Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2137 ggr
jessica87
0

MMF - Lätt att täcka tårtor med?

Hej!

Ngn som provat MMF, och har ett bra recept på det? smakar det ungefär som sockerpasta? är konsistensen som sockerpasta? lätt att täcka med, alltså det spricker inte lätt och så?

Tips och råd mottages tacksamt.

Tessen
0

Jag har gjort ca 4 satser MMF och jag gör inte om det. Enklare vore det nog om man hade det amerikanska fettet Crisco för då kan man smörja in mkt lättare än med kokosfett som är stenhårt. Men att göra det är något av det kladdigaste som finns och enligt mig är det 10ggr sötare än t ex Dekorfondant och det smakar bara marshmallows! Det är svårt att då rätt konsistens enligt mig iaf. Antingen blir den för lös och fastnar i allt och alla, eller så blir den torr(även om den inte känns torr) och spricker. Jag har lyckats okej på en av 4 tårtor. Så jag håller mig alltid hädanefter till SP, Marsipan i undantagsfall men då ska det vara riktig kavelmarsipan.

/T

jessica87
0

Okej, för jag ska göra en tårta på onsdag och behöver varor tills dess, det har packats och skickats iväg idag och borde på det till på onsdag, men tänkte i värsta fall, så jag har ett alternativ att täcka tårtan med.

läste någonstans att den ska vara ungefär som Flowerpaste, tycker du det?

Tessen
0

Haha när man gör det så ska det fortfarande vara kletigt ungefär som ett tuggummi när man gjort klart det sen ska det sätta sig över natten. Bara det att mina är lika förbannat kletiga inuti dagen efter också så jag får alltid tillsätta mer florsocker eftersom det fastnar i kavelmattan, det fastnar i kaveln och det fastnar i händerna. Första gången så täckte jag nog tårtan med mer svordomar än MMF Tungan ute

/T

jessica87
0

Okej, vad för recept har du gått efter?
hade kanske varit kul att testa, men jag får se, någon gång blir det nog av iallafall.

förstår att det inte var det lättaste att täcka tårtan med om det var så kletigt.

Tessen
0

"Ett bra grundrecept. Räcker till en rund tårta med diameter 24-26 cm

200 g marshmallows
400 g florsocker
½ dl vatten
3 msk olja, matolja

Jag använder oftast Haribos BBQ marshmallows. De är så goda, speciellt färska.

Jag gör oftast på nästan hela påsen, d.v.s. 300 g. Men det brukar väl bli 250-280 g typ.

Marshmallowsen smälter jag över ett vattenbad (Jag har ingen micro. Har du det är det enklast att smälta så några sekunder åt gången och röra emellan tills tills allt är helt slätt)
Marshmallows är kladdigt, så för att det inte skall bli en enda stor klibbig massa när jag smälter tillsätter jag vattnet.
När alla marshmallows är ordentligt smälta häller jag över smeten i en stor skål, som jag haft i lite olja i innan.
Tar en träslev och har lite olja på den med. Sedan har jag i lite florsocker åt gången i smeten.
Kanske 1-2 dl åt gången, jag är inte så noggrann av mig. Brukar bara hälla i! Jag rör ordentligt den första gången jag har i florsocker.
Så det blandar sig ordentligt. Så håller jag på så tills jag haft i allt florsocker.
När nu alla 400 g florsocker är i, så är det fortfarande ganska kladdigt. Det är okej. Det skall vara så.
Nu måste massan ligga och "vila" ett tag. Så den "sätter" sig. Då gör jag så att jag tar en 3 L påse.
I den har jag i olja och "sprider ut" oljan i påsen. Vänder ut och in på den, stoppar i handen och tar sedan MMF:n och lägger den i påsen. Låter det sedan vila i minst några timmar men helst ett dygn."

Det receptet som jag hittade på en blogg, samma recept som min brors sambo's syster använder men hon får sin superfin och i rätt konsistens och jag förstår verkligen inte hur. Jag använder förövrigt cocosfett att smörja skålar och slev med. Har testat olja med, gör ingen skillnad.

/T

jessica87
0

Okej,, tack! får se om jag testar…

Tessen
0

Ja du får se om du vågar dig på det odjuret :P Lättare att köpa Fun Cakes SP med marshmallow-smak om man nu vill ha den sötsliskiga smaken av marshmallows!

/T

jessica87
0

Ja, egentligen vill jag ju inte det, men tänkte att den kunde vara bra att ha som akutlösning om jag inte får hem mina varor i tid.

Annars är det lockade och testa hemgjord sockerpasta.. testat det?

Tessen
0

Nej det har jag faktiskt inte testat. Det blir nog inte riktigt lika klibbigt som MMF iaf. Kan man ju alltid hoppas iaf ;)

/T

jessica87
0

Okej,, aja, nu har jag beställt 8 paket sockerpasta, en del går ju till doptårtan, men funderar starkt på att testa o göra egen, kanske det blir en hit, o i längden blir det ju billigare också.

Tessen
0

Ja precis. Jag beställde igår så det skulle skickas senast onsdag enligt hon som svarade på mailet. Men beställde bara 500g SP just nu till en tårta till min lillebror som slutar 9an på fredag. Sen så beställde jag lite tårtbrickor då jag är trött på tårtpapper som blir blött och får man smörkräm på är det förstört. Sen så blev det även några kartonger.

Om man lyckas göra SP som är enkel att jobba med så är det absolut billigare i längden ja :) Man kanske skulle testa nån gång!

/T

jessica87
0

Ja, vi får kanske ge oss på det någon gång. =)

Caf_Roy
0

Jag gjorde egen SP i början, första gångerna gick det ganska bra, men ibland kunde den bli held oanvändbar. Så jag började köpa färdig. Det var en otrolig lättnad att veta att den var samarbetsvillig och perfekt varje gång! Jag brukar köpa MMF för att den inte spricker eller fastnar i kavelmattan lika lätt (nästan aldrig!) och för att den är godare. Har dock aldrig provat att göra egen MMF. När jag började köpa färdig lovade jag mig slälv att aldrig mer behöva göra egen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tessen
0

Ja vem vet, det kanske inte är så svårt och blir okej att jobba med :)

/T

MariaJa
0

Jag kör alltid med Marsipan som jag köper på Martin Olsson. Funkar alltid, relativt lätt att färga och smakar enligt mitt tycke bättre än SP.

Tessen
0

Jag gillar inte Marsipan, många jag känner är nöt/mandelallergiker och jag har hittat en SP som är ganska neutral i smaken så jag håller mig till den. :) Och den är superenkel att färga och att arbeta med. Alla föredrar vi olika, som tur är så inte alla göra likadana tårtor med samma smak jämt.

/T

jessica87
0

Tessen, vilken sockerpasta är du har? bagels? jag har bara testat Ballinas, båda smakerna, jag tycker helt klart den med vanilj inte är lika söt och mer naturlig i smaken, den med vit choklad är mer kemisk i smaken tycker jag.

Tessen
0

Jag har testat Ballinas vanilj och vanlig choklad, okej att arbeta med men kemiska i smaken. Jag använder mest Fun Cakes som har vanilj, marshmallow, choklad, banan, apelsin och hallonsmak och en massa olika färger, inte har det där kemiska i smaken och funkar bra att jobba med. Men ska jag täcka en tårta vit eller vill färga själv så använder jag Dekorfondant då den smakar så lite som möjligt så smakerna av själva tårtan kommer fram istället och jag tycker den är smidig att jobba med :) Dekorfondant och lite färgade och fruktsmakande Fun Cakes finns här och Fun Cakes i dom flesta smaker och färger finns här inne på Sugarpaste -Vit och Sugarpaste - Färgad. :)

/T

plutopellis
0

#13 vart köper du MMF?

powderpuff
0

#18 Fun Cakes med hallonsmak är helt underbart god. Den kan man äta bara som den är Tungan ute

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Caf_Roy
0

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

plutopellis
0

Tack! :)