Få marsipan att fästa på marsipan
Som rubriken lyder, tänkte göra en enkel tårta med marspian täcke på, runt om på kanten tänkte jag "klistra dit" hjärtan i Marsipan fast i en annan färg, men tanken slog mej nu att hur får jag hjärtana att fästa på den andra marsipanen. Vill ju inte att dom ramlar av innan man hinner käka upp tårtan =)
Några tips?
/ Elin

Ett tips är att lägga lite vatten på det du ska fästa, inte för mycket, men lite fukt. Med tunnare saker brukar det fungera bra. Annars finns ätbart lim om du har det.
Vill du att det sitter riktigt bra gör du lite kristyr, dvs royal icing.

Tack så mycket för tipsen ska prova båda varianterna :)
Snabba svar det gillar jag, eftersom jag alltid är ute i god tid :P

ätbart lim kan man annars göra själv, av äggvite pulver och vatten…

Just det själv tycker jag att vattnet var det enklaste att jobba med minst kletigt och så gick det att flytta på om man råkade vara mera darrig på handen än vad man tänkt sej :P
Jättesnygg tårta! Du verkar ha fått fast dekorationerna bra 
löses inte maripanen upp eller vad jag ska säga om man tar vatten? tänker mest på att man måste fodra insidan med fett om man spacklar med ex. grädde… hmm. tacksam för svar! :)
#10 Jo Marsipan löses upp av vatten, men här används bara lite lite grann just så att det ska bli lite upplöst och klistrigt just där man ska sätta på en tunn dekoration som inte väger för mycket. Men man ska absolut inte pensla på för mycket utan att bara fukta lite på marsipanen duger fint, antingen på tårtan där du vill ha det eller på dekorationen som du ska klistra fast om du inte är helt 100 på vart du ska sätta den. Men var som sagt noga med att baka fukta lite grann!
/T