vilken tror ni är populärast?
hej hej! hehe läser mycke av det som skrivs här på bakverk det är vekligen gott
.
jo det är så att jag och en min kompis skulle vilja gå runt och sälja lite bakverk runt kvarteret men varken jag eller hon är några duktiga bakare så nu frågar vi vad ni tror är lätt att baka men fortfarande väldigt populärt? hoppas vi får många svar ^^
Oh, vad kul! Jag har faktiskt gjort det med ett par kompisar oxå :) Vi sålde muffins o chokladbollar, klassiker! om jag skulle gjort det igen skulle jag ha gjort whoopie pies (googla!) men mina kompisar är inte mycket för bakning så det blir nog inte av. Förresten, vi sålde blaskigt kaffe också :D Whoopie pies, muffins (kanske med glasyr) och t ex chokladbollar. Om ni tar muffins kan ni be och få "inbakad-pizza-kartonger" på närmaste pizzeria! Passar super, spec om man tar glasyr/frosting.
Cupcakes! Kommer gå åt som smör i solsken! Och det är inte så svårt som man tror!
2-3# pizzakartonger som är höga, som man får när man t ex köper inbakad calzone. Glasyr/frosting är super-enkelt, här är en länk till ett recept : http://bakverk.ifokus.se/discussions/4d714b01b9cb46221d05ef3a-frosting Whoopie pies är mycket enklare än makroner, det är som 2 mjuka kakor med fyllning imellan. Recept: http://www.recept.nu/1.321272/leila_lindholm/kakor_tartor/mjol/leilas_whoopies
jag vill slå ett slag för den hederliga småkakan faktiskt, mördegskakor i olika former kan ju vara roligt. Själv bakar jag oftast knappkakor av min mördeg, de går åt som bara den vid kalas m.m, vill man vara extra piffig kan man ju färga dem i olika färger också :) eller bara glasera dem med vanlig glasyr. :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag tycker ni skulle testa att göra cookie-pops och cake-pops. Cake-pops är ju superenkelt och finns recept på överallt och man kan göra i alla möjliga smakkombinationer.
Til Cookie-pops anvvänder jag detta recpeptet:
"100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör
Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen).
Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.
Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord.
Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kaksmått.
Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-15 minuter i 170 grader.
Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten.
Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.
Vill du sätta kakorna på pinne?
Då lägger du pinnen under degen och trycker ner degen runt pinnen.
Grädda som ovan och var extra försiktig när du lyfter över kakan till gallret, använd stekspade.
Se till att inte lyfta i pinnen innan kakan har svalnat helt."
Det som är bra med dom här kakorna är att dom är samma storlek när dom kommer ut ur ugnen som när man stoppade in dom för det finns inget bakpulver i utan det är vaniljkakor som man helt enkelt kan ta ut med pepparkaksmått eller andra kakmått, sen ta ut sugarpaste med samma mått och det passar perfekt på.
Sen är det bara fantasin som sätter gränser! Man kan dekorera med kristyr, glasyr, sugarpaste, choklad, har man sugarpaste på kan man ha i olika färger, ha på ätbart glitter, skriva på med pennor med ätbart bläck.
/T
Bullar säljer ju sjukt bra, stora goa hederliga kanelbullar. :)
Nej skit nu blir det svårt att välja D: :P men jag ska prata med min kompis se vad vi vill sälja… Vi tänkte gå på både lördag och söndag så det kanske går att köra flera grejer typ bullar och muffins på lördag och typ sådna makroner på söndag :P vi tänkte sälja på lite olika kvarter så :-)
Har ni räknat av kostnaderna för ingredienserna då när du räknat ut hur mycket som ni fick ihop?
Okej, men jag skulle rekommendera er att räkna på det hela om se om ni faktiskt gör någon förtjänst på det hela… Självklart kan det vara kul för er att baka och sysselsätta er, men för att tjäna några pengar på det hela så låter det tveksamt. (Alternativt att ni omfördelar pengar mellan era föräldrar och er själva.) Förhoppningsvis så kan ni tjäna några små kronor på det, men ni bör nog ställa upp en kalkyl på det hela för att vara säkra… =)
Ja, men ni har fortfarande en kostnad för de förbrukade smöret och havregrynen, något ni måste räkna med för att kunna säga att ni gör en vinst på detta…
Gör ni det någon helg för att ni anser att det är kul så är det en annan sak… =)
vi fick ihop 200 kr
vi delade såklart i mitten så vi fick 100 var på söndag ska vi gå igen och kanske sälja något annat 
men vi hade tur! 2 snälla mormor köpte många typ för sina barnbarn eller nåt haha