Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3013 ggr
powderpuff
0

Svart färg

Hur gör ni när ni färgar SP riktigt svart?

Håller på med en tårta nu och de ska vara svart SP men jag får den bara till jätte mörk lila/blå/svart i färgen.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

Man ska helst köpa färdigfärgad svart SP eller färga mörkbrun chokladSP. Det är samma med röd, dom två färgerna kan vara väldigt krångliga!

/T

jessica87
0

Riktigt svårt att färga så det blir riktigt svart själv. det går om man bara ska ha liite, men man får andå ta rätt mycket färg.

Till ett helt lock blir det nog nästintill omöjlig, om du inte köper färdigfärgat.

powderpuff
0

Tack för era svar Glad

Ska nog ta och köpa hem svart och ha hemma. Den får duga som den är just nu och hoppas tårtan blir bra ändå Obestämd

powderpuff
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en liten förhandstitt. De ska vara lite stjärnor ovanför månen och vargen är de tänkt. Jag hoppas min utstickare kommer i dag och gör den inte de så får jag försöka spritsa lite.

Hoppas han som ska ha den blir nöjd, själv är jag inte riktigt nöjd med den Obestämd (men så är de väl alltid Flört

Kanten är tilljämnad också så den är inte så "vågig" och jag fick inte ett endaste veck på SP:n denna gången

Tessen
0

Du måste haft i en hel del färg med tanke på att locket blev så pass svart!

Kul att du lyckades utan några veck denna gången :)

/T

powderpuff
0

Ja jag tyckte de kändes som jag tog halva burken Tungan ute Nästa gång ska jag köpa hem färdig färgad svart i stället Glad

Tessen
0

Det tycker jag låter som en bra idé för de syns att den är blank av all färg, det kan ju också påverka smaken lite negativt om man har i för mycket färg tyvärr.

Men kul att du fick den slät och fin, sånt blir man alltid glad av :)

/T

powderpuff
0

Nu fick jag genast springa och ta en bit av de som blev över men tycker den smakar väldigt mycket vanilj fortfarande som tur är Glad

har du ett bra tips på att sprits så de blir små stjärnor?

Tessen
0

Va bra att smaken inte hade påverkats :)

Om du har en liten stjärntyll och spritsa med gul smörkräm eller kristyr. Annars vet jag inte riktigt.

/T

powderpuff
0

Jo en sådan har jag. Trodde mina stjärn utstuckare skulle komma idag men de gjorde de inte Obestämd

Jag får försöka göra de bästa av de möjliga Flört

Tessen
0

Jamen vispa ihop gul smörkräm och testa först på något annat underlag med lite olika stjärntyllar och bara dutta lite lätt med dom och se vilket resultat du gillar bäst :)

Jag har såna stjärnutstickare, fick dom i ett paket med massa olika. Pyttesmå är dom, tur det är ejector i annars hade man aldrig fått ur dom där små stjärnorna!

Tyvärr kommer ju inte allt precis när man vill ha det.

Själv har jag kommit fram till att jag nog har för lite sp till att både göra lock, ca 20 blad och flaggan till Hammarby-loggan så funderar på om jag måste färga vaniljmarsipan (jag avskyr marsipan) och använda till det eller om jag ska köpa Dr Oetkers dåliga SP och bara ha till dekor. Jag har FP hemma men vill inte att loggan ska bli hård. Eller så får jag göra ett tunnare lock och ta 50g av Dekorfondanten till loggan (om det räcker) och 450g till locket. Jag föredrar iofs ganska tunna lock på 2,5 - 3 mm men man ska ju ha lite att lyfta i också. Funderar på att köra Dr Oetkers till loggan bara, Dekorfondant till locket och FP till texten. Svåra val man har här i livet ;)

/T

jessica87
0

Jag har också sånna små utstickare med hjärtan och blommor till liljekonvaljerna, har ingen ejektor, utan blåser ut mina. eller tar en pensel och trycker lite lätt loss dom.

Tessen
0

#12 Det funkar ju iofs också, eller såna tandpetare man köper på Ica som är platta, jag brukar använda dom att fixa till text samt när jag ska färga. Kostar väl ca 10kr för 500st tror jag det är och dom funkar att pilla ur saker ur utstickare utan ejector eftersom dom inte är så vassa och petar hål. Men nu har jag ju köpt 3 penslar från Wilton så går ju använda baksidan på dom med. Ska testa att måla med dom förstöra gången på söndag när jag ska göra gröna ränder på Hammarbyflaggan.

Din steg för steg beskrivning på liljekonvaljer får du snart lägga upp också tycker jag för jag tänkte köra igång en ny tävling i juli :)

/T

jessica87
0

kommer troligen steg för steg på liljekonvaljerna i veckan som kommer, kanske redan imorgon, jag har så mycket inför mitt dop att förbereda också, men det kommer snart.

Tessen
0

Okej :) Förstår att det är mycket med dopet!

/T