Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2737 ggr
hamis
0

Chokladbollar och muffins!?

Hej här i stugan! Älskar att baka. :D Så nu undrar jag en sak;

Mina chokladbollar blir alltid så torra och oavsett om jag följer receptet elelr inte. vad gör jag för fel? Tips?

Sen mina muffins.. Alla sjunker ihop…. och blir inte särskilt kladdiga. Vad gör jag för fel där? :/ Går bara inte! haha.

hus-musen
0

Vad har du för recept? Lättast att börja där.

Cokladbollar kan bli torra om man inte har tillräckligt med vätska eller smör.,bara att tillsätta mer.

Qui dormit, non peccat

Tessen
0

Testa att ha i mindre havregryn eller häll i en skvätt vätska, apelsinjuice tycker jag är gott i!

Vill du att muffinsen ska bli kladdiga? Kladdkakemuffins sjunker ihop, så är det bara, och du får inte ha inne dom iugnen för länge helt enkelt, dom ska nästa vara lösa i mitten. Jg föredrar att kyla ner dom helt innan jag äter kladdkaka, både vanlig och i muffinsform för då blir dom sådär sega och goda med en lite knaprig kant.

Ett bra recept på kladdmuffis är detta http://www.tasteline.com/Recept/Bea_s_Chokladmuffins

Klddmuffins ska absolut inte vispas utan bara vändas ihop. Man ska inte slå in en massa luft i dom för då blir dom inte sådär sega/kladdiga och goda.

Jag föredrar iofs att göra riktigt lätta och luftiga muffins med en god frosting på. Men kladdmuffins kan vara gott ibland!

Hoppas mitt svar var till någon hjälp öht.

/T

hamis
0

Jag brukar använda mig utav boken "Sju sorters kakor" och det receptet som finns där. Men jag "hörde" att filmjölk skulle göra dem lite mer.. krämigare eller så? Alltså muffisarna!

Tessen
0

Det är alltså inte kladdmuffins du gör. Och det är svårt att få vanliga muffins krämiga eller kladdiga, vill du ha dom så får du ju ta ut dom innandom är färdigbakade. Dom bästa vanliga muffinsen är lätta, luftiga och saftiga! Just filmjölj använder jag inte för saftigare muffins men kesella där emot använder jag för att få saftiga och goda vaniljmuffins. Och muffins/tårtbottnar/mjuka kakor öht sjunker i mitten om man öppnar ugnen för tidigt.

/T

hus-musen
0

#3 I den boken finns toppenrecept på chokladmuffins som jag älskar, gräddar man dem lite kortare så blir de sega och kletiga. För bästa effekt så ska de vara lite ljumma fortfarande när man lägger dem i en plastpåse i kylskåpet!

Qui dormit, non peccat

madaska
0

jag personligen hatar kladdiga muffins, om det inte är kladdkakemuffins förstås, dem kan man äta tills man rullar fram..

men vad menar du med att du vill ha dem kladdiga egentligen? lite mjuka och krämiga?

jag använder mig av ett basrecept här hemma, som jag ändrar lite på, för större cupcakes, och sen ett utan mjölk för "vanliga platta hemmamuffins" typ (ja det är en konstig förklaring men det är så jag ser dem som man alltid bakade med morsan som liten som för det mesta flöt ut över hela formen om man inte hade dubbla formar..) de mindre har en tendens att bli lite torrare i sig själva antar det är för de inte innehåller vätska, så antingen kan du ju prova att tillsätta lite mer vätska i dina och se fall det hjälper?

Muffinsbakandet för mig i vår nya ugn var ett helt expriment, det var vanlig ugnsvärme, varmluftsugn m.m som man skulle tänka på (ja, det är itne så lyckat att råka ställa in kladdkakan i varmluftsugn om vi säger så, det blev inget kladd alls), men eftersom alla ugnar är olika så kanske det fungerar för dig om du plockar ut muffinsen lite tidigare bara för att få den kladdighet du menar?

jag har bytt ut hälften av mjölken i ett av mina recept mot vispgrädde eller kokosmjölk när jag bakat ibland (mest för att jag har en mjölkälskande sambo som dricker upp den för mig och jag inser det mitt i allt bakande..) och det gick lika bra om inte bättre ibland. Har jag bara kokos hemma nuförtiden, så blir det kokosmuffins för hela slanten, väldigt uppskattat här hemma. De känns lite fylligare i smaken. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

musli
0

Om muffinsen sjunker ihop så har du tagit ut dem för tidigt oftast.

Vad gäller krämighet eller vad det nu är du menar så för att få riktigt saftiga goda muffins så leta efter ett recept med gräddfil i!  :)

Medarbetare på bakverk.ifokus.se