inte den alltså, ska ju främst ha den till cupcakes ^^ får kolla i Sthlm och se om jag hittar något annat där. Ingen som har tips på bakaffärer i Sthlm? :) Den där rostårtan tror jag jag har missat.. Du har ingen bild? Längtar verkligen, använder ju i princip bara mina händer nu.. Lite smått hopplöst men det funkar :/ fast nu ska det bli ändring på det minsann. Funderar på att beställa ut sakerna till ön där vi ska spendera de närmsta tre veckorna. Brukar alltid bli lite långtråkigt där men då har jag ju grejer att baka med :D Tack för alla tips! Verkligen tacksam. Det jag inte sett och lärt mig på TV har du lärt mig haha, insåg det nyss. Tycker verkligen du passar som Medarbetare här, alltid lika hjälpsam! Hehe ja bilder kan ni vänta er ;) det lär bli en del.. Ja jag med, jämfört med kaninIF är det här typ himmelen eller något. Där är verkligen katastrof tyvärr. Alla är på alla och stämningen är i botten. Fast här är alltid alla så glada, hjälpsamma och uppmuntrande. Riktigt trevlig sida måste jag säga :D

Tessen
0

#20 Okej, du kanske skulle kunna ta dig ut till Kakburken i Järfälla om inte butiken har sommarstängt när du är i Sthlm. När ska ni åka upp och hur länge blir ni kvar? Dom har ju lite tyllar, dyrare, men du kan ju ta en sådär 2 - 4 st större tyllar som passar till cupcakes isf! Annars funkar ju det setet med 10 tyllar, koppling och påsar, det var några större tyllar där också. Om kakburken inte har öppet dvs, dom har väldigt ojämna öppettider!

Jadå, gå in på min blogg som det finns länk till i min signatur så finns den några inlägg neråt. Det hade absolut blivit finare med en slät och inte så bubblig frosting. Att spritsa vispad grädde snyggt är väldans svårt, speciellt ros-spritsning tycker jag. Ska ge det en ny chans fast med någon smörkräm eller frosting som är fastare, slätare och inte har så mycket luftbubblor i sig!

Åh jag vet hur det är när man väntar på nya saker man köpt och verkligen vill ha och testa dom alla direkt! Man blir så nyfiken på vad man kan göra med alla saker! :) Ja ska ni vara där i tre veckor så hinner det absolut komma! och brukar du ha långtråkigt där så passar det ju superbra!

Haha men åh vad söt du är! Nu blev jag sådär varm i hjärtat igen som när alla här säger så snälla saker till mig! Jag tycker bara om att hjälpa till ju! Det är så roligt och gör mig på bättre humör att kunna hjälpa någon annan utvecklas i sin bakning och dekorering och det ska bli så roligt att följa hur du utvecklas i dekoreringen när du får lite ordentliga utstickare, tyllar, smoother och modelleringsverktyg!
Jag känner att jag själv utvecklas i min bakning och dekorering när ni andra gör det och lär mig minst lika mycket!

Jaa bilder vill vi ha massor på dina fina, FP-blomdekorerade och fint spritsade cupcakes sen när du fått alla dina saker! Flört

Ja men eller hur,visst är det så mysig och trevlig stämning här inne jämt! Alla hjälper varandra och nybörjare blir alltid varmt mottagna och får hjälp på alla frågor för det finns verkligen inga dumma frågor, om man inte frågar så lär man sig ju aldrig! Så bättre att vara frågvis än rädd att verka dum :)
Åh vad tråkigt när det är sån stämning där! Inte roligt alls. Har sett riktigt tråkiga stämningar och en grupp människor som redan finns i ett forumet som i stort sett inte vill ha in andra där.
Men jag är så himla nöjd med att vara medhjälpare här för man får ju så mycket positiv och varm energi överöst över sig varenda dag av er alla fina och goa medlemmar! Kyss

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Så den ligger där? Då ska jag allt se till att ta mig dit. Vi är där i tre veckor så jag hinner förhoppningsvis :) åker upp på söndag om jag minns rätt. Blir väl en massa annat då också skulle jag tro. Tyllar, koppling och spritspåsar. Sen Marsipan, SP och FP och säkerligen en massa annat ^^ har massor av pengar över nu nämligen! Så kan spendera en del ;) För att vara grädde var den ju riktigt bra!Testat att spritsa i grädde en gång och aldrig igen säger jag bara ^^ usch vad jobbigt, luftbubblor och sånt störande.. Haha det ska du vara, alltid lika hjälpsam ju! Letar tom fram grejer till mig på ebay - hur snällt är inte det? ;) Usch nej, Bakverk och gerbiler är de i princip trevligaste forumen på iFokus vad jag vet iaf. Lika trevligt varje gång! :)

Tessen
0

Tyvärr så har dom semesterstängt och det står
"Endast Hämtordrar

Hämtorder kan hämtas på Datavägen 12,
mellan 17:00 - 17:30.
Notera att hämtning INTE sker i butiken."

Men du skulle ju kunna lägga en order på deras hemsida då trots att den är semesterstängd, så länge du kryssar i att du kommer och hämtar ditt paket på något av datumen här. För nästa gång själva butiken är öppen var den 27e Augusti.

Men gör du en beställning i deras nätbutik här inne när du letat igenom ordentligt och hittat exakt det du vill ha,(lägg saker i kundvagnen sen lägg som önskelista eller något kan man göra när man går in på redigera i kundvagnen, så sålänge du kryssar i att du hämtar din order så fungerar det om du kan få skjuts till den adressen någon av dagarna och på den halvtimmen dom är på den adressen och lämnar ut paketen.
Du måste bli medlem för att kunna göra såna önskelistor dock.

Om du åker på söndag och stannar i 3 veckor så är det endast den 18e Juli mellan 17 och 17.30 som du skulle kunna hämta ditt paket på den adressen som står längre upp. Ev den 25e Juli också om du är kvar då men ju tidigare man hämtar sakerna desto roligare såklart!

Åh tack så mycket. Jag blev någorlunda nöjd för att ha spritsat det i grädde iaf, som mamma och hennes man envisades med att dom absolut skulle ha.

Ja men det är ju roligt att hjälpa till och hjälpa folk hitta ordentliga dekorerings-saker till vettiga priser också så dom kan få ha lika mycket roliga dekorerings-grejer som jag har Glad Jag har så mycket så har liksom inte ens hunnit testa allt mitt än Skäms

Okej, ja här är det verkligen alltid trevligt. Man ser inte ett ont ord och bara komplimanger om bilder på andras bakverk. Det är så härligt! :)

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Åh tack så mycket! Jag tror vi är kvar den 25e också om jag inte minns helt fel. Min hona ska paras den 1a så antar att vi åker hem 1-2 dagar innan det. så då ska jag nog hinna! Kom på att jag fyller 16 den 4e, tror minsann jag ska önska mig lite saker då också ;) lustiga presenter jag vill ha - tårtgrejer och burvirke ;) Man kan aldrig ha för mycket ju :D Verkligen! :)

Tessen
0

Jamen se till att få din present uthämtad den 18e då när ni säkerligen är kvar så har du lite att byssla med en och en halv vecka när du är där också :D Bara göra beställningen och fylla i att du hämtar paketet, sen kanske du får fylla i vilket datum du hämtar det också. Men förmodligen bättre ju snarare du gör beställningen så dom hinner plocka ihop dina saker och paketera så paketet står färdigt att hämtas den 18e för dom är ju inte där och paketerar mycket nu när dom har semester så lite framförhållning vill dom nog ha vilket jag förstår eftersom dom eg har semester. Flört

Men några stora tyllar som passar bar till cupcakes (en koppling till tyllarena är suveränt att ha för då kan man byta tyll utan kladd eller byte av påse) och ett gäng engångspåsar. Och när det kommer till spritspåsar anser jag att större är faktiskt bättre! ^^ Sen så skulle du kunn köpa Fun Cakes 1kg vit SP. Dock fanns vara den med Marshmallow-smak i lager, både vanilj och Fun Cakes Satin Ice Vanilj var slut. Dock har dom lite andra märken vit SP som iaf jag ine testat som är i lite större paket. Jag tänker aldrig mer köpa mindre än 1kg vit sp iaf. För 500g behövs ju till täckning och lite kantdekor av en 24cm-tårta och att då behöva betala onödigt mycket för två st 250grams för att täcka en tårta. Och Dekorfondanten var bra i smaken men inte så lätt att få fina skarvar på så jag håller mig till Fun Cakes SP nu, både vit, färgad, chokladsmakande och deras fruktsmaker(hallon,apelsin och banan) ska jag testa någon gång. Men den billigaste 1kg vit SP dom hade inne nu var av märket Bakels, det säljs mer av i England än här i Sverige. Färgad SP hade dom alla möjliga märken, smaker och färger, men har man pastafärger så är det bara röd och svart som är nödvändigt att köpa för det är väldigt svårt att färga själv, det krävs stora mängder färg så SP'n blir glansig, kladdig och kan smaka konstigt, Marsipan hade dom extravit, men bara 250g och 2,5kg, 1kg var slut, men sen finns det lite olika färger på Marsipan också. Sen till cupcakes kan en stor öppen stjärntyll bara bra och bli snyggt och en stängd stjärtyll som man kan spritsa rosor och annat med djupa ränder bra med kan vara kul att ha, sen en stor helt rund kanske, och kanske en blombladstyll om du vill lära dig spritsa smörkrämsblommor direkt på cupcaksen? isf denna till att spritsa blommor, kanske en sån här öppen stjärntyll sen så en rund till är alltid bra att ha så kanske en sånhär också slutligen en stängd stjärntyll den sista tycker jag såg bra ut för rosspritsning. Det stod på alla utom den sista att dom passar en stor koppling, då är det stora tyllar som passar bra till cupcakes! Men vill du inte lägga pngar på en normalstor koppling också, vara för en stängd stjärntylltill rosspritsning så gör bara ett pyttehål i spritspåsen och pressa fast den stängda stjärntyllen, det brukar funka, alla dom tre första är stora tyllar till stor koppling men den sista är ju till en mindre sånhär koppling den kostade iofs bara 12kr så jag tycker det är värt det. Och den stängda stjärntyllen var ganska stor för att vara en sån typ av tyll så den går utmärkt till ros-spritsning på normalstora cupcakes. Engångsspritspåsarna tog dom skamliga priser för så det ska du inte köpa där, billigast var 5kr st för en engångspåse. Gå ist in på Clas Ohlsson och köp engångsspritspåsarna, du får dock med  3 dåliga plasttyllar men så är det överallt med engångsspritspåsar, men där har jag för mig att dom tar 49kr för 20 spritspåsar i bra storlek pch med dom där skräp-tyllarna, dvs du betalar bara hälften så mycket för påsarna då än om du köper dom på Kakburken! Flowerpasten var även en del dyrare där än på Strössel & annat men det är pga olika märken och kakburken är i stort sett alltid några få kronor dyrare på det mesta. Men 200grm vit FP har du här se så har dom wiltons som är mer i och då kostar mer, men mängdmässigt blir den billigare för den är 453 gram och är här. Squires Kitchen vit FP 200 gram kostar 85kr. Wiltons Gum Paste (samma som flowerpaste som innehåller mer än dubbelt dvs 453gram kostar 139kr.

Det var väl ungefär dom sakerna du hade funderat på att köpa så nu har du länkar till bra tyllar (wilton är bra i tyllarna) och att köpa den eextra normalstora kopplingen för ynka 12 kr är absolut värt det om du köper fler tyllar där ifrån nån gång i normalstorlek så slipper du även med dom att kladda och byta påse för att byta tyll. Jag älskar min koppling!Dock har jag bara en normalsto, inget till mina 4 stora, men ska nog köpa några stora tyllar till så då blir det en koppling också och trots att del är olika märken så hoppas jag iaf det passar för jag vill ha lite mer att välja på bland mina stora tyllar när jag ska spritsa normalstora cupcakes! :)
Hoppas att detta var till någon hjälp så jag inte pysslat runt där i onödan Tungan ute Haha jag gjorde det iofs bara för att vara snäll och för att jag vet vilken typ av tyllar som skulle vara bra att ha till cupcakes och tänkte att du kanske inte var helt insatt i det än :) så hoppas det var till någon nytta, du kan ju kika på grejerna jag länkat och se vad du tycker om dom! Men tyllarna och kopplingarna är något jag starkt rekommenderar men köp engångspåsarna på Clas Ohlsson ist där dom kostar 2,50 ist för 5kr st. Då får du 20 st i ganska kraftigt material och ganska rejält stora påsar. Plasttyllarna kanske du kan peta i en påse om du ska slarvspritsa någon gång och inte har dina fina metall-tyllar och kopplingar med dig Glad Dom spritspåsarna är av märket "Jonas" som finns på i stort sett alla Clas Ohlsson jag varit på iaf. Så lycka till med valen av vad du ska köpa där om du fastnar för något alls av det jag länkat, jag tog ju tyllar som JAG tycker är bra till cupcakes, du kanske gillar så helt annat. Men det är ju smidigt att passa på eftersom du ska till Sthlm och man bara får köpa hämtorder nu och man får hämta den 18e juli när du har halva tiden kvar och kanske börjar bli ordentligt uttråkad och vill ha nya saker att pyssla och baka med Flört

/T

Tessen
0

Oj så långt det vart Tungan ute

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Haha läste en evighet ;) men det var verkligen ett enormt bra inlägg! Tack så jättemycket! Kommer köpa båda kopplingarna då eftersom det ändå knappt blev någon prisskillnad. Det enda jag tänkt på i princip, var att jag skulle ha wiltontyllar och en sån platt att kunna ha till rosor. Mer än så visste jag inte ^^ Tar dom lite större paketen med SP/FP då man bara tjänar på det i längden. Kommer att gå åt en del nu i början när jag ska träna på allt ^^ familjen och mormor (inte morfar, diabetiker) kommer rulla fram när vi ska hem, båten sjunker när vi ska tillbaka till fastlandet sen x) äh får buss bort en del, min lillebror är dock väldigt galen i allt som har med Socker att göra så grejerna lär försvinna snabbt! Ska se om jag kan lura mamma att äta en frosting med philadelphia i, hon hatar tanken på att det är ost ;) sen lär det nog bli en del tårtor där ute, så fort jag fått mina grejer. Nackdelen är väl att köket är väldigt litet, likaså ugnen men jag ska nog lyckas på ett eller annat sätt. Återigen - tack så jättemycket för all din hjälp! Den är guld värd!

Tessen
0

Vad bra att inlägget hjälpte om både kopplingarna, tyllarna och FP'n! Nu vart jag glad igen vilket minst sagt behövdes :) Du är så söt och tacksam över minsta hjälp du får. Du är som en söt lillasyster jag aldrig fick som vill lära sig massor och allt som dom äldre kan Tungan ute Haha nej men tycker bara du är gullig , snäll och hela tiden så tacksam och det gör mig glad och får mig att vilja hjälpa till ännu mer :)

Haha ja det är faktiskt smart att köpa dom stora paketen! Och dom får väl börja ta en joggingrunda innan varje fika ;) Och småbröder brukar vara tacksamma provsmakare. Dock är dom inte så gritiska utan bara slafsar i sig allt på en gång och hinner knappt känna smaken Skrattande

Vad roligt att du ska börja föra tårtor också :D det är det jag pysslar mest med så där kan du verkligen ösa på frågot om precis allt! Jag tröttnar aldrig jag lovar! Special"beställda" tårtor är min passion och min största dröm är att bli konditor och ha ett kitet konditori men lyxifare bakverk och väldigt speciella och bara beställnings-tårtor! Åh det vore ett underbart liv!

Det är guld värt att ha dig som behöver hjälp och är så intresserad av att lära dig allt som man kan! Kyss

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Det hjälpte massor! Antar att det är för att jag alltid varit "den duktiga" överallt. Har ganska lätt för det mesta, framför allt skolan. Så när jag väl behöver hjälp får man liksom korta förklaringar som man inte fattar något av, men det tror alla andra uppenbarligen.. Det är väldigt jobbigt, för när det väl är något som är svårt eller så, så får jag i pincip ingen hjälp alls. Så är det alltid överallt. Så är kul med ordentlig och riktig hjälp för en gångs skull, och du är så snäll dom hjälper mig precis hela tiden med allt! Verkligen jättesnällt :') Haha ja precis! Räkna med fler frågor under de närmsta veckorna när jag fått mina grejer ;) Åh vad roligt det lät! Hoppas du uppfyller den drömmen en dag då, funderat på att gå en sån där kurs inom det då? För då är det ju inte omöjligt :D

Tessen
0

Va bra att det hjälpte, gumman! ah när dom flesta ser en som "den duktiga" och man sen inte förstår något så är det tänkt att man ska fatta med några korta ords förklaring. Men att lära sig såna här saker, t ex att göra tårtor kan vara svårt och att göra blommor kräver tålamod och mycket pillande och gärna ett utförligt förklarande om hur man ska göra!

Och jag ställer gärna upp med så många långa förklaringar du behöver! Och så klart jag hjälper dig med allt jag kan och förklarar så gott som går hur alla saker används Glad

Jag har en ledsjukdom som gör att jag nog får svårt att klara av bageri-delen av den yrkesutbildningen som annars finns bara 18 minuter här ifrån med tåg. Åh jag har velat gå den i flera år men är sjukskriver pga flera olika problem men med just det så är det mina ledsmärtor, att jag lätt skadar lederna och när jag får ont lätt tappar saker som är lite för tunga. Hade det fungerat att bara gå konditori-utbildningen så hade jag inte tvekat en sekund. Jag överväger det fortfarande om jag kan få vissa hjälpmedel om gör att knän och rygg fungerar bättre under dagarna i skolan och på praktik. Men jag ska få hjälp i höst att få praktik på ett konditori som bakar sitt eget på plats så ska jag böra med bara 10 timmar i veckan, dvs 2 timmar om dagen, så ska jag förmodligen sitta vid något bord eller i ett hörn och pyssla ihop saker som dom anser min kvalificerad för.

När jag ska till praktikplatsen första gången och träffa dom funderar jag på att ta med en minitårta, minicupcakes och något annat mer kaklikt som typ whoopie pies jag kan baka ihop och förbereda så att dom får smaka och skaffa sig en uppfattning om vad dom tycker om min bakning  och då vad dom kommer låta mig hjälpa till med Flört Dvs mutor på deras eget "språk" ^^ Haha

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Ja precis, Jodå det vet jag, även om mitt tålamod inte är det bästa alltid ;) men jag gör alltid marsipanfigurer till min morbror vid jul, och dom kan jag sitta med i timmar så ^^ är oerhört kreativ av mig och älskar att teckna, måla och modellera. Tycker verkligen det är urkul, därför jag tror (läs vet) att tårtor etc är något för mig. Det är bra det, så kul att du hjälper mig ordentligt! :') Ja juste.. Det är inget som går att få bort någonsin då? Jag vet jag har det i släkten, även mamma har fått det nu, men det är inte alls så allvarligt tack och lov. Jag har väl lite nu, men typ bara att det alltid knäcker i mina leder men det kan jag leva med. Det du har hindrar ju dog från att göra det du vill - vilket inte är särskilt kul. Men hoppas ändå att du kan göra en del åtminstone, så du kommer en bit på väg till ditt mål :) Haha smart där, funkar säkert ;) jag hade blivit mutad snabbt x)

[_hsleiufhbtv]
2

Mahah nu ska jag räkna ut summan av vad allt kommer kosta mig, jag vill inte ens veta Oskyldig

thegirlyone
0

Denna siten har jag missat!! Ny favorit läggs till på en gång!! Vad roligt att du ska börja baka livetskaniner :D:D #29 du vill inte ha någon att prata med? Finns här isåfall.

[_hsleiufhbtv]
0

#33 vet ju ingenting om dig tyvärr, så nej :/

thegirlyone
0

#34 men OM du vill (verkar så) så finns jag här , hoppas du hör av dig!!

[_hsleiufhbtv]
0

#35 fortfarande får du svaret nej :/ ingen aning om vem du är tyvärr..

thegirlyone
0

Finns ändå här . Lovar dig , du verkar behöva prata med nån som kan .

[_hsleiufhbtv]
0

#37 kanske jag behöver, men inte med dig. Sorry.