Tårtbrickor till långpanne-stora cheesecakes?
Ja, frågan är vad i hela världen ska man använda som tårtbricka till 2 st cheesecakes som görs i långpanna?
En av mina förra stallkompisar ville att jag skulle hjälpa till med efterrätt för hennes son tar studenten och har studentskiva den 8e juni. Han vill inte ha några vanliga tårtor utan stora cheesecakes men med lite typisk "Studentdekor" i SP och FP. Men det finns ju inga brickor eller något som är lagom. Vad har ni använt om ni gjort en långpannestor tårta?
Ska jag behöva be min kusins sambo som jobbar på sin pappas snickeri-företag att göra brickor åt mig? Om han har tid dvs då dom på fritiden har fullt upp med att renovera en gamla mjölkvarn till ett bostadshus och han kan ju inte gärna göra det på arbetstid.
Så alla tips är varmt välkomna! Det är allså en helt vanlig djup ugnsplåt jag ska använda, kan inte måtten på den utantill men alla har ju en sån plåt så det är ju inte så svårt att kolla.
/T
Jag brukar när det gäller större tårtor ta tjock och stabil kartong som skär till den strl jag vill ha och spar ca 3-4 cm runt om sen klär jag den med folie och tejpar på undersidan och sist lägger jag på tårtpapper som finns att köpa i vanliga mataffärer så det passar brickan allt från 1 till fler beroende på kartongstrl och under tårtpappret lägger jag lite dubbelhäftande tjep så pappret ligger still…hoppas det är till nån hjälp.
Annars kan du lägga på vanliga brickor om du har nån strl som passar annars kanske det finns på IKEA eller Lagerhaus..
Jag Gör på samma sätt som Koralliz.
Jag brukar hitta en hel del olika sorters brickor och serveringafat på Ikea, ÖoB, Rusta, second hand och pryl-ställen. Allt från plåt till engångsfat i plast. Det behöver ju inte vara en "riktig" tårtbricka, bara den har rätt form. Sen kan man ju klä om den själv eller "pimpa" den om det är en tråkig bricka.
Jo men jag vill gärna ha något lite tjockare och stabilare, inte gärna kartong eftersom när cheesecaksen blir så stora och ska transporteras en liten bit är det risk att kartongen viker sig om man inte tagit typ 4 lager kartong och lindat in totalt i silvertejp eller något sånt. Har heller inte hittat några brickor på Lagerhaus, ÖoB eller Rusta som är tillräckligt stora.
/T
Nu vet jag inte var du bor men om det finns nån affär som säljer bräder mm så fråga där om du kan köpa en spill bit billigt av nån planka med rätt tjocklek som dom kan såga till den strl du önskar…så gjorde jag för många år sedan när jag skulle göra smörgåstårta i en viss bredd o längd så gick till affären där jag bor som säljer bräder och fick den strl jag önskade.
Vi har tagit en vanlig ugnsplåt, en sån platt och klätt i folie, som dom gjorde med kartongen, fast detta blir lite hårdare
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Tack så mycket för alla tips :)
/T
jag funderar på att låna min fars snickarbod och snickra ihop just tårtbrickor för udda mått.. eller iallafall få honom att gå ut i boden och göra det åt mig..:) du kan väl köra en tillfällig lösning nu, så kan du kanske be din kusins man att snickra ihop några till dig när han har tid?
jag har kört med lite större trä-skärbrädor med, de kostar ju lite om man vill upp i större mått, men det kan det ju vara värt om man inte vill snickra själv ;)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Ja jag får fixa något tillfälligt så får han, mot en tårta eller så, (han är världens gottegris) fixa några brickor åt mig när han känner att tid finns över. :)
/T
På kakburken.se har de tjocka stabila tårtbrickor i upp till 35,5x50,5cm. Större plåt än så har du väl inte?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Nej det har jag inte, har bara inte kollat in alla tårtbrickor där än. Dock är det inte aktuellt än då studetskivan är imorgon och läkaren har nyligen dragit ner min medicinering för Fibromyalgi-smärtor så jag har inte haft orken att baka så en annan fixade det. Men tack så jättemycket för alla fina tips du lagt in i lite olika trådar :)
/T
Ouch, kanske borde sluta klaga över att jag har träningsvärk.
Jag borde städa köket, men det är mycket roligare att hänga här…
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Alla har vi våra problem och alla har rätt att klaga. Men jag kan ju inte påstå att Fibro-smärtor utan tillräcklig medicinering är särskilt roligt då man vill orka baka och göra saker man alltid orkade innan(då är jag ändå bara 26 år), men minsta ansträngning så är det bara att stupa i sängen och ligga där i några timmar.
Städa köket borde jag med. Eller iaf diska. Men det är ju både tråkigt och gör ont i ryggen, knän och nacken! Varför har jag inte diskmaskin? >.< Jag håller med dig om att det är roligare att sitta vid datorn än att städa!
Skönt att man kan ta lite i taget när man gör tårtor så att det fungerar fortfarande iaf! Ska försöka spara ihop pengar till en Kitchen Aid också så det blir ännu enklare. (:
/T