Min allra första tårtbotten
Hejsan!
Bakade min allra första tårtbotten idag efter receptet som föreslagits här inne, lätt recept men den sjönk ihop
vände den upp och ner med en gång, var det fel?? Men den ska nog gå att äta ändå tror jag 

Då var den förmodligen inte klar i ugnen då? Det där med tillagningstid varierar med olika formar och olika ugnar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
För tyckte inte den verkade kladdig men den var kanske inte klar då
men den borde gå att få ihop till något tårtliknande hoppas jag, hihi
tack för svaret!

Det gör den säkert. Det brukar ofta gå att rädda misslyckade grejer så vida de inte är brända eller att man råkat ta salt i stället för Socker, om man säger så.

Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Hehe, ja det vore ju olyckligt om den skulle vara både hopsjunken och salt! Haha
övning ger färdighet, så jag får öva på! Var ju ett riktigt enkelt recept det som står på potatismjölförpackningen så jag kommer bergis testa igen och våga ha inne den lite till 
Jag har ALDRIG lyckats med tårbotten. Har provat diverse recept. Den ser alltid jättefin ut när man tar ut den, men medan den svalnar sjunker den ihop och blir kompakt och bara hälften så hög. Alltid, oavsett recept, oavsett hur jag experimenterar med tider och olika gräddningstips.
Hehe, jag gör alltid rulltårtsbotten som jag sedan skär rundlar ur ;D Superbra när man ska göra glutenfritt. :)
Smart! Ja den här blev tillslut oräddbar, en munk med hål i mitten så var verkligen inte klar! Haha, tur man kan köpa :) fast mousserna blev nog lite sådär så börjar bli väldigt skeptiskt till hela tårtan! Haha som det kan bli :)
Du hade nog inne den för kort tid. Öppnar man ugnen inom 20min så sjunker den helt säkert, jag brukar aldrig öppna innan det gått ca 35min och då lägger jag på ett bakplåtspapper om det börjar bli för mkt färg, sen tar ut efter 40min totalt (till en form på 24cm) och jag har aldrig vänt på den eller ens hört talas om att man ska göra det. Ibland sjunker dom ca 1 - 1,5cm i mitten men eftersom dom oftast blir runt 8 cm höga så gör det inget. Annars kanske du inte vispade ägg och Socker tillräckligt länge.
Testa detta receptet om du inte gjort det;
5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt. (jag brukar sila ner mjölet genom en ganska finmaskig metallsil för att absolut säkert slippa klumpar och få allt luftigt)
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage. (en krage är ett bakplåtspapper delat på längden och "klistrat" med smör på kanterna ifall det stiger över kanten så slipper man kladd)
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.
Hoppas att du inte ger upp utan försöker igen (:
/T
Tack! Ska testa det :)
Tesse, jag har nu bakat två bottnar med ditt recept. Den första blev toppenbra och jag lyckades till och med dela den i tre fina delar
den andra står just nu på kyla så den kan jag inte säga något om ännu men ser lovande ut. Så tack snälla för det enkla receptet! 

Sikta gärna ner mjölet så blir det ännu finare bottnar om du inte redan gör det. :)
Medarbetare på bakverk.ifokus.se
Ja det gjorde jag självklart men tack för tipset 
#10 Va kul att du lyckades med det receptet! Jag tycker det är superbra och så enkelt att göra!
/T

Jag tycker ofta att bottnarna behöver stå inne lite längre än vad som står i recepten. Men jag har lärt mig att gå efter utseendet och inte tiden ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Ja nu fick de stå inne 50 minuter i min ugn och då blev toppen :)
Ett enkelt sätt att se om dom är klar är att titta efter om kakan släppt i kanten. Då är den klar.
Har fått det tipset innan att den släpper från kanten men upplevde inte att den gjorde det när man hade krage av bakplåtspapper..? Eller så tittade jag nog inte ;)

Den släpper inte från kanten på det sättet när man använder krage.. men man kan se att kanten drar sig lite inåt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Imorgon ska jag lägga ihop tårtorna
blir kokosmousse och limemousse i den ena och ahlgrens bilarfluff och geishafluff i den andra 
Omnomnom. Suktas lite mer ;)
#19 Du får lägga in bilder på hur dom ser ut sen när dom är färdiga! Och än en gång, kul att du lyckades med receptet jag la in, det är alltid godare med hemmagjorda bottnar och såklrt roligare och man kan få tårtorna att bli lite högre och finare. (:
/T
Självklart kommer det bild! Ska bara bråka klart med sp:n!
andra gången jag arbetar med det men det ska nog bli något av det i alla fall 
men vilka snygga! roliga paket, tror nog alla barn uppskattar det :D
#25 tack snälla 
har ni smakat? var det gott? 
Nej de är till imorgon
men lät på gubben som att det kan komma saknas ett paket imorgon. Hahaha!
kan förstå det
man blir ju suktad bara av att titta på bilden.
förlåt mig, om du har skrivit detta i tråden, men vad är det för fyllning?
jag kan inte hitta det.
Har jag säkert minns inte, hehe.. I den runda är det geisha och ahlgrensbilar fluff och i de små samt fyrkanten är det limemousse och kokosmousse
recepten har jag hittat här inne. Aldrig i mitt liv gjort sånt här innan. Provbakade lime och kokosmoussen för ett tag sen men annars är jag en sån där köpa tårtbotten, lägga köpt chokladmousse och marsan emellan så detta är verkligen helt nytt och spännande! Har jag att tacka iFokus och er alla som inspirerar