Kokosmums i Chokladformar
hur gör du chokladformarna?
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag har penslat dom i smält choklad i muffinsformar i 2 lager.
jag har dock märkt att det gör skillnad på vad det är för muffinsformar och vad det är för Choklad.
Vilket man får testa sig till. vissa släpper jättelätt och vissa fastnar i pappret o då är det omöjligt att få bort dom.
Pensla ett lager o så in i frysen eller kylskåpet och så ett lager till. Jag förvarar själv i frysen.
Har du något recept att bjuda på:))
Ja, det har jag,
kan dock inte det riktigt i huvudet, har satt ihop receptet själv, får kolla bland mina recept, håller på och flyttar nu så jag får återkomma.
Jag har silikon-muffinsformar. Kan tänka mig att dom är super till såna chokladformar! Eftersom dom håller formen bättre än pappersformar så blir alla likadana. Jag köpte mina billigt på Rusta. (: Har 12 stycken. Ska nog testa det där någon gång. Choklad släpper bra ifrån silikon och det är ju flexibelt så man kan ju vränga det ut och in i princip för att få ur formarna om det skulle behövas. Dock skulle jag nog göra ett lite tjockare lager choklad sen kanske ha i en klick dulche de leche i botten (eller vanlig kolasås om man inte har tid att koka dulche de leche), några bitar skivad/hackad banan och en klick grädde, sen ev toppa med lite hackad daim. Det skulle bli sött men det är ju så gott med banoffe-pie så man kan ju göra något sånt liknande fast med chokladformen ist för pajdeg.
/T
Jo.. jag har tänkt införskaffa silikonformar till detta. tror också det funkar bra. Och man kan ju fylla formarna med vad som helst som är gott egentligen. har testat med jordgubbsmousse, med riven limeskal och lite annat gott på och det var också jättegott. =)
Åååh jordgubbar ihop med lime är ju så himla gott. Men skulle jag ha den fyllningen så skulle jag nog pressa ner endel lime i moussen och även h lite rivet limeskal så man får en ganska syrlig limesmak men även känner jordgubbssmaken, det får gärna finnas lite bitar av jordgubbar kvar i moussen. Sen ha vita chokladformar till det! Riktigt söt vit choklad ihop med en fruktig och syrlig jordgubb/limemousse skulle nog vara svårt att slå. Jag gillar att baka sånt som man kan ha goda fyllningar i! Det är nog därför jag älskar at baka tårtor, sen så är du dekoreringen av tårtan nästan ännu roligare när man modellerar, gör blommor i FP och målar med lustre dust och får ut sin kreativitet! Men det är klart att man skulle kunna dekorera domma med en fin sp eller marsipan-blomma eller varför inte en fjäril. (:
/T
Jo. Lime och Jordgubb är jättegott ihop.. älskar ju också o baka tårtor med goda fyllningar i. har gjort fyllning jordgubb/lime och den blev jättegod. =)
haha, jag höll på att slänga mina silikonformar för ett tag sen (eller tja, ialalfall sälja dem på loppis) men det får jag nog ge fan i nu då när jag inser vad jag kan ha dem till ;)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Ja.. behåll dom du.. o testa om det funkar, men det borde det göra.. dock brukar jag dra sönder pappret när jag använder papperformar för att inte chokladen ska gå sönder.
#9 Ja det är verkligen en lyckad kombination. En tårta med ljusa bottnar, limemousse och jordgubbsmousse med lite hackade jordgubbar också. Sen spackla med vit chokladsmörkräm skulle nog vara riktigt gott. Sen täcka med SP såklart och dekorera lite somrigt med FP-blommor borstade med lustre dust. Min första tårta med moussefyllningar var ljusa bottnar, limemousse, jourdgubbsmousse och sen täckt i vit chokladganache (som smälte när jag tog med den ut för vi skulle äta den på en picknick) Så min fina dekorering med jordgubbar bara kanade åt alla håll. Men den vart omtyckt till smaken ändå (:
#10 Vi får undersöka båda två om det fungerar i silikonformarna!
/T
Smaken är det viktigaste, men självklart är det kul om det ser fint ut också.
men man lär ju sig också av sina misstag.
återkom gärna om det fungerar med silikonformar, har inga själv än.
#13 Jadå jag talar om ifall det funkar. Vad för choklad är bäst att använda tro? Jag har vita och mörka bak-chokladknappar hemma ca 200g av varje, även fazer 200g mjölkchoklad. Vad för choklad använder du?
/T
fazer blockchoklad tycker jag funkar bäst.
Okej, det är fazer chokladknappar jag har tror jag. Men jag hade tänkt använda dom till Sarah Bernhardt-bakelser någon dag men blockchoklad kostar ju inte många kronor (:
/T
ja, du får testa dig fram. har testat de billiga blockchokladen, men det funkar inte alls så bra tycker jag.
Nej men fazer blockchoklad är inte särskilt dyr heller, inte om man jämför med om man skulle ha 70% mörk choklad i ^^
/T
Nej, precis. =)
Ska iväg med mamma och storhandla på lördag. (så jag slipper bära hem allt med min trasiga rygg) Får skriva ner blockchoklad och hitta på något mumsigt att fylla dom på, sen hitta någon att bjuda också såklart. Haha. Min gravida kusin brukar dock vara villig provsmakare, hennes sambo är en riktig gottegris också så det blir nog inte så svårt. (:
/T
Skoj. berätta gärna hur de blev sedan =) o vad du fyllde med.
Jadå, jag tar alltid kort och lägger upp på min bakblogg så du får se resultat och så berättar jag om det var krångligt eller inte :)
/T
blir bra det =)
MUMS! Dregel och massa sånt! Nu måste jag ju torka tagentbordet! 
instämmer med plutopellis 
ska nog ta och testa chokladformar snart