Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 2238 ggr
Scoobi86
0

Blanda mjöl i surdeg?

Jag håller just nu på att göra ett surdegsbröd på rågsikt. Jag undrar om man kan blanda mjölsorter även i surdegsbröd, tex att jag tar hälften rågmjöl och hälften vanligt vetemjöl? I alla recept jag hittade så var dte bara en mjölsort så jag vet inet om jag vågar blanda förrän någon duktigare än jag säger att man kan. :)

svea1
0

Jag har blandat mjölsorter när jag bakat surdegsbröd. Men tänk på att glutenhalten kan variera på mjölsorterna och därför även jäsegenskaperna.

Hoppfull
0

Och jag har lärt mig att man alltid ska börja med de grövsta mjölen och gå i gallande skala och avsluta med vetemjöl.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

siddelina
0

Jag brukar börja med det grövre mjölet (råg, korn, rågsikt, graham osv) när jag gör surdeg och dagen efter när jag ska baka ut brödet tillsätter jag vetemjöl.

Alex05
0

Jag gör som du, siddelina, det grövre mjölet när surdegen görs i ordning på kvällen, och enbart vetemjöl nar jag bakar ut det. Ibland kan jag ta i lite dinkelsikt tillsammans med vetemjölet.

Scoobi86
0

Det blev bara ett misslyckat bröd förra gången men det är kanske dags att göra ett nytt försök igen. Får leta upp ett recept.

Scoobi86
0

Det blev bara ett misslyckat bröd förra gången men det är kanske dags att göra ett nytt försök igen. Får leta upp ett recept.

Alex05
0

Jag vill bara tipsa om en sida som jag har lärt mig mycket ifrån och det är denna:

Pain de Martin

Helt suverän o lärorik om man gillar att baka med surdeg. Vilket jag görFlört

Scoobi86
0

Tack för tipset, ska jga genast kolla in!

MonisN
0

Precis som #7 tipsar jag om Martins blogg. Helt suverän. Världens bästa brödbloggTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

musli
0

Tipsar om www.sarabakar.se

Hon äger bageriet där jag jobbar och vi bakar bara surdegsbröd.  :)

Medarbetare på bakverk.ifokus.se