Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 2757 ggr
Praefatio
4

Tjusiga bakverk till bröllop

Nu är det åtminstone två år kvar tills jag och min sambo har råd att gifta oss, men planerna är i full gång redan! Vi ska ha ett thébjudningsbröllop, med en bröllopsfest som inte bjuder till trerätters utan en fantastisk engelsk-fransk thébjudning i viktoriansk stil. Tanken är att göra väldigt mycket själv, men lägga mycket omsorg och pengar på att det ska kännas "redigt" trots avsaknad av middagsmat. Det blir fyra bufféer:

En dryckesbuffé: ~10 sorters théer av god kvalitet, 3 kaffesorter, alla tillbehör till de varma dryckerna, hemkokt jordgubbssaft, hemkokt lemonad och så champagne till brudskålen. Relativt alkoholfritt med andra ord.

En sconesbuffé med alla goda tillbehör man kan tänkas vilja ha: clotted cream, vispat smör, olika lyxiga hårdostar och olika hemlagade marmelader. Dessutom ett gäng superbt goda snittar.

En frukt- och godisbuffe.

Och det viktigaste - en bakelsebuffé! Den ska kännas lite extravagant. Ska helst baseras på saker som kan stå framme på buffé utomhus utan att bli äckliga, så ren vispad grädde måste undvikas, annars hade jag gärna serverat petit chouxer med jordgubbar och vispad grädde. Hittills har jag tänkt ha ~10 sorters macarons, 3 sorters minicupcakes, cake pops (mest för at de är så fina och för att barnen blir glada) och små chokladbiskvier. Allt ska göras i liten version för att man ska orka äta flera saker. Dessutom blir det bröllopstårta.

Eftersom det är lång tid kvar så kommer jag säkert att komma på fler saker att ha på mitt bakelsebord men jag tänkte försöka engagera er lite också ;) Vad tycker ni? Det ska kännas lite exklusivt, inte kladdkaka, kanelbullar eller mockarutor som folk bakar hemma ändå utan lite mer thébjudning. Det ska dessutom se vackert ut. Får ni några spontana idéer?

Praefatio
1

Kan tillägga att det JÄTTEgärna får vara sånt som går att baka ett par dagar i förväg och förvara i frys eller kyl. Jag kommer att ha gott om frivilliga "bagare" med mig men…

Gör inte heller något om det är lite klurigt att göra. Jag kan t.ex. inte göra macarons än men har ju två år på mig att förfina teknikerna, och en fästman som gärna agerar testpanel ;)

Tessen
3

Enligt mig är små Sarah Bernhardt-bakelser godare än biskvier, eller så kan du ha både och om du eller din fästman är väldigt förtjusta i vanliga biskvier. Sarah Bernhardt är biskvier fast med chokladtryffel ist för smörkräm. Supergoda men man får göra dom små, en teskeds-stor klick smet är lagom till en botten enligt mig (: Vill du ha recept bidrar jag gärna med ett jag vet blir gott! Glad

Låter förövrigt som ett mycket mysigt och trevligt bröllop, jag är inte mycket för bröllop alls men en sådan tillställning tackar man ju aldrig nej till. Jag tycker själv det är mysigt att fixa afternoon tea med lite tillbehör som scones med tillbehör och några bakverk och självklart flera fina sorters te, ihop med goda vänner kan det inte gå fel :)

Vad har du tänkt för smakkombinationer på macaronsen(jag har faktiskt aldrig bakat det, kanske är dags snart för att se hur stor katastrof det blir, haha) och även på mini-cupcaksen? Och har du några planer för tårtan än? Du har ju ett tag på dig att planera vilket alltid är bra när man ska göra ett stort dessertbord!

/T

Praefatio
1

Jag är uppvuxen på Sarah Bernhardt, det var allt man kunde äta som glutenintolerant på 90-talet, så jag är lite trött på dem faktiskt men man kan förstås göra båda. Det kan nog vara trevligt, det blir så mycket smörkräm ändå!

Ja, visst låter det härligt. Vi har valt thébjudning istället för klassiskt upplägg av flera skäl, bland annat för att risken är så stor att det blir lite stelt och trist med stora sällskap vid bord där ingen riktigt känner varandra och där många gäster är lite socialt awkward. Det blir inget riktigt "flow" på samma sätt som vid utomhusvistelse och buffé med lite mer mingelkänsla. Man kan ha fina sommarkläder snarare än finkläder och bufférna skapar samtalsämnen. Dessutom är jag tokig i den viktorianska eran och en riktig pysselmänniska så det ska bli himla mysigt att klura med dekor osv!

Jag har några idéer på macaronsen. Rabarberkompott & kanel är en klar favorit hos mig så den blir det. Pistage, pepparmint & choklad, jordnötssmör & hallon, choklad & rom, kokos… Det är ju så vansinnigt gott, ett av mina favoritbakverk. Har du några favoriter? Cupcaksen har jag inga idéer för alls än så länge! Vet bara att jag vill ha rena och "äkta" smaker, inga godisfluff eller liknande. Får gärna smakidéer. Tårtan vet jag inte heller än, men tanken är att den ska vara väldigt frisk och lätt eftersom det blir så mycket choklad och smörkräm i övrigt. Jag skulle kunna leva på smörkräm men alla är ju inte likadana :p

Tessen
0

Ja det låter verkligen helt underbart! Jag har faktiskt aldrig ens ätit macarons eftersom jag inte gillar när det blir för sött! Men Ladurée har ju öppnat i Sthlm så nästan ett måste att gå dit och köpa några och testa nästa gång jag är i Sthlm. Löjligt nog kostar dom 20kr st så det blir inte många smaker testade!

Jag tycker ju att mini-lemon curd cupcakes med en hallonfrosting är väldigt gott och somrigt! Sen så vanliga saftiga mini cupcakes med någon god frosting som t ex whipped cream cheese frosting eller mascarponefrosting. Sen så några bär cupcakes kanske? det är ju några smaker som är lite lättare :)

Snittar med olika pålägg är ju riktigt gott det också, även scones med clotted cream och lemon curd!

Jag tror det kommer bli ett jättemysigt bröllop och det är bra tänkt att det liksom inte behöver klä upp sig i annat än härliga sommarkläder som man är bekväm med och att sitta bredvid någon man inte känner halva kvällen blir minst sagt stelt så idén med en buffé att gå och plocka i och mingla runt och prata tror jag blir superbra! Och nej, alla älskar ju inte smörkräm :D

Jag är likadan, älskar pyssel och att pilla med grejer. Tyvärr har jag ju en hel del problem med en bekräftad och förmodligen en till obotlig sjukdom som ger smärtor i kroppen och jättemycket trötthet och andra ganska irriterande symptom så det kan bli lite jobbigt ): Man vill ju orka mer när man bara är 26 år så jag har lite svårt att acceptera det. Så nu mera blir det mest bara sånt man kan förbereda. Jag och min fina lillebror som slutar 9an imorgon ska t ex ha middag och myskväll på måndag tror jag det blir men jag borde börja med tårtbotten redan idag, fylla tårtan på lördag, fixa dekoren imorgon eller något, sen blir det att göra köttgryta på söndag så jag har så lite som möjligt att göra på måndag så jag slipper vara sådär otroligt trött som jag blir när jag grejar för mycket och får ont ): Vill bara kunna fixa dom sista detaljerna så jag orkar umgås med honom hela dagen utan att behöva vila emellanåt.

/T