Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2988 ggr
Mielan
0

Blomblad utan utstickare.

Hej!! Jag är rätt ny inom att dekorera tårta med sockerpasta. Nu har jag fått möjlighet att baka en doptårta och vill bl.a. ha blommor och blad på. Jag har ingen utstickare för blad så jag undrar om det finns nåt smidigt sätt att göra på för hand?? Tänkte ev spritsa men vet att jag inte är så bra på det, så hellre vill jag ha sockerpasta. Tar tacksamt emot tips ;)

jessica87
0

du kan ju skära ut bladliknande former i sockerpastan o göra mönter i bladet för hand så det ser mer naturtroget ut. boj till bladen när du lägger det på tårtan så ser det livligare ut än om det ligger platt på tårtan.

Suzi
0

Använd ett riktigt blad som "mall" och skär ut efter det? Glad

[Louisez98]
0

Jag vet att detta inte har med varken sockerpasta eller spritsning att göra, men ändå! Du kan ta rosenblad, tvätta av dem och pensla ett par lager med choklad. Lägg in i frysen, pensla lager, lägg in i frysen osv. Sedan, när det är ett rätt tjockt choklad-lager kan du pilla bort bladen. TADA! Chokladlöv. Förvara sen i kylen eller frysen.

Suzi
0

#3 Så gör jag med Skrattande Jag brukar använda murgröneblad ganska ofta, de har fin form och "linjerna" i bladet syns tydligt :)

[Louisez98]
0

4# ja, det blir riktigt snyggt! :D

plutopellis
0

#3 och 4, detta ska jag komma ihåg. Ska ge mig på att baka min egna bröllopstårta till vintern! Tyst men kommer bli tårtkalas i sommar för att öva Flört

Tessen
0

#3 och 4 - Vilket bra tips. Det måste ju vara supergott på en tårta täckt med chokladganache eller varför inte bara vanlig grädde eller chokladgrädde. (Jag är sugen på choklad nu vilket kanske märks^^)

Det är ju ett enkelt, billigt och jättebra alternativ om man inte har några bladutstickare med veiners till modelleringschoklad eller choklad-SP om man vill ha chokladlöv som ser verkliga ut. Det är ju så löjligt dyrt att köpa Dr Oetkers chokladlöv som finns i en paket ihop med typ 6 rosor, som man kanske inte ens vill ha. Dom ser verkligen fabriksgjorda ut och kanterna ärinte det minsta släta på vissa av dom.

/T

[Louisez98]
0

Ja :) bara att när man tror man är klar gör man ett par lager till ^^

Tessen
0

Ja det kan jag tänka mig. Man vill inte gärna att dom går sönder efter allt pill bara för att man la på ett eller två lager för lite.

Men vanlig smält blockckoklad kan ju vara lite smått krånglig då den ofta är tjock så ska man doppa något i så har man ju alltid i liten olja/cocosfett för att slippa fula dropp-ränder som hänger kvar. Men det vorde välbara vara till ens fördel om den smälta chokladen är tjock när man gör sånt häär så man inte behöver göra typ 17 lager.

/T

[Louisez98]
0

Jo. Men hur menar du med droppränder? Man vänder jue på lövet. Förlåt för att vi OT-ar din tråd ;)

Tessen
0

Nej men jag menade om man doppar en cake-pop i smält blockchoklad utan att ha i lite olja eller cocosfett för att göra den lite tunnare och att den rinner lättare. Doppar man cake-popen i chokladen utan något fett och snurrar den så hela är täckt måste man antingen stå och snurra på den jättelänge för att överflödet ska rinna av och det blir fula ränder runt om den eller om man ställer den att torka direkt så rinner det alltid och man får ingen jämn yta. Men om man har lite smaklös olja eller cocosfett i så blir chokladen tunnare och överflödet rinner av mycket fortare utan att man behöver stå och snurra på cake-popen eftersom chokladen inte är så tjock och trög och bara blir trögare för varje man gör.

När man penslar löven, då tar man ju den sidan där man ser alla små trådar och vener i lövet, sen penslar man på ett lager, kyler så det stelnar, penslar ettlager till, kyler osv, då behöver man ju knappast tunna ut chokladen utan det är väl mer en fördel att inte göra det?

Nu vart det virrigt, Förlåt att vi snurrar iväg här (;

/T

[Louisez98]
0

Nejdå, inte vad jag har märkt. Tror bara det skulle bli jobbigt! ^^

Tessen
0

Ja det var det jag tänkte. Det är ju bättre att bara ha ren choklad när man ska pensla löv och annat som gärna får bli lite tjockare.

Får nog testa det där, dock stoppar jag inte mina nya Wilton-penslar i choklad så det får jag nog leta fram en pensel bland mina målargrejer i vindsförrådet att rengöra och använda till (:

/T

[Louisez98]
0

Aa. Har tidigare använt en sån här som man rensar svamp med typ, du vet :)

Tessen
0

Okej, jag har bara en sån i silikon och det går nog inte riktigt lika bra ^^

/T

[Louisez98]
0

Haha, nej ;)

Tessen
0

Har stora, täta penslar som man använder till oljefärg i vanliga fall men har bara använt några av dom, så en sån borde ju funka.

/T