Blanda mjöl i surdeg?
Jag håller just nu på att göra ett surdegsbröd på rågsikt. Jag undrar om man kan blanda mjölsorter även i surdegsbröd, tex att jag tar hälften rågmjöl och hälften vanligt vetemjöl? I alla recept jag hittade så var dte bara en mjölsort så jag vet inet om jag vågar blanda förrän någon duktigare än jag säger att man kan. :)
Jag har blandat mjölsorter när jag bakat surdegsbröd. Men tänk på att glutenhalten kan variera på mjölsorterna och därför även jäsegenskaperna.

Och jag har lärt mig att man alltid ska börja med de grövsta mjölen och gå i gallande skala och avsluta med vetemjöl.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag brukar börja med det grövre mjölet (råg, korn, rågsikt, graham osv) när jag gör surdeg och dagen efter när jag ska baka ut brödet tillsätter jag vetemjöl.
Jag gör som du, siddelina, det grövre mjölet när surdegen görs i ordning på kvällen, och enbart vetemjöl nar jag bakar ut det. Ibland kan jag ta i lite dinkelsikt tillsammans med vetemjölet.
Det blev bara ett misslyckat bröd förra gången men det är kanske dags att göra ett nytt försök igen. Får leta upp ett recept.
Det blev bara ett misslyckat bröd förra gången men det är kanske dags att göra ett nytt försök igen. Får leta upp ett recept.
Jag vill bara tipsa om en sida som jag har lärt mig mycket ifrån och det är denna:
Helt suverän o lärorik om man gillar att baka med surdeg. Vilket jag gör
Tack för tipset, ska jga genast kolla in!
Precis som #7 tipsar jag om Martins blogg. Helt suverän. Världens bästa brödblogg

Tipsar om www.sarabakar.se
Hon äger bageriet där jag jobbar och vi bakar bara surdegsbröd. :)
Medarbetare på bakverk.ifokus.se