Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 24922 ggr
Stephanie
5

Grädde som inte går att vispa?

Vad kan det bero på om grädden inte går att vispa? Obestämd Skulle göra hallongrädde nu, men har stått i 20min nu med elvispen utan att få grädden att tjockna… Den är fortfarande rinnande…

Vad kan det bero på? Jag antar att det inte finns något att göra, så jag lär få köpa ny grädde och nya hallon imorgon Obestämd

Det är Milkos grädde förresten, om det har någon betydelse.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

dragonstar
0

Kanske dum fråga men ka ndet kommit saliv elelr något annat iden? Fått för mig att det påvärkar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Stephanie
0

Nej det tror jag verkligen inte Obestämd Både skålen och visparna var nydiskade och vad jag vet så dreglar jag inte… Tungan ute

Gerbilflicka
0

Och det ar vispgradde? Jag gjorde missaget att kopa matlagningsgradde en gang… och vispade som en galning utan resultat saklart.

idalotta
0

vet att bland annats coops vispgrädde tar sjukt lång tid att få upp..

Ida

Medarbetare på Florist

Åsa S
0

Det kan ju vara fabrikationsfel också, så jag skulle även maila Milko de flesta företag vill få feedback om sina varor så de kan rätta till ev. misstag i produktionslinjen ofta brukar företagen skicka en värdecheck som tack.

+Kolla noga på förpackningarna vissa produkter är så lika så man lätt kan ta fel, + jag brukar även läsa innehållsförteckningarna eftersom man envisas med att stoppa i karragenan i många gräddprodukter. Karragenan är förbjudet i många länder eftersom det misstänks orsaka cancer, riktig 40% grädde brukar dock vara fri från karragenan.

Stephanie
0

Jodå, vispgrädde var det… Obestämd

idalotta
0

o den har inte varit fryst?

Ida

Medarbetare på Florist

Suzi
0

Har du värmt den? Vad jag vet fungerar det inte så bra att vispa den om den har kokat eller fortfarande är lite varm.

Stephanie
0

Nope, varken varit fryst eller värmd. Nyöppnad direkt från kylskåpet. Hade grädde av annat märke, som också stått i kylskåpet, som jag vispade 10 min tidigare utan problem.

Suzi
0

Det kanske var utgånget datum?

Stephanie
0

#10 Bäst före 22 feb.

idalotta
0

Tycker du ska kontakta tillverkareb av den här grädden. ofta får man kompensation eftersom dom blir glada över att få reda på ev fel o brister

Ida

Medarbetare på Florist

Chestnut
0

Tycker att du har fått bra svar men vill komma med lite tips i alla fall Glad

Vispa i ett kallt rum. Jag brukar stå vid fönstret i köket och ha det lite öppet när jag vispar. Då går det fortare och lättare att få den ordentligt uppvispad.

En knivspets med bakpulver ger bättre stadga till grädden.

Men håller med om att du bör mejla företaget!

Med vänliga hälsningar
Chess

Stephanie
1

#13 Jag vet inte riktigt om jag vill fortsätta köpa sån grädde där man måste öppna fönster eller blanda i bakpulver för att kunna vispa den… Obestämd Den grädden vi brukar köpa tar bara några sekunder innan den är vispad och klar.

Chestnut
0

#14 Jag gör så oavsett märke på grädden då jag tycker att det blir bättre resultat då Tungan ute Men vilket märke brukar du köpa?

Med vänliga hälsningar
Chess

Stephanie
0

Fick svar från dom nu, de säger att det kan ha hamnat mjölk i vid produktbyte med lägre fetthalt. Och det låter väl rätt rimligt då…

musicpanda
0

#16 erbjuder dom någon kompensation för ditt bekymmer? :<

Stephanie
0

Ja, de ska sända någon kompensation per post tydligen…

musicpanda
0

#18 Jag undrar hur grädden skulle ha smakat…

Stephanie
0

#19 Den smakade inte dåligt i alla fall.

mosterbakar
0

Blandade du hallonen med grädden innan du vispade den? Jag brukar vispa grädden först och vända i hallonen sen. Vet inte om det funkar att  vispa grädden med hallonen i.

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Stephanie
0

#21 Jag provade att blandade i hallonen, men grädden gick inte att vispa innan det heller.

HLJB
0

Laktosfri vispgrädde tar längre tid att vispa tycker jag.

Stephanie
0

#23 Den var inte laktosfri heller… Tungan ute

Moa-16
0

Har hänt mig oxå! Då var grädden så seg att vispa. Tog säkert 30 min, och det hände inte mycket. Då var det skånsk grädde. Så var det skånsk grädde du vispa med?:-d

[crazykitty]
2

Grädde med lägre fetthalt än 40% brukar ta längre tid att vispa har jag erfarenhet utav. Eftersom att fetthalten är lägre än vad som är standard (40%) så brukar tillverkarna tillsätta olika förtjockningsmedel. Tror iallafall att det kan vara det. Men rätta mig gärna om jag har fel Skrattande

Berglund
0

Låter mest som om den har skurit (skärt) sig eller att de fått mjölk i. Måste varit mycket mjölk då. Om den smakade mindre krämigt/fett än vanlig vispgrädde (som är ovispad) så var fetthalten/mjölk i grädden defenitivt problemet.

Stephanie
1

#27 Det tänkte jag dessvärre inte på, hur fet den smakade..

FiffigaFlinga
0

Jag köper alltid bara 40% grädde, det ska ju vara riktiga produkter när man bakar =)) Dom 36% produkterna tycker jag är för mjölkiga å inte alls lika goda!

Åsa S
0

#29 +De som har lägre fetthalt än 40% innehåller även karragenan som är förbjudet i ex. Australien och Nya zeeland (kan vara cancerframkallande, verkar inte finnas så många studier dock) så det är också en orsak till att inte välja magra alternativ.

Mamadragon
0

En litet senkommen tanke poppade upp i mitt minne. Min mormor sa alltid att det får inte finnas vatten kvar på vispar el i bunken. Då skulle tydligen inte grädden resa sig.

Och ett litet tips om grädden skär sig medan man vispar, vilket den faktiskt gör ibland när det är åska i luften. (Trodde länge det var en myt tills jag råkade ut för det själv)

Fyll upp lite iskallt vatten i diskhon el större bunke, gärna lite isbitar i oxå. Ställ ner gräddskålen i detta och börja vispa igen. Helt magiskt blir den normal och fluffar upp sig som den ska. Cool Helsjukt men sant

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

tildabelle
0

Min sambo köpte 2 paket milkos vispgräde när jag skulle baka en tårta. ingen av dem gick att vispa ordentligt. Efter 20min med elvispen såg den ut som arlas grädde ser ut efter 2-3minuter. Då gav jag upp. Sambon fick gå och köpa arlas istället.

/Alexandra

Stephanie
0

#32 Hehe, vi brukar också använda arlas…. Tungan ute

[Northbridge]
0

Min syster har också varit med om det. Hon kunde inte komma på vad som var felet… Hon är utbildad kock och tyckte det var konstigt. O.o